Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vihdoin uusi mutka paikallaan. Alkusavujen jälkeen pölläyttely loppui ja kaikki tuntuisi toimivan normaalisti. Täyskaasukiihdytyksessä huomasin tosin, että mAir jää jonkinverran mReqistä (mReq n. 1050, mAir n. 900). Garretilla toimi niin, että aluksi kolmoselle vaihdon jälkeen mReq nousi n. 1050:een, ja mAir jäi n. 950:een. Muutamassa sekunnissa kierrosten noustessa mAir kuitenkin saavutti mReqin. Nyt ei näyttänyt nousevan paljoa yli 900:n, tosin sateella ja pimeässä ei tullut vedettyä ehkä ihan yhtä pitkiä vetoja (automaatilla kolmosella näitä testaessa vauhtia on aika nopeasti 150 km/h). Ykkösellä ja kakkosella mAir näytti seuraavan täyskaasullakin mReqiä hyvin, mutta vääntörajan vuoksi arvot on reippaasti alle 1000:n. Saattaa siis olla että asennuksen jäljiltä jossain on pieni imuvuoto, pitää etsiä.

Käytin asennuksessa vanhoja putkia, mikä ei ollut ongelma sinänsä. Tuli vain opittua, että kun vanhat putket sovitetaan pienempiin 12 mm banjopultteihin, niin se leveä 12 mm kupariprikka tulee hankkia sekä banjon ylä- että alapuolelle. Ensin aivoittelin, että alapuolelle menee normaali 14 mm prikka. VÄÄRIN. Eihän sitä saa pysymään suorassa banjoa kiristäessä, eli turbonvaihtajan ostoslistalle kuuluu yht 4 kpl leveitä 12 mm kupariprikkoja.

Kiitoksia Vesa67:lle turbon nopeasta toimittamisesta sekä asennusvinkeistä. Sekä kiitokset kallek marmoritiskitason palvelusta marmoritiskillä :D

Softa pitänee päivittää Mitsun versioon kun on sopiva hetki. Toistaiseksi mennään tällä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja kallek »

Hyvä vaihturi muutama kupariprikka iltapäivän lastenhoitoon :) Nojoo ihan ok jo saappi taas kulkee eikä tarvii chevyn kyydissä kulkee ;)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pari kysymystä heräsi turbon vaihdon yhteydessä ja sen jälkeen.

1. Garretissa oli valussa merkki: ympyrän sisällä päällekkäin numerot 02 ja 3. Viittaako tämä kenties Turbon valmistusaikaan, eli maaliskuu 2002? Netistä hakemalla olen löytänyt useita kuvia garreteista, ja niissä näyttäisi vastaavia lukuja olevan siten että vastaisi melko hyvin 2000-luvun alkuvuosia.

2. Testasin peruspaineet painamalla kevyesti jarrua täyskaasukiihdytyksen aikana. PInl näytti n. 1250. Testataanko tämä automaattilaatikollakin näin, ja onko tarkkaa sen kanssa, mikä vaihde on silmässä ja millä kierrosluvulla paineet lukee? Jos testasin oikein, niin tuotahan pitäisi säätää.

3. kuten yllä mainittu, täyskaasulla mAir jää mReqistä jonkin verran, voisiko tämä johtua tuosta alentuneesta peruspaineesta?

Tuo turbon mahdollinen pvm-merkintä kiinnostaa lähinnä siksi, että jos tuo tarkoitta maaliskuuta 2002, on kyseessä ilmeisimmin auton alkuperäinen turbo, auto rekisteröity 05/2002. Eli 10,5 vuotta ja 230 tkm kesti siinä tapauksessa Garretti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On 2002 valmistettu.

T7 autoissa ei voi testata peruspaineita painamalla jarrua, Trionic rajoittaa myös läpällä ilmamassaa jolloin ahdot imusarjassa on alle peruspaineen. Varmin tapa (ellei softassa ole sallittu täysiä massoja mankkuvenan johto irti) on yhdistää kompuran C ja W letkut.

Voi johtua siitä tai sitten massamittarista tai letkuvuodosta. Softa ei myöskään toimi täysin niinkuin pitää jos turbo on eri.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nyt se porsi. Turbo vai kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jep, kiitti tiedoista. Tosiaan aika hyvin tuolta Garretilta vrt. monet tarinat mitä olen kuullut alle 100 tkm eliniästä. Huohotinpäivityskin on autoon tehty vasta minun toimestani eli 200 tkm:n jälkeen.

Tosin auto on ennen minua ollut vain yhdellä omistajalla, joka auton kunnosta ja kertyneistä kilometreistä päätellen on ajellut pääasiassa maantietä. Taitaa Garrettikin olla pienemmällä kulutuksella tasaisessa maantieajossa.

Vähän ajattelinkin, että tuo foorumin peruspaineiden säätöohje ei välttämättä päde T7:n kanssa. Täytyy kokeilla tuon letkutempun kanssa kun ehtii. Ja softaa ei tosiaan ole vielä päivitetty Mitsulle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin