Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Tolla GT3071 onkin juuri haettu sitä, että ei tarvitsisi naarata kertaakaan irti sitä, kun siinä on kiinteä hukkis ja istuu orkkissarjaan ja päällä lämpöpelti jota voi tarvittaessa laajentaa ylä ja/tai alapuolella. Onhan se totta, että Garretti on jonninverran Mitsua isompi :mrgreen: , mutta itse tiedän pari paikkaa, jossa ei niin tarkkaan kattella jokamutteria konepellin alta täällä päin(mansesterin lähellä), Vigge varmaan tietää ainakin toisen paikan, joista nyt ei kannata täällä huudella.
Jos GT3071 joutuisi irrottamaan, niin luulisi hiukan helpommalla, koska pakosarjaan ei tarvitsisi koskea, välilaippa saisi jäädä paikoilleen ja Mitsu 19T kiinni sekä boxi/softan vaihto, suuttimet 630cc saisi jäädä.
Holsetissa koko paketti(tai erillisinä osina)+ vakiosarja kiinni + boxin/softan vaihto.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

aihetta jatkaen. mistä kannattaisi hommata toi gt3071? ja onko kenelläkään kokemusta tuollaisen istuttamisesta femman keulille? ja meinaan laittaa speedpartsilta sen rosteripakosarjan myös. olisi kiva tietää että miten mahtuu sinne keulille:)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ja kommentteja toistaen: miksi maksaa kalliista kuulalaakeriahtimesta joka tarvii custom-pakosarjan kun samalla saisit vaikkapa hx35:n ja pakosarjan edullisemmin ? Teriksellä saattaa olla jigikin valmiina holsun istutusta varten femman keulalle.
Hintaero holsun hyväksi 400e. Molempia myy monet putiikit, vaikkapa KKD.

Lisäksi, onko koneen sisuskalut jo rakennettu uudestaan että saat hyödyn ton kokoluokan ahtimesta T7 koneessa ?

Yleensä kolkeissa on kannattanut vakio jäähdyttimen puhallin korvata matalemmilla malleilla että on tilaa. Miten femmoissa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kalliissa kuulalaakeriahtimessa on etuna miellyttävämpi luonne vrt. Holsetti. Joskaan ehkäpä kovin usein Saabissa siitä ei pääse yhtälailla nauttimaan jos kiihdyttäminen on lähinnä vauhdista ja suoraan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

jos saisi vähän enemmän infoa tuosta holsetista ja sen asennuksesta, eli minkälainen työ ja mitä kaikkea tarvitsee muuttaa. tavoite on se 350hp ja koko homma on pysähtynyt kun ei ole vielä tietoa minkälaisen turbon sinne laittaisi. haluaisin mahdollisimman alhaalta heräävän ahtimen ja itseä kiinnostaisi tuo mitsun 19t. mutta käyköhän sille samaten kuin tuolle 15t:lle että hieman pidempi vedätys ja akseli poikki.?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Itse suosittelisin 350hv tavoitteeseen jo mainittua GT28RS 0.64a/r.
Eroaa alakierroksilla yllättävän vähän T25-ahtimeen verrattuna ja täysi veto tulee 3000rpm paikkeilla ollen sitten aivan eri luokkaa.

Mitsun 19T:llä tekee varmasti tiukkaa saada 350hv. Käytös on erittäin siisti ja vetää tasaisesti ainankin autossa mitä olen ajanut. Sliipatuista siivistä huolimatta spoolaus-ajassa ei ollut mitään ongelmia ollen vakio T25-ahtimen luokkaa.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Hannu_J kirjoitti:Itse suosittelisin 350hv tavoitteeseen jo mainittua GT28RS 0.64a/r.
Eroaa alakierroksilla yllättävän vähän T25-ahtimeen verrattuna ja täysi veto tulee 3000rpm paikkeilla ollen sitten aivan eri luokkaa.

Mitsun 19T:llä tekee varmasti tiukkaa saada 350hv. Käytös on erittäin siisti ja vetää tasaisesti ainankin autossa mitä olen ajanut. Sliipatuista siivistä huolimatta spoolaus-ajassa ei ollut mitään ongelmia ollen vakio T25-ahtimen luokkaa.
Aivan varmasti tekee tiukkaa saada myös diskoperunasta 350hv pienellä pakopesällä ja vielä inhimillisillä paineilla...

Itsellä oli evo 3 mitsusta peräisin oleva td05h 16-6g #7 pakopesällä, dynotettiin 340hv 1.2bar ahdoilla. Heräili n. 2500rpm kohdilla.
Vastaavia, mutta t25 pakosarjan laipalla saa mm. australian ebaystä kinugawan modaamina n. 700-800e toimitettuna suomeen veroineen.

Holsettia ei noilla tehotavoitteilla kannata laittaa, jos niissä aikoo pysyä ja haluaa säilyttää autonsa ohjattavuuden kiihdyttäessä ;).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tämmöinen lappu tul vuonna miekka ja kirves viggenistä, kun kiinni oli gt28rs 0.64. Ahtia max väännön kohdalla kilo, rajoittajalla .8bar
http://www.stcf.net/viggen/dyno1711.jpg
#1730
500whp.net member
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

no niin eli hieman päivitystä tännekkin.. eli tuo Garret GT3071 (pienemmällä pakopesällä) on omalta kohdalta lukittu tuohon femmaan. sitten kun maanantaina soitin FinTurbolle ja oisin hieman kysellyt hintoja jne. niin ei suostunut myymään heti tuota ahdinta mulle vaan sanoi katsovansa sopivaa ahdinta ja soittavansa myöhemmin. no se puhelu keskeytyi siihen ja mitään ei ole kuulunut. ja varattua piippaa kun yrittää soittaa. ei täällä saa virittää femmaansa :) no, ei se mitään, downpipeä kun aloin ajattelemaan niin tuohon turboonhan on tilattava erikseen se V-Band:i.. ei kellään olisi ideoita mistä sellaisen saisi parhaiten? ja toki tuon downpipen joutuu myös muokkaamaan. ja sitten joutuu tuon toisen jäähdyttimen flektin poistamaan ja asentamaan matalemman flektin tilalle. mutta isoin ongelma on tuo että mitkä männät tuossa koneessa on.. vertailin saman vuosimallin 2.3t:n mäntää (T7) ja on ihan erilainen.. ja oisko kellään myytävänä hyväkuntoisia (eli ei hirveän useasti lattialle pudotettu :) ) T5 nokkia?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Otathan huomioon että Viggen lähettämät tehokäyrät ovat luultavasti pyörätehoa. 12% voimansiirtohäviöillä koneesta irronnut siis noin 370hv GT28RS:llä. Korjatkaa jos olen väärässä.

V-Band klemmareita saa esim Maptunilta. Varmasti muualtakin.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Itsellä on femmassa gt3071r .86, tämmöstä käyrää sillä tuli:
http://www.garaget.org/?car=48336&image=2002061

Enempää ei oo uskallettu ottaa johtuen kannesta, mutta se varmaan korjaantuu kohtapuoliin, ja e85 softa olis kans tulossa.

ps. Ennen oli käytössä .64 pakopesä, mutta suosittelivat sen vaihtamaan .86 pesään. (olis tuo .64 pesä joutavana jos joku sitä tarvitsee :wink: )
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Hannu_J kirjoitti:Otathan huomioon että Viggen lähettämät tehokäyrät ovat luultavasti pyörätehoa. 12% voimansiirtohäviöillä koneesta irronnut siis noin 370hv GT28RS:llä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Korjaan. Olet väärässä.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Ok, eli käyrät sitten muutettu suoraan moottoritehoksi.
Ahdot on kyllä aika maltilliset kyseiselle ahtimelle 2,3 litran koneesta huolimatta.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Hane_81 kirjoitti:
Hannu_J kirjoitti:Otathan huomioon että Viggen lähettämät tehokäyrät ovat luultavasti pyörätehoa. 12% voimansiirtohäviöillä koneesta irronnut siis noin 370hv GT28RS:llä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Korjaan. Olet väärässä.
+ harisen penkki yleensä näyttää yläkanttiin ;).

http://www.atpturbo.com/root/maps/gt28rs.htm
Tätä kompurakarttaa katsoen näyttäisi gt28rs tuotto piisaavan cfm:ksi muutettuna n. 506cfm/min, maksimikohdassaan.
1lb/min = 14.47178 cfm

Kun taas mainostamallani kompuralla olevan mitsun tuotto on n. 600cfm
http://www.legacygt.com/forums/attachme ... 1251303107

550cfm on n. 350hv tienoilla, riippuen N määrästä asioita.

Samalla kompuralla, mutta pienemmällä pakopuolella oleva ahdin heräili n. 2500rpm tienoilla ja hönkä riitti myös kohtuu hyvin yläpäässä, 2.3T koneessa.

Siitä 16g6 kompuralla olevaa kinugawaa ausseista: http://www.ebay.com.au/itm/Kinugawa-Tur ... 415ab64b58

Ja siitä englannista
http://cgi.ebay.co.uk/Kinugawa-Turbocha ... 1c1c150bdd

Vielä isommalla kompuralla oleva, pakopesä saattaakin jo ruveta ahdistamaan yläpäässä:
http://cgi.ebay.co.uk/Kinugawa-Turbocha ... 19c5d8daca

Noissa kinugawoissa on t25 laipat ja pitäisi olla kohtuu bolt-on tonnariin. Öljy ja vesilinjat todennäköisesti tarttee askarrella ja pakoputken lähtö sama kuin gt28rs:ssä.
Hinta useita satasia alle diskoperunan ja noi on aidoista mitsun ahtimista muokattuja by kinugawa, eli pitäisi kestää.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Garrett GT3071 (.64) vs. GT3071R (.86)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Siinä vielä pari dynokäppyrää td05h 16g6 7# ahtimella b234l koneen jatkona. Custom pakosarja B202 nokat.

http://coltti.hi.fi/kuvat/Griffin/coltti9000.jpg

http://coltti.hi.fi/kuvat/Griffin/griff ... appyra.png
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Vastaa Viestiin