öljyproppu jumissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

multivalve kirjoitti:Ainaki -89 900:ssa on ½ tuuman öljyroppu,menee just siksi sileäksi ku auotaan 13mm avaimella joka ei ole oikea koko ko.pulttiin!
Mielestäni 9-5:sakin on vielä tuo 1/2 kokoinen proppu. 13mm avaimella se meni ainakin aivan pyöreeksi(onneksi sain auki). :)

Nykyään onkin sitten muistaakseni 22mm kannalla oleva tarvikeproppu. Pitäisi ainakin kantaosa kestää :oops: :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin eikös jossakin vuosimallissa vaihdettu propun avainkoko pienempään, ettei pääse isolla avaimella niin helposti pohjaa halkaisemaan..eli se 13mm on ihan suositeltava vaihtoehto.
Varsinkin, jos ei ole momenttiavainta käytössä

Kyllä se korjaamokäsikirjan mukaan on 13mm, eikä 1/2" :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

ohos...Hyvä tietää olisin vaihtanut isomman seuraavalla kerralla, mut laitenaanpas samanlainen uusi.
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:arrow:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 14:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

multivalve kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Niin eikös jossakin vuosimallissa vaihdettu propun avainkoko pienempään, ettei pääse isolla avaimella niin helposti pohjaa halkaisemaan..eli se 13mm on ihan suositeltava vaihtoehto.
Varsinkin, jos ei ole momenttiavainta käytössä

Kyllä se korjaamokäsikirjan mukaan on 13mm, eikä 1/2" :roll:
Omassanikin oli edellinen omistaja nuljannut ropun sileäksi ja kävin jokuaika sitten ostamassa SAAB liikkeestä uuden ja sanoivat että on ½tuumainen.Samalla reissulla piti hakea toisesta kaupasta ½tuuman hylsy
ja hyvin tuntu passaavan ropun kantaan. Muistin virkistämiseksi
tarkistin asian juuri SAAB liikkeestä, öljyropun koko on ainakin -89 i16:ssa
12,83mm eli ½ tuumaa,hinta vähän yli 11 euroa!Virheellistä tietoa on näköjään Motonetissakin kun myyvät 13mm öljyroppua sielläkin.Siis 13mm avain on LIIAN ISO SAABIN ÖLJYROPPUUN ja kulmat menee,mutta saattehan te tietenkin uskoa vaikka tätä Teemua ja hänen korjaamokäsikirjaa ja pöyritellä roput sileiksi,minä ainakin vaihdan öljyni oikean kokoisella avaimella niin pysyy pultin kanta kunnossa.
Ei tarvitse hermostua!

Sanoin, että SAABIN omassa korjaamokäsikirjassa lukee 13mm. Tämä on ainoa tietolähde, mikä minulla on.
Sittenhän siinä on varmaan virhe? Jossei kirjaan voi luottaa, niin mihin sitten?

Oli se sitten koko 1/2 tuumaa tai 13mm. Kirjoitukseni pointti oli, että ei kannata vääntää liian isolla voimalla sitä proppua. Ja kannattaa vaihtaa se vanhanmallinen noin 20mm proppu pienempään. Mutta antaa olla aivan sama minulle...yritin vaan varoittaa

Tommonen "saattehan vaikka uskoa tätä teemua" kirjoitusasu on aika loukkaava. :evil:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

http://68.18.136.174/engine_folder/oildrain.pdf

?? 13mm tässäkin on sitten virhe :roll: ??

En tähän aiheeseen sitten enää kommentoi, antaa olla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

13mm itsekkin olen sen mieltänyt. 6kulmaisella hylsyllä kun avaa ja kiristää niin ei lipsu...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Kyllä se 13mm avaimella on avautunut ihan nuljaamatta ja totta että se ½ tuuman avain mahtuu 13mm kannalla olevaan tiukasti (yleensä kaikkiin 13mm kannalla oleviin) tosin todellinen tuumakoon kanta pyöristyy todella helposti 13mm avaimella.
Se 13mm avain istuu todella tiukasti kunhan vaan muistaa putsata ne paskat siitä pultin päästä että saa työnnettyä avaimen ihan perille.



Pikku vinkkinä: Kiinalaiset ei tee työkaluja ostakaa laatuvehkeitä niin ei tarvi pelleillä
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

[ :evil:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin kuten jo tuossa aiemmin mainittiin 6-kulmainen hylsy on ainoa
oikea avain propun avaamiseen. ( jos sitä pitää 13mm avaimella avata )
Tuo tulppa on tosiaan 1/2" kokoinen = 12.7mm.
*nimim miten tuo tulppa aukeaa nyt kun....*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lintta go go kirjoitti:Kyllä se 13mm avaimella on avautunut ihan nuljaamatta ja totta että se ½ tuuman avain mahtuu 13mm kannalla olevaan tiukasti (yleensä kaikkiin 13mm kannalla oleviin) tosin todellinen tuumakoon kanta pyöristyy todella helposti 13mm avaimella.
Se 13mm avain istuu todella tiukasti kunhan vaan muistaa putsata ne paskat siitä pultin päästä että saa työnnettyä avaimen ihan perille.



Pikku vinkkinä: Kiinalaiset ei tee työkaluja ostakaa laatuvehkeitä niin ei tarvi pelleillä
Näin on!!! Kunnon työkaluilla ja kunnolla tehty työ = osat pysyy ehjinä. Omassa oli kans tuo 13mm kantainen väännetty miltei paskaksi ja tilalle hommattiin Motonetin 22mm. Sen ruukaan laittaa tosi kevyeen momenttiin, kun tiivisteenä on kuparitiiviste ja paikallaan on pysynyt.

Aloitin tuossa peräkoukkuprojektin tiimoilta työkalujen "keräyksen", kun itsellä ei ole niitä nimeksikään. Aloitin homman ostamalla 3 kpl Sandvik-Bahco-Belzer kiintoavainta. Noiden työkaluja kerätään sitten niin paljon, että ranteet paukkuu. Ko. merkki siitä syystä, että on tullut vaikka millä työkalulla tehtyä hommia ja noi on kestäny kovaakin vääntöä eikä ole hinnalla pilattu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse käytän GEDOREn työkaluja... :o

http://www.samstagsales.com/gedore.htm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Myljätty oli mullakin , vaihdoin uuden samankokoisen.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Nyt tuli tänään avattu itsekkin tuo proppu, 13mm avaimella koitin ja sain rikottua bilteman räikänkin :oops: :lol:

Tänään sitten otin rälläkän rumaan kätöseeni ja muutama viilto..
Ihmettelen kyllä, mutta lähti todella helpolla irti sen jälkeen.
Eli rälläköimään jos on tiukassa :wink:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

1/2 tuumaisia öljypropun avainvälejä

Viesti Kirjoittaja stara »

käytän KAIKISSA kohteissa ensisijaisesti aina 6- kulmahylsyjä, ja niistäkin voimahylsyjä jos tuntuu olevan jumissa.
Laadukkaat lenkkiavaimet ovat seuraavaksi suosittuja.
Pihdit ja jakoavaimet tulevat sitten viimeisessä hädässä mutterien avaamisessa.
Jos on tiukassa, kiintoavaimia kantsii olla 2 kpl vierekkäin, niin ei pyörähdä nurkat pyöreiksi. esim jarruputkissa.

Aika kettua, jotta panneet tollattii 1/2 tuumaisia käyttöhuoltopaikkaan, se kun on niin lähellä 13 mm, että menee melkein toleranssien puitteisiin.. eihä sitä huomaa.
Viimeksi muokannut stara, Ti Marras 28, 2006 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin