CC Aero kirjoitti:Vähän pahoin pelkään, että Saabin oma panostus alkaa pikkuhiljaa olemaan aika marginaalinen uutta mallia suunnitellessa..
Se tuskin on turha pelko, koska suuret valmistajat pyrkivät suuriin tuotantoeriin ja sitä kautta määrän ekonomiaan. Toisaalta, mikäpä auto tänä päivänä enää puhtaasti olisi yksin yrittäjä.
Volvo on osa Fordiajopa Ferrarit Fiatia jne.
Olivathan nuo jenkkien pelitkin GM:ssä aika monilta osin samaa suunnittelua.
saabin tulevaisuus näyttää huonolta.
toivottavasti gm-pomot tajuaa, että juuri massasta erottuminen, eli persoonallinen muotoilu, ja laatu tekee saabista saabin.
eihän automerkki voi olla kilpailukykyinen, jos toiselta valmistajalta löytyy täsmälleen sama auto. nimenomaan erilaiset tekniset ratkaisut ja oivallukset houkuttelevat ostajia...
Minä oon koko päivän lukenu mitä mielenkiintoisempia versioita ja juttuja Saabista. Toimittajien olemattomista tiedoista huomaa kuinka pieni merkki Saab oikeastaan on.
----
Ja mitä MTV3:een tulee niin nettikuvassa kasataan 90-luvun puolenvälin cabbea Suomessa.
isaab.net -foorumissa keskustellaan huhuista, joiden mukaan vastapainona 9-3:n seuraavan sukupolven siirrolle Rüsselsheimiin Trollhättan saisikin seuraavan sukupolven cabriolet-valmistuksen. Ja tällöin siis sekä 9-3:n, Astran että Tigran osalta.
Jotain konkreettia on varmaan pienempien piirien tiedossa, kun ammattiyhdistysliike ottaa tuon uutisen niin rauhallisesti. Jos tuo Cadillac BLS (BLS=Bullshit?) olisi ainoa lohtu, Ruotsin metalliliittohan hyppisi jo tasajalkaa...
Lisäksi huhuissa pyörii vahvasti jo haudatuksi luultu hanke 9-3:een perustuvasta Cross Over -mallista ja/tai uudesta Sonettista, mutta ne voivat kumpikin olla myös pelkkää ruotsalaista toiveajattelua.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
CC Aero kirjoitti:Uudessakaupungissa tehdyt Saabit sentään tiedettiin laadukkaasti kootuiksi. GM onnistuu taas tekemään entistä enemmän hallaa Saabin imagolle. Toistan mielipiteeni tästä asiasta: GM
Mitähän meinaavat vastaavaisuudessa suunnitella Ruotsissa, kun valmistuskin siirretään mualle? Keulamerkin koon?
No onnex toi mun hankinta on tuolta ukista, mitään vikaa ei ole ollut ja seuraavaan auton vaihtoonkin on aikaa, mutta MIKÄS SITTEN
Porschen uusi, Boxsteriin perustuva kovakattoinen kiituri. Sitä pulkkaa meinasivat Uudessakaupugissa sitten nakertaa.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Kyllähän tuo olon hieman oudoksi saa, tämä Saabin ns. globalisoituminen... Totta on, että jo tähän menessä useat automerkit valmistavat tuotteitaan monissa eri maissa, mutta silti olisi ollut toivottavaa, että Saabin keskiraskas olisi jäänyt Ruotsiin.
On mielenkiintoista seurata, miten seuraavan 3-5 vuoden sisällä GM Saabia käsittelee; häipyykö koko tuotanto Ruotsista, loppuuko ruotsalaisten suunnittelun osuus myös kokonaan, lanseerataanko keski-Saab jonkinlaisena eurooppalaisena jokamiehen-autona...
Jos katsotaan, mitä Ford tekee Volvon kanssa, niin toivotaan samaa myös Saabille GM:n osalta. Ainakin näin kuluttajan näkökulmasta Volvo on ollut varsin agressiivinen markkinoilla ja autot ovat myös menneet kaupaksi.
Volvo on suuntautunut rohkeasti uusille alueille ( esim. SUV-kuviot ), vaikka välillä riski päällä.
Tilanne on ollut niiltäkin osin erikoinen, että Volvo on myös tuonut omistatahoille rahaa, huolimatta siitä, että Volvo mielletään kalliiksi autoksi !
Onneksi Saabia valmistetaan vielä joitain vuosia Ruotsissa, en usko, että edes GM:n nokkamiehet uskaltavat autoa siirtää tuosta noin vain Saksaan, vaan kyllä operaation täytyy olla hallittu ja pysyä kasassa. Muuten GM:n tappio Euroopassa ei ainakaan vähene, vaan pahenee entisestään....