Kärjetön sytytys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Ja tuli kyllä free technicsiltäkin ilman postikuluja.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Enpäs saanut tuota Powersparkia toimimaan omassa Sonettissa. Todennäköisesti vika on käyttäjässä eli onnistuin kytkemään piuhat jotenkin väärin. :oops: Tosin puolalta ei minulla tule jakajalle varsinaisen sytytyspiuhan lisäksi kuin yksi piuha. Pitäisi varmaan raskia tilata uusi tässä joskus.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Eiks siinä sun puolassa ole + ja - navat?

https://www.youtube.com/watch?v=2lcx_Qr0KyM
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

EDIT: Luin tekstisi tarkemmin, ei sieltä tulekkaan, mutta vedät ne johdot vaan sinne puolan luo niin rokkaa.

Tuossa vielä selkeä kuva kytkennästä:
Kuva

EDIT 2: Siinä vielä video avuksi
https://www.youtube.com/watch?v=2vGpzDJmM24
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ke Touko 06, 2015 18:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

2 tahtisen plussa on hiukan haastavampi...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

no juu.

Tarvii vetää johdot puolalta jakajalle, (2 kpl = + ja -) , poistaa kärjet ja kondensaattori. asentaa kärjetön jakajaan ja voila.
noin se vaan toimii.
Siis tämän lisäksi pitää olla kärjettömälle sopiva puola. Ainakin tuolta free technicsiltä tilatessani sain samalla ohjeena tilata uuden puolan joka sopii sitten varmasti. Väärän ohminen puola, kun ilmeisesti hajottaa vain sen magneettiyksikön.

pitäis olla aika plug and play.

Ignitorin mukana tuli mielestäni hyvät ohjeet. eikö powersparkissa?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Huumormiehiä :) Powersparkissa oli ainakin tuo kuva minkä linkkasin paketissa ja se kyllä itselleni riitti mainiosti. Varmasti sinullekkin? Saattoi siinä olla joku ohjelappukin, ei voi muistaa enää.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

turkkaki kirjoitti: Siis tämän lisäksi pitää olla kärjettömälle sopiva puola. Ainakin tuolta free technicsiltä tilatessani sain samalla ohjeena tilata uuden puolan joka sopii sitten varmasti. Väärän ohminen puola, kun ilmeisesti hajottaa vain sen magneettiyksikön.
Tämä saattaa olla itsellä se todennäköisin, mitä sattui ja mielestäni sen oikein kytkin, vaikkei terminaaleja ollut mitenkään selkeästi merkattukaan.

Anyways, puolalta tuli jakajalle päin tasan yksi heikkovirtajohto. Jakajalta lähti sitten toinen johto konkan kautta jakajan runkoon. Powersparkin punaisen johdon kytkin siis tuohon terminaalin, jolta lähti johto jakajalle ja mustan johdon sitten siihen jäljelle jääneeseen terminaaliin.

Mahtaisikohan tuota yksikköä saada itse korjattua? Ei kait noin pieneen mötikkään hall-anturin lisäksi paljoa muuta taida mahtua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko Powerspark todettu rikkinäiseksi, onko kokeiltu toimisiko se jos sen kytkisi oikein?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

jus kirjoitti:Onko Powerspark todettu rikkinäiseksi, onko kokeiltu toimisiko se jos sen kytkisi oikein?
On testattu:
Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Se konkka pois. itse otin myös kaikki muut hilppeet, kuten sen liitinterminaalin. Sitten vaan siitä liittimen reijästä molemmat johdot ulos, jatkoin piuhat puolalle ja avot. Molemmat johdot siis vedetään suoraan puolalle.
Konkkaa ei käytetä enää sen kärjellisen kanssa, ja varmasti joutuu vetää toisenkin johdon puolalle!!

tuo ohjekuva kertoo siis juurikin sen, mikä kytkentä pitää olla. ei saa eikä oikein paljon edes pysty soveltaa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Juu kyllä vanhat hilppeet otin pois ja ohjeiden mukaan vedin piuhat anturilta puolan terminaaleihin. Punainen alkuperäisen johdon tilalle ja musta toiseen terminaaliin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos tarkoitat alkuperäisellä johdolla sitä johtoa, joka meni kärjiltä puolan miinukselle, niin eikö ohjeen mukaan pitäisi laittaa musta alkuperäisen johdon tilalle ja punainen puolan plussaan?

Puolan + voi olla merkitty numerolla 15 ja puolan - voi olla merkitty numerolla 1 puolan liittimien viereen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Etkai purkanut puolalle virtalukolta tulevaa +15 virtaa pois?

Ja kytkentä juurikin niin kuin "jus" ylempänä toteaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jos tarkoitat alkuperäisellä johdolla sitä johtoa, joka meni kärjiltä puolan miinukselle, niin eikö ohjeen mukaan pitäisi laittaa musta alkuperäisen johdon tilalle ja punainen puolan plussaan?
Kylläpä todennäköisesti meni johdot silloin nurinperin, kun sitä pähkäilin. :oops: Sillä hetkellä saatavilla olevan tiedon perusteella tein kytkennän ja osoittautui siis vääräksi.

Pitää varmaan jossain vaiheessa tilata uusi setti, kun taas rikastuu.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin