Tonppa kirjoitti:Eli ilmastoinnin pumppu - miten mahtaa olla toiminnan suhteen jos hihna (?) on otettu pois? Miten toiminnan voisi tarkistaa tai kennon (?) kunnon varmistaa?
Jos kompressori on ollut pitkään pyörimättä, saattaa olla tiivisteet kuivuneet, ja alkavat vuotaa jos järjestelmän täyttää uudestaan. Tai saattaa olla koko kompressori jumittunut niin, että moottorin ollessa hihnapyörän päästä keskiötä sormin pyörittäessä pyörii vain kankeasti tai ei ollenkaan. Järjestelmän kunnon voi tarkistaa vuotojen suhteen syöttämällä järjestelmään testikaasua, esim. typpeä ja sitten etsimällä sihinöitä, tai saippuavesisuihkepullon avulla suihkimalla kuplia. Kenno keulalla taitaa olla useimmiten vuotopaikka, kun se on niin suolalle alttiina siinä etummaisena.
Tonppa kirjoitti: Minkätyyppisiä (tyyppivikoja?) ongelmia on ysitonnisarjan sähköikkunoissa mahtanut esiintyä. Onko noin yleensä ottaen hankalaa/kallista korjata ja onnistuuko kotikonstein?
Ruostevikaisia ovia lienee Suomi täynnä, niistä saa moottoreita ja nostinmekanismeja varaosiksi, jos tarve on. Useimmiten kai moottori jumittaa tai vaijerin kuoret (muoviputket) murtuvat. Katkaisijoissakin voi olla vikaa (roskia ja kokista tms. Lasinnostinmekanismiin pääsee käsiksi kun irrottaa oviverhoilun. On ihan kohtuullinen operaatio itse tehtäväksi, ellei peukalo ole ihan keskellä kämmentä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00