Saabi räjähti... "Korjattu"

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pultiti eivät ole venyviä. Jossain klonkswageneissa on ainakin venyviä, mutta ei saabissa ole käytetty. Toki joku huolto-opas sanoo, että kannen voi kiristää samoilla pulteilla vissiin 4 kertaa, sitten pitäis vaihtaa pultteja, mutta kuinkahan moni on loppujen lopuksi ostanut uudet pultit.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Okei Nyt uskon että ei ole venyvät pultit... :wink:
Mitens toi motonetin yläpään-tiivistesarja... hyvä vai huono?
Onko kellään kokemuksia... :?: :roll:
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ransu kirjoitti:Okei Nyt uskon että ei ole venyvät pultit... :wink:
Mitens toi motonetin yläpään-tiivistesarja... hyvä vai huono?
Onko kellään kokemuksia... :?: :roll:
Ihan kelpo, kunhan varmistaa että mukana tulee Elringin kansipahvi. Välillä tullut jotain shittiä mutta viimeksi taas kuukausi-pari sitten tuli Elringiä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11633
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

G-mies kirjoitti:Pultiti eivät ole venyviä. Jossain klonkswageneissa on ainakin venyviä, mutta ei saabissa ole käytetty. Toki joku huolto-opas sanoo, että kannen voi kiristää samoilla pulteilla vissiin 4 kertaa, sitten pitäis vaihtaa pultteja, mutta kuinkahan moni on loppujen lopuksi ostanut uudet pultit.
Tässä yksi ohje joka sanoo että Saabin pultit ovat venyviä
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... 6bolts.htm

Kiristyskertojen määrästä tai pulttien maksimipituudesta ei mainita.
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 06, 2006 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Niin no kun mullakin on sellainen muistikuva että ovat wenyviä... mutta kun ihmiset ovat kaikki eri eri mieltä... :roll:

Eikä se nyt haittaa kun tilasin uudet pultit... :wink:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pakko se on minunkin uskoa, kun kerran paperissa niin lukee(venyvät pultit). Hyvä, että vielä tässä vaiheessa oppii jotain uutta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

autodata ainakin kertooettä ovat EI venyviä
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ööööö... mihinkäs sitä nyt uskoisi. Toivotaan, ettei tule kannen avaaminen hetkeen eteen. Tai jos tulee, niin uudet pultit sitten.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

No niin taas on saabi kasassa... oli 1 ja 2 pytyn liekkirenkaat menny muodottomiksi... tuli siinä samassa vaihdettua termostaatti...
Mitens toi jälkikiristys on hoidettu muiden klubilaisten keskuudessa...?

Niin ja uudet pultit pukattu siinä samassa... :P
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tietäjiä ja taitajia ja erimielipiteitä. Asiaa on käsitelty ja saabilla taitaa olla uusi ohje olemassa jonka mukaan ei tarvi kiristää uudelleen.
Useampi kansi tullut laitettua ilman jälkikiristystä. Toimii.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uusimman ohjeen mukaan vain B-moottorin kannet jälkikiristetään. H-moottorin kannet vedetään kertavedolla momenttiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

"Uusimman" ???
Entäs vanhat ohjeet...? :wink:
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

dimebak kirjoitti:Uusimman ohjeen mukaan vain B-moottorin kannet jälkikiristetään. H-moottorin kannet vedetään kertavedolla momenttiin.
Mulla tehtii juuri näin , eli kertavedolla momenttiin.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

kahessa eri sabassa jättänyt jälkikiristyksen tekemättä. just itellä kans remppa (taas) menossa. enkä meinaa jälkikiristää edelleenkään... eli hyviä kokemuksia.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olen kuullut, että jälkikiristys tunninkin päästä ensimmäisestä kiristyksestä voi vetää pultteja hieman lisää kireämmälle. Alumiinin ominaisuuksista kait johtuu? Täytyy sitten muistaa, että kuiva pultti ei mene niin tiukalle, kuin öljytty pultti samalla momenttiavaimen säädöllä. Toinen mielenkiintoinen seikka on se, että mitä pidempi jatkovarsi ja hylsy yhdistelmä on momenttiavaimen kanssa käytössä, sen löysemmälle pultti jää todellisuudessa. Tätä ollaan tutkittu ihan käytännössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin