
Mikä ennätys on kyseessä??
Kuinka moni minun lisäkseni antoi aiheesta palautettavuorpe kirjoitti:Tuulilasin nettisivuilta.
Miksi tämä tarina? Talledega liittyy Saabin historiaan. Varsinainen syy on kuitenkin se, että saimme postia nettipalveluumme. Saab-fani oli tuohtunut siitä, että kerroimme Mazdan MX 8-ennätyksistä. Hän epäili, että hyvä muistimme oli auttamattoman lyhyt. Mazdan ennätystulokset olivat huomion arvoisia, mutta eivät mitään verrattuna saabin jo lähes 20 vuotta sitten ajamiin verrattuna.
Mazdan ja Saabin ennätystestin välillä on luultavasti ollut eroja. Mazdan testissä Saksan moottoriurheiluliiton edustaja valvoi, että FIA:n sääntöjä noudatetaan. Saabin ennätyskokeesta emme ole löytäneet samanlaista mainintaa. Molempien merkkien ennätyskokeessa sen sijaan oli paikalla ja niihin osallistui kuljettajina myös lehdistön edustajia.


Ei mennyt harakoille...
-
- "Hirsch"
- Viestit: 733
- Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
- Paikkakunta: Västra Götaland
- Viesti:
Muistaakseni Mersulla oli joku ennätystehtailu päällä suunnilleen samoihin aikoihin kuin Saabilla, mutta jättivät leikin kesken huonon maineen välttämiseksi kun liikaa autoja laukesi.SledgeHammer kirjoitti:190 E 2.3-16 mallin nopeusennätysajelut Nardon kilparadalla; 50.000 kilometriä keskinopeudella 248 km/h...
Auto motor und sportin juttu vuodelta 1983 tai 1985
Eli Saab ja M-B pesevät Mazdan "ennätyksen"

BMW 320dA Coupe LCI
-
- "Hirsch"
- Viestit: 733
- Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
- Paikkakunta: Västra Götaland
- Viesti:
Ok, mutta minkä takia mazdan ennätys on niin kova juttu, jos eurooppalaiset ovat tehneet ennätyksiään jo 20v. sittenAC kirjoitti:Muistaakseni Mersulla oli joku ennätystehtailu päällä suunnilleen samoihin aikoihin kuin Saabilla, mutta jättivät leikin kesken huonon maineen välttämiseksi kun liikaa autoja laukesi.SledgeHammer kirjoitti:190 E 2.3-16 mallin nopeusennätysajelut Nardon kilparadalla; 50.000 kilometriä keskinopeudella 248 km/h...
Auto motor und sportin juttu vuodelta 1983 tai 1985
Eli Saab ja M-B pesevät Mazdan "ennätyksen"Jostakin tällaistakin kuullut...
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Jos se on kova noteeraus kun kori on kestänyt no kilometrit ilman reikiäSledgeHammer kirjoitti:Ok, mutta minkä takia mazdan ennätys on niin kova juttu, jos eurooppalaiset ovat tehneet ennätyksiään jo 20v. sitten

Mutta vaikee tohon on sanoa, ehkäpä juuri tuo FIA:n edustajan läsnäolo tekee siitä arvokkaan. Mutta voishan joku viitteliäs tuonne Tuulilasille lähettää viestiä Saabin tekosista.
BMW 320dA Coupe LCI
Lue AC 3. viesti ylhäältä...AC kirjoitti:Jos se on kova noteeraus kun kori on kestänyt no kilometrit ilman reikiäSledgeHammer kirjoitti:Ok, mutta minkä takia mazdan ennätys on niin kova juttu, jos eurooppalaiset ovat tehneet ennätyksiään jo 20v. sitten![]()
Mutta vaikee tohon on sanoa, ehkäpä juuri tuo FIA:n edustajan läsnäolo tekee siitä arvokkaan. Mutta voishan joku viitteliäs tuonne Tuulilasille lähettää viestiä Saabin tekosista.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Saab teki -96 ennätyksiä luokissa 2,0 vapari, 2,0turbo ja 2,5vapari.
Toi maksdan ennätys on kai sit luokassa 1,3turbo vai paljo siinä wankelissa niitä kuutioita onkaan.
Kuitenkin Mazdan 231hevosella toi 212km/h (5000km) on aika heikko verrattuna Saabin 185hv ja 228km/h (10000km)
Mulla on jossain se Tekniikan Maailma vuodelta -96 jossa oli kuuden sivun juttu Saabien Talladegan ajosta. Siinä mainitaa mm. toi Subaru juttu.
Tekniikan maailma siksikin luotettavampi tietolähde aiheesta, koska lehden toimittaja (muistaakseni Jarmo Sukava) osallistui ennätysajoihin.
Muutenkin huulilasilla vähä tiedot hakusessa tohon FIA:n edustajiin vedoten. Nimen omaan FIA:n edustaja määräsi myrskystä selvinneen Saabin parin tunnin tauolle, jotta hurrikaani oli turvallisen etäällä rata-alueelta.
Molemmat Saabin ennätysajot tehtiin FIA:n sääntöjen mukaan ja sattuman varaisesti linjalta poimituilta autoilla, jotka rahdattiin sinetöidyissä konteissa Talladegaan.
Vuonna 1986 tonnarien piti jopa kuljettaa takaluukuissaan mahdollisesti tarvittavat vaihto-osat. NG-satkujen aikaan -96 säännöt olivat jo muuttuneet ja romut sai säilyttää varikolla.
Metsästäkää käsiinne se TM:n numero. On meinaan mielenkiintoista luettavaa, joka pohjautuu paikanpäällä olleen toimittajan tietoihin.
Mä kerron sen lehden numeron kun löydän sen kätköistäni (luulisin että oli 10/96). Valitettavasti en omista skanneria
Toi maksdan ennätys on kai sit luokassa 1,3turbo vai paljo siinä wankelissa niitä kuutioita onkaan.
Kuitenkin Mazdan 231hevosella toi 212km/h (5000km) on aika heikko verrattuna Saabin 185hv ja 228km/h (10000km)
Subaru paransi 1986 vuoden tonnarien tulosta, mutta autot eivät olleet vakioita Saabien lailla.9-3Tid kirjoitti:Muistaakseni Subaru pisti piakkoin ihan oikeasti Saabia paremmin??
Mulla on jossain se Tekniikan Maailma vuodelta -96 jossa oli kuuden sivun juttu Saabien Talladegan ajosta. Siinä mainitaa mm. toi Subaru juttu.
Tekniikan maailma siksikin luotettavampi tietolähde aiheesta, koska lehden toimittaja (muistaakseni Jarmo Sukava) osallistui ennätysajoihin.
Muutenkin huulilasilla vähä tiedot hakusessa tohon FIA:n edustajiin vedoten. Nimen omaan FIA:n edustaja määräsi myrskystä selvinneen Saabin parin tunnin tauolle, jotta hurrikaani oli turvallisen etäällä rata-alueelta.
Molemmat Saabin ennätysajot tehtiin FIA:n sääntöjen mukaan ja sattuman varaisesti linjalta poimituilta autoilla, jotka rahdattiin sinetöidyissä konteissa Talladegaan.
Vuonna 1986 tonnarien piti jopa kuljettaa takaluukuissaan mahdollisesti tarvittavat vaihto-osat. NG-satkujen aikaan -96 säännöt olivat jo muuttuneet ja romut sai säilyttää varikolla.
Metsästäkää käsiinne se TM:n numero. On meinaan mielenkiintoista luettavaa, joka pohjautuu paikanpäällä olleen toimittajan tietoihin.
Mä kerron sen lehden numeron kun löydän sen kätköistäni (luulisin että oli 10/96). Valitettavasti en omista skanneria

jossakin saab9000 kirjassa oli tuosta mersuajelusta, että koneet olivat rimmattuja ja osa niistä todellakin hajosi. mutta kaikki 9000 tulivat ehyenä maaliin.SledgeHammer kirjoitti:190 E 2.3-16 mallin nopeusennätysajelut Nardon kilparadalla; 50.000 kilometriä keskinopeudella 248 km/h...
Auto motor und sportin juttu vuodelta 1983 tai 1985
Eli Saab ja M-B pesevät Mazdan "ennätyksen"
löytyykös mistään juttua tuosta 9000:lla tehdyistä nopeusennätyksistä silloin 80-luvulla..
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Kaikki tonnarit eivät suinkaan kestäneet rääkkiä hajoamatta, vaan yhteen vaihdettiin pakoventtiili ja kahteen koko kansi pakoventtiilivian vuoksi.öljysormi kirjoitti:
jossakin saab9000 kirjassa oli tuosta mersuajelusta, että koneet olivat rimmattuja ja osa niistä todellakin hajosi. mutta kaikki 9000 tulivat ehyenä maaliin.
löytyykös mistään juttua tuosta 9000:lla tehdyistä nopeusennätyksistä silloin 80-luvulla..
Syyksi venttiilivauriolle arveltiin olevan liian harvat tankkaukset, mutkissa keskipakovoima painoi polttoaineen tankin reunalle ja moottori yski bensapulassaan, eli laiha seos lienee polttanut venttiilit.
Sivu 1
Sivu 2
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)