
Ahtopaineen nosto hukkaportin tangon avulla
kumpaan suuntaan..
Pitääkö tanko pidentää vai lyhentää??Eikö tankoa pidentämällä hukkaportti pysy kauemmin kiinni jolloin nostaa apinetakin enemmän?Ajattelin ihan piruuttani koittaa tankoviritystä.. 

Seat Cordoba TDI -03
Re: kumpaan suuntaan..
tankoa lyhyemmäksi ahtopaine nousee ja tanko pidemmäksi ahtopaine laskee...jakob85 kirjoitti:Pitääkö tanko pidentää vai lyhentää??Eikö tankoa pidentämällä hukkaportti pysy kauemmin kiinni jolloin nostaa apinetakin enemmän?Ajattelin ihan piruuttani koittaa tankoviritystä..
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: mitä ei kivaa??
Mitä ei kivaa se teki tankovirityksen jälkeen??itse kiinnostaa vaan tuo tanko viritys, koska omaa auto ei voi lastuttaa(-91 9k 2,3T jatkuva-TCS)[/quote]
On mullakin saksan tuliainen 2.3T jatkuvalla tcs:llä ja mitä ilmeisemmin chipattu, kun dynosta löytyi 227 hp / 397 Nm.
Eli etsi lastuja vaan, kyllä niitä jostain löytynee.
On mullakin saksan tuliainen 2.3T jatkuvalla tcs:llä ja mitä ilmeisemmin chipattu, kun dynosta löytyi 227 hp / 397 Nm.
Eli etsi lastuja vaan, kyllä niitä jostain löytynee.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Nyt heräs mielenkiinto.
Onko tanko säädetty kohdilleen, jos se kiinnitetty hukkaporttiin niin, ettei paina kelloa mihinkään suuntaan...Ts. jos ruuvia on vain ruuvattu tangon päässä sen verran, että se osuu kohdilleen hukkaportin tappiin? Eli painekelloon ei ole koskettu...
Jouduin nimittäin turbon vaihdon yhteydessä tekemään itse kannatinkorvan painekellolle, joten ei ole hajuakaan tangon säädöistä, mikäli ne eivät ole kohdillaan.
-juke
Onko tanko säädetty kohdilleen, jos se kiinnitetty hukkaporttiin niin, ettei paina kelloa mihinkään suuntaan...Ts. jos ruuvia on vain ruuvattu tangon päässä sen verran, että se osuu kohdilleen hukkaportin tappiin? Eli painekelloon ei ole koskettu...
Jouduin nimittäin turbon vaihdon yhteydessä tekemään itse kannatinkorvan painekellolle, joten ei ole hajuakaan tangon säädöistä, mikäli ne eivät ole kohdillaan.

-juke
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
Taitaa olla aeron-boxilla..
Epäilenpä, että sulla (cd 2,3T) on jokin aeron-boxi siinä..tosin saab ilmoittaa tehonsa usein alakanttiin.. 

Seat Cordoba TDI -03
Re: mitä ei kivaa??
Taitaa olla kyseessä heitto dynamometrissä + tehtaan alunperin hieman alakanttiin ilmoittama teho.Sabo kirjoitti:On mullakin saksan tuliainen 2.3T jatkuvalla tcs:llä ja mitä ilmeisemmin chipattu, kun dynosta löytyi 227 hp / 397 Nm.
Eli etsi lastuja vaan, kyllä niitä jostain löytynee.
Tehdas mittaa tehon tiettyjen normien mukaan, autoverstaiden dynamometreillä ei taas paljon standardilehtiä lueskella kun tehoja mitataan, elikkäs olosuhteet ja mittaustapa voivat kammeta lukemaa ylöspäin standardi teholukemaan nähden.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Edelleen, turvallisempi vaihtoehto "tankovitykselle" on jäykentää aktuaattoria.. joko sisäisesti(vaihtaen jäykempään) tai ulkoisesti(lisäjousi).
Lisäjousesta on ollut jo puhetta aiemminkin.. kun vaan muistaisin, että missä...
Edit: Löytyi ainakin se kuva minkä postasin.. tuosta selvinnee periaate ainakin.

Lisäjousesta on ollut jo puhetta aiemminkin.. kun vaan muistaisin, että missä...
Edit: Löytyi ainakin se kuva minkä postasin.. tuosta selvinnee periaate ainakin.

Viimeksi muokannut Myrkky, Ke Syys 29, 2004 23:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Joo, kiitän Aksu, löysit juuri sen keskustelun jota tarkoitinkin. Tietty lisäjousellakin pitää olla järki mukana, minkä verran jäykistetään aktuaattoria.
Omassa tapauksessa aletaan olla aika rajoilla.. kuulee korvin kun kone "rilahtaa" ennen paineiden laskua, APC:n rajoittama minimi, eli peruspaine on tällähaavaa 0.6bar ja maksimi ahdot 1.35bar suhteellisen luotettavan mittarin mukaan.
Rajoillaoloa pahentaa huomattavasti, että on tiedossa että "laihoilla mennään" ja pahasti sittenkin... no, sulakoon tuo 365tkm ajettu pata jos sulaa.
Omassa tapauksessa aletaan olla aika rajoilla.. kuulee korvin kun kone "rilahtaa" ennen paineiden laskua, APC:n rajoittama minimi, eli peruspaine on tällähaavaa 0.6bar ja maksimi ahdot 1.35bar suhteellisen luotettavan mittarin mukaan.
Rajoillaoloa pahentaa huomattavasti, että on tiedossa että "laihoilla mennään" ja pahasti sittenkin... no, sulakoon tuo 365tkm ajettu pata jos sulaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Re: mitä ei kivaa??
Jussi kirjoitti:Taitaa olla kyseessä heitto dynamometrissä + tehtaan alunperin hieman alakanttiin ilmoittama teho.Sabo kirjoitti:On mullakin saksan tuliainen 2.3T jatkuvalla tcs:llä ja mitä ilmeisemmin chipattu, kun dynosta löytyi 227 hp / 397 Nm.
Eli etsi lastuja vaan, kyllä niitä jostain löytynee.
Tehdas mittaa tehon tiettyjen normien mukaan, autoverstaiden dynamometreillä ei taas paljon standardilehtiä lueskella kun tehoja mitataan, elikkäs olosuhteet ja mittaustapa voivat kammeta lukemaa ylöspäin standardi teholukemaan nähden.
Joo, onhan tuo Harisen dyno valkeekoskella epäpätevä paikka. Ja tuon 2.3T vakio ahdot onkin 1.3 barin korvilla...vai oliko?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
magneettiventtiili..
Onko sulla siinä magneettiventtiiliä, kun on matalapaineturbo? Eihän niissä kai pitäisi olla vakiona??Ja nyt kyllä ymmärrän, jos sun auto on lastutettu, kun se eri kuin minun auto joka on täyspaineturbo.
Seat Cordoba TDI -03