Onko tonnari kallis auto pitää?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

13L/100km, myös ajotyylillä saattaa olla vaikutusta asiaan :)

Itelläni oli tapana vaihtaa auto n. vuoden välein. Tonnarin makuun päästyäni ei ole tullut enää mietittyä vaihtoa muunmerkkiseen/malliseen. Hommaat itsellesi lisäksi edukkaan varaosa-auton, jos löytyy säilytystilaa. Säästät pitkän pennin osissa.
Foxbody turbo
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

valtteri kirjoitti:Kyllä tonnari aika kallis ylläpidettävä on jos ajattelee ostavansa "vähän ajetun"noin 200-250 tkm sillä silloin on edessä aika liuta kalliita remontteja(yleensä)
Aika hyvän listan olit väsännyt - jotenkin tuttua :D Minun tonnari oli 230 tkm ajettu ostaessani sen vajaat 2 vuotta sitten ja luulin tehneeni todella loistavat kaupat ku "vähän ajettukin" sattui kohdalle. Auto oli ollut vanhalla pariskunnalla ennen minua. Sitten seurasi ongelmia ongelmien perään ja suurin osa tuossa listalla on kaatunut myös minun laitettavakseni. Onneksi mulla on mallia "karvalakki", joten ylimääräisiä sähköheebeleitä/hienouksia ei riesanani ole...
Tässäpä vertailun vuoksi minun kontolleni kaatuneet remontit:
- lämppärin kenno+puhaltimen moottori
- vesipumppu
- lohkolämmitin
- vetonivelet oikea+vasen
- oikea alatukivarren takapusla
- jarrulevyt+palat
- öljypumpun o-rengas
- takajouset
- laturi
- kannentiiviste (kannen koneistus, ohjurinkumet ja yläpään tiivisteet)
- automaattilaatikon keskipakosäätimen tiivisteet
- pakoputki pakosarjasta taaksepäin (ei kuitenkaan kattia)
- oikeanpuoleiset pyöränlaakerit (etu+taka)
- akku

Voi olla, että jotain jäi (ja varmasti jäikin) vielä puuttumaan, mutta pääpiirteittäin näissä merkeissä on nämä vajaat 2 vuotta mennyt. Osa remonteista on tehty itse tai ammattitaitoisen kaverin avustuksella ja osa on ajanpuutteen vuoksi teetetty pajalla. Autolla on ajettu nyt 270 tkm, eli 40 tuhatta ja about 1700 euroa pelkkiin osiin. Korjaamon tuntiveloitukset ei vielä sisälly hintaan. KALLISTA - elämä on..., mutta en valita (vaikka kyrsiihän se aina joskus). Elättelen toiveita, että kohta alkais tonnari olemaan siinä iskussa ettei tarvisi aina korjata. Ja saisin minäkin kerrankin nauttia pitkään huolettomista kilometreistä.
Ehkä sitten, kun juuri on kaiken saanut uusittua, tulee se kyllästyminen ja myyn auton pois :lol:
Suosittelen omien kokemusteni perusteella ostamaan mielummin yli 300 tkm ajetun kuin noin 250 tkm ajetun. Todennäköisesti siitä yli 300 tkm ajetusta on korjailtu melko paljon kalliita vikoja alta pois.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Kiitos vastauksistanne!


Vielä olisin tiedustellut, että hajoaako noissa turbottomissa tonnareissa helposti vaihdelaatikko, kytkin tai joku muu voimansiirron osa?

Kuullut kun olen, että kyllä se 16v 2.0i kestää, mutta vaihteisto antaisi periksi
"SaabAna"
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

toni1976 kirjoitti:
valtteri kirjoitti:Kyllä tonnari aika kallis ylläpidettävä on jos ajattelee ostavansa "vähän ajetun"noin 200-250 tkm sillä silloin on edessä aika liuta kalliita remontteja(yleensä)
Aika hyvän listan olit väsännyt - jotenkin tuttua :D Minun tonnari oli 230 tkm ajettu ostaessani sen vajaat 2 vuotta sitten ja luulin tehneeni todella loistavat kaupat ku "vähän ajettukin" sattui kohdalle. Auto oli ollut vanhalla pariskunnalla ennen minua. Sitten seurasi ongelmia ongelmien perään ja suurin osa tuossa listalla on kaatunut myös minun laitettavakseni. Onneksi mulla on mallia "karvalakki", joten ylimääräisiä sähköheebeleitä/hienouksia ei riesanani ole...
Tässäpä vertailun vuoksi minun kontolleni kaatuneet remontit:
- lämppärin kenno+puhaltimen moottori
- vesipumppu
- lohkolämmitin
- vetonivelet oikea+vasen
- oikea alatukivarren takapusla
- jarrulevyt+palat
- öljypumpun o-rengas
- takajouset
- laturi
- kannentiiviste (kannen koneistus, ohjurinkumet ja yläpään tiivisteet)
- automaattilaatikon keskipakosäätimen tiivisteet
- pakoputki pakosarjasta taaksepäin (ei kuitenkaan kattia)
- oikeanpuoleiset pyöränlaakerit (etu+taka)
- akku

Voi olla, että jotain jäi (ja varmasti jäikin) vielä puuttumaan, mutta pääpiirteittäin näissä merkeissä on nämä vajaat 2 vuotta mennyt. Osa remonteista on tehty itse tai ammattitaitoisen kaverin avustuksella ja osa on ajanpuutteen vuoksi teetetty pajalla. Autolla on ajettu nyt 270 tkm, eli 40 tuhatta ja about 1700 euroa pelkkiin osiin. Korjaamon tuntiveloitukset ei vielä sisälly hintaan. KALLISTA - elämä on..., mutta en valita (vaikka kyrsiihän se aina joskus). Elättelen toiveita, että kohta alkais tonnari olemaan siinä iskussa ettei tarvisi aina korjata. Ja saisin minäkin kerrankin nauttia pitkään huolettomista kilometreistä.
Ehkä sitten, kun juuri on kaiken saanut uusittua, tulee se kyllästyminen ja myyn auton pois :lol:
Suosittelen omien kokemusteni perusteella ostamaan mielummin yli 300 tkm ajetun kuin noin 250 tkm ajetun. Todennäköisesti siitä yli 300 tkm ajetusta on korjailtu melko paljon kalliita vikoja alta pois.
Jokunen tonnari on ollut aikoinaan ja pojalla juuri noilla km oleva ajossa ja aika hyvin on lista taas kutinsa pitänyt.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Niimpä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

valtteri kirjoitti:
toni1976 kirjoitti:
valtteri kirjoitti:Kyllä tonnari aika kallis ylläpidettävä on jos ajattelee ostavansa "vähän ajetun"noin 200-250 tkm sillä silloin on edessä aika liuta kalliita remontteja(yleensä)
Aika hyvän listan olit väsännyt - jotenkin tuttua :D Minun tonnari oli 230 tkm ajettu ostaessani sen vajaat 2 vuotta sitten ja luulin tehneeni todella loistavat kaupat ku "vähän ajettukin" sattui kohdalle. Auto oli ollut vanhalla pariskunnalla ennen minua. Sitten seurasi ongelmia ongelmien perään ja suurin osa tuossa listalla on kaatunut myös minun laitettavakseni. Onneksi mulla on mallia "karvalakki", joten ylimääräisiä sähköheebeleitä/hienouksia ei riesanani ole...
Tässäpä vertailun vuoksi minun kontolleni kaatuneet remontit:
- lämppärin kenno+puhaltimen moottori
- vesipumppu
- lohkolämmitin
- vetonivelet oikea+vasen
- oikea alatukivarren takapusla
- jarrulevyt+palat
- öljypumpun o-rengas
- takajouset
- laturi
- kannentiiviste (kannen koneistus, ohjurinkumet ja yläpään tiivisteet)
- automaattilaatikon keskipakosäätimen tiivisteet
- pakoputki pakosarjasta taaksepäin (ei kuitenkaan kattia)
- oikeanpuoleiset pyöränlaakerit (etu+taka)
- akku

Voi olla, että jotain jäi (ja varmasti jäikin) vielä puuttumaan, mutta pääpiirteittäin näissä merkeissä on nämä vajaat 2 vuotta mennyt. Osa remonteista on tehty itse tai ammattitaitoisen kaverin avustuksella ja osa on ajanpuutteen vuoksi teetetty pajalla. Autolla on ajettu nyt 270 tkm, eli 40 tuhatta ja about 1700 euroa pelkkiin osiin. Korjaamon tuntiveloitukset ei vielä sisälly hintaan. KALLISTA - elämä on..., mutta en valita (vaikka kyrsiihän se aina joskus). Elättelen toiveita, että kohta alkais tonnari olemaan siinä iskussa ettei tarvisi aina korjata. Ja saisin minäkin kerrankin nauttia pitkään huolettomista kilometreistä.
Ehkä sitten, kun juuri on kaiken saanut uusittua, tulee se kyllästyminen ja myyn auton pois :lol:
Suosittelen omien kokemusteni perusteella ostamaan mielummin yli 300 tkm ajetun kuin noin 250 tkm ajetun. Todennäköisesti siitä yli 300 tkm ajetusta on korjailtu melko paljon kalliita vikoja alta pois.
Jokunen tonnari on ollut aikoinaan ja pojalla juuri noilla km oleva ajossa ja aika hyvin on lista taas kutinsa pitänyt.
Valitettavasti pitää liiankin hyvin. Tänään meni toinen tonnareista(210tkm) hinurin lavalla PCS:lle bensapumpun vaihtoon. Taas menee muutama satanen siihenkin. Listaa voi kyllä aika hyvin seurata. Onneksiiskarit ja jouset on uusittu ja lämmityslaitteen moottori löytyy varastosta. Pitää vain pelätä kannen kohtaloa tuossa uudemmassa(210tkm). Toiseen on jo tehty edellisen omistajan toimesta(240tkm).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oman tonnarin "vikalista" alempana. Ostohetkellä mittarissa (huom., mittarissa) 172000, nyt n. 70000km enämpi. Kyseessä siis CS ja 2.3T ilmastoinneilla yms. normi-sähköheebeleillä:

-Bypass (alipaineletku valmis)
-Ilmastointi --> painekytkin rikki, heitti aineet pihalle
-Ilmastointi --> vaihdettu liuta osia (paitsi painekytkin :roll: )--> lauhdittimen letku prakasi.
-Cruisea saa kolvailla vähän väliä
-Keskuslukko oikkuili, toiminut moitteita boksin kolvauksen jälkeen
-Kansi halki
-Turbo (laakeri leikkasi kiinni)
-Tasapainoakselien käyttöratas sileenä --> ketjun poisto
-Vesipumppu
-Kytkin
-Alustan puslia liuta
-Moottorin tukikumit kaikki (myös hydrauliset)
-Vaihdelootan tukikumi
-Iskarit vaihdettu (edessä oli vielä OK, taakse pitäis saada aikasiks vaihtaa, tolpat jo hommattu)
-Molemmat alapallonivelet ja toinen sisempi raidetangon pää.
-Kampiakselin hihnapyörä

Tossa nyt mitä tuli pikaisesti mieleen...Lisäksi on vielä jokunen anturi ja O-rengas/tiiviste uusittu. Jos olisi pitänyt merkkiliikkeen varassa olla, kirjoittelisin tätä tod.näk.Fryckmanin kämppäkaverina velkavankeudessa...Itse tehty kaikki mitä pystytty / osattu / keritty ja osat hommattu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta muualta kuin Saabilta (Motonet, PCS, purkuosat).

Nyt kun vielä laturi, DI ja IMM kajahtais, niin alkais olla koko konehuone uutta osaa :P

Edit: no lisäillään nyt noita unohtuneita:

-Bensapumppu
-Tankin panta
-Jakoketjun ohjurit
Viimeksi muokannut V.J.S, Ti Heinä 05, 2005 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itse olen joutunut korjaamaan/korjauttamaan:

- pakari poikki ennen takapönttöä
- di-kasetti
- bensapumppu
- sisäilmapuhallin
- toinen tankin panta ruostui poikki ('97, reilut 300tkm)
-- auto vaihtui --
- pakosarjan tiiviste
- ajovalojen rele
- keskuslukon boksi

Yhteensä olen ajanut tonnareilla vasta luokkaa 90tkm, koekappaleina ensin '97 2.0t (245-311tkm) ja nyttemmin tuo sigussakin oleva '96 2.3t (184tkm ostettaessa viime syyskuussa, nyt huidellaan jossain 208 hujakoilla).

Epäilisin, että vuodet tekevät enemmän työtään, kuin kilometrit.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

toin autoni Saksasta ja kaikki piti olla hyvin..mutta mutta.

..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.

Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.

Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.

Hurraa taas auto pelittää..mutta...mutta...
Taas sama risteys samoissa touhuissa oltiin sinäkin aamuna....valo vaihtuu
mieleeni hiipi ajatus polkaista, ja niinhän minä teinkin voi juma että se hyökkäsi...mikäs nyt..??? nykii mitä tämä on..??
Kojetaulun varoitus valot syttyivät yksitellen ja smmuivat ja syttyivät.........
( SAAB disco ) nykinä ei kun paheni...ja ravistus, ja tehot rupesivat hiipumaan..vilkaisin peiliin..????
Todella älytön harmaa savupilvi peitti koko tien, tässä vaiheessa arvasin
mistä oli kysymys.

Olin oikeassa pahvi rikki.
Ei kun kansi auki ja koneistamoon, siellä kansi oikaistiin ja uudet kumit ja venttiilit hiottiin.
Kansi kiinni ja käyntiin...( eipä lähtenyt ) jaa nyt lähti käypä se kummallisesti..?
Missähän mahtanee olla vika kun ei käy kuin kolmella sylinterillä..?
hmm...hmmm...( ankaraa tutkimista ja miettimistä ) heureka...nyt syy selvisi yksi tulppa oli poikki..ei kun uusi tulppa ja käyntiin, no hyvinhän se käy.

Kyllä elämä on ihanaa kun auto taas toimii, hmmm onpas se likainen taidanpa pestä sen.
No niin tulipas hieno, käydäänpäs kylillä.
No mikäs valo se tuo oikein on...? ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.

Varmaankin ABS boksi on mennyt rikki, vai olisiko releet..?
No vaihdetaan boksi ja releet, no niin taas toimii.

Onpas se taas likainen, ei kun pesuun.
......ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Ei tämä ei voi olla totta...
( purin puoli autoa ja löytyihän se syy...)
ABS boksin liittimen tiiviys oli hiukan kärsinyt, vesi valui suoraan liittimeen
ja aiheutti oikosulun..( boksi hommattiin aivan turhaan )

Joten tuskin ne siellä auto baanalla 100Km/h ajelee..( en minä ainakaan ajaisi )
Kyllä tämä yksilö on kenkää saanut, mutta mitä siitä..kyllä SAAB monotusta kestää, ja uusilla osilla vielä pitempään.

Ja sitä paitsi SELLAISTA AUTOA EI OLE TEHTY JOKA EI MENISI RIKKI.
( ainakaan minulla ei ole vielä ollut sellaista.. :o )

Lisätään vielä listaan joitakin vaihdettuja romppeita.
DI-Kasetti, IMM, Takajarrulevyt+palat, Vesipumppu, Laturin säädin/hiilet,
Lämmityslaitteen hiilet, Kompressori ( etulaippa ), Sisäilman lämpötila
haistelija, Pakoputki ( kaksi takimmaista pätkää ), Keskipakosäätäjän
tiivisteet, pari kappaletta matolaatikoita.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Taas varmaan joku hel....tin "tyyppivika" on tuossa pojan tontussa, tyhjäkäynnillä käy hel...tin huonosti , kun kierrokset nousee yli 2500 niin taas toimiii ,,, ehkä lievää nykimistä.

1. kokeilu toista di-kasettia ei vaikutusta.
2. vaihdettu tulpat , vanhat oli siistin harmaat
3. imm:n "Tema" oli testannut, kuulemma ehjä
4. kokeiltu toisella lh boxilla
5. kokeiltu toisella di/apc boxilla
6. ruiskutettu crc:tä tyhjäkäyntimoottorin putkeen/ ehkä vähän vaikutusta
on se nii pas...isessa paikassa 234:sessa,, ce valo vilkkuu välillä,,,
7. bensapumppu 6kk vanha
onko jollain hyviä vinkkejä ??? toisaalta taitaa olla paras hakea vikakoodit "pajalta" niin selviää tuokin vika ??? "toivottavasti"
Viimeksi muokannut valtteri, Ma Heinä 11, 2005 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kampiakselin asentotunnistin vielä puuttuu listasta tyypillisten joukosta. :) Se on aika yleinen nykimisten aiheuttaja ja CE valon vilkuttaja. Onkos autossa lambdaa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Tässä mun lista välillä 172tkm-213tkm.

-Di-kasetti
-Automaattilaatikon öljypumpun kansi
-Öljynjäähdytin (vuoto)
-Lämppärin kenno
-jäähdytin (joku sakemanni särkeny liian kireellä klemmarilla muovipäädyn)
-Erinäinen kasa letkunpätkiä konehuoneeseen.
-Iskarit+Jouset
Tulossa on ainakin lähiaikoina takajarruremontti ja vaihteiston keskipakosäätimen O-renkaat.

Bensapumppu ja noi tasapainoakselihommat vähän jänskättää koska ne heittäytyy hankalaks.
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Tuo olisi kiikarissa.

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=358683

Täytyypä vähän kysellä lisää...
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Oon ajanu omallani jotain 25tkm, kuluvia osia vain. Nyt ajettu sentään 406tkm
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Samoin mulla 750 000 totaalia ja vain kuluvia osia vaihdettu.
Bensaa, vettä ja öljyä :oops:
Mitä nyt jokunen kuukahtanut osa, raidetanko,syylari,jarrut, jarrupalat,sisustus, kori, maalaus,renkaat, 2 x eturipustuspalat, 2 xmoottorin tuenta, kytkimiä, vetoniveliä, etulaakereita, sytkän osia monta sarjaa, bypass,sulakkeita, tuulilasinpyyhin mekanismi, Immu, tuulilasi 2x ja yms.

Lucaksen jarrut ja laikat kestää. Palat puolitoista vuotta ja laikat 5 vuotta. Samoin Diamond Blue polttimot, keskimäärin 3 vuotta.

Öljymerkki vielä hakusessa. Tähän mennessä paras ELF:in synteettinen.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mimmi kirjoitti:Kokeiles Jaska Total Quartz Synth. 9000 5W40, tämä sopii erinomaisesti tonttuihin (onhan suositusnumero on mallinimessäkin).
Halvattu, että olet nopee.
Täytyy kokeilla, mistä sitä saa 8)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin