99 muutoskatsastettu turbolle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

dimebak kirjoitti:Ittellä on käyny mielessä tonnarin DI/APC-järjestelmä. Sais virranjakajan pois konehuoneesta, kun monesta turbotetusta 99:stä kuvia nähneenä tilaa on varsin vähän. Ja onhan DI-kasetti aina racemman naköinen kuin pelkkä suojapelti vaikka tekniikka oliskin vakio, hä?

BTW: Missä majailee nykyään Ragnar Bureniuksen kotisivut?
DI olisi kyllä ihan jees,
tosin en kaiketi voi emännälle perustella 200e maksavan,
aina välillä hajoavan osan lisäämistä muutenkin jo rahareiäksi muodostuneeseen laitteeseen :oops:
Riitti jo kun kerroin mitä kustantaa jos ahdin ottaa loparit :lol:
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: 99 muutoskatsastettu turbolle

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Mitenkäs noita yleistodistuksia saa käsiinsä..? Satkuun tulossa kans konemuutos taviksesta turboksi

t.Koo
Ronska kirjoitti:Kävin tänään konttorilla näyttämässä tekniikanvaihtotoipilastani.
Hyvin kelpasi ja nyt otteessa lukee: "Autoon vaihdettu turboahdettu B201 moottori, lohkon nro. x. Ahdin Garrett TO3.
Teho 107kW.
Jee, nyt voin siis ajaa laillisesti :lol:

Mukana oli kopio Saabin myöntämästä yleitodistuksesta tehon muuttamiseksi ja päästölappu.
Muutoskatsastus maksoi 80e.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 muutoskatsastettu turbolle

Viesti Kirjoittaja jus »

a9000 kirjoitti:Mitenkäs noita yleistodistuksia saa käsiinsä..?
Esim. http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... distus.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kun ysikympin tiimoilta kyselin kaikilta paikallisilta katsastuskonttoreilta tuon yleistodiskus-lappusen kanssa, niin olisivat vaatineet piirimyyjätasoisen merkkiliikkeen kirjoittaman "vaatimustenmukaisuustodistuksen" josta olisi ilmennyt että merkkiliikkeen toimesta on tarkistettu kaiken tarpeellisen löytyminen paikaltaan. Lisäksi olisivat vaatineet moottorista kuitin, ettei vaan ole varastettu tjsp.. tai ainakin todistajien allekirjoittaman kauppakirjan moottorista ja runkonumeron autosta josta moottori on peräisin..


Piti ihan lievästi polttaa päreensä ja tuumata, että pitäkää v*ttu tunkkinne, kyllä sen turbo-kasin tehot ilman ahdintakin saadaan.. :evil:


Että se siitä nopan ahtamisesta sitten.. tarvitsiko tuohon 99:iin mitään vastaavaa?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Myrkky kirjoitti:Kun ysikympin tiimoilta kyselin kaikilta paikallisilta katsastuskonttoreilta tuon yleistodiskus-lappusen kanssa, niin olisivat vaatineet piirimyyjätasoisen merkkiliikkeen kirjoittaman "vaatimustenmukaisuustodistuksen" josta olisi ilmennyt että merkkiliikkeen toimesta on tarkistettu kaiken tarpeellisen löytyminen paikaltaan. Lisäksi olisivat vaatineet moottorista kuitin, ettei vaan ole varastettu tjsp.. tai ainakin todistajien allekirjoittaman kauppakirjan moottorista ja runkonumeron autosta josta moottori on peräisin..


Piti ihan lievästi polttaa päreensä ja tuumata, että pitäkää v*ttu tunkkinne, kyllä sen turbo-kasin tehot ilman ahdintakin saadaan.. :evil:


Että se siitä nopan ahtamisesta sitten.. tarvitsiko tuohon 99:iin mitään vastaavaa?
Niin eivät nuo kaiketi vielä mitään hirveän kovia vaatimuksia olleet?
Jos riittää että merkkihuollossa tarkistavat että autossa on kaasuiskarit ja jotkin paremmat jarrupalat jne (mahtoikohan olla muuta), ja kauppakirja koneesta ja auton rungonnumero.
Eivätkö kitisseet siitä 20% tehonylityssäännöstä, vai onko se jo historiaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ng900aero kirjoitti:
Niin eivät nuo kaiketi vielä mitään hirveän kovia vaatimuksia olleet?
Jos riittää että merkkihuollossa tarkistavat että autossa on kaasuiskarit ja jotkin paremmat jarrupalat jne (mahtoikohan olla muuta), ja kauppakirja koneesta ja auton rungonnumero.
Eivätkö kitisseet siitä 20% tehonylityssäännöstä, vai onko se jo historiaa?
20% sääntö on voimassa vapariin periaatteessa, olisi turboonkin jollei yleistodistus sitä kumoaisi.

Mut ihmetyttää vaan kun esim. jarrusatuloiden osaltakin olisi pitänyt olla se todistus(vaikka kaikissa -75 uudemmissa on automaattisesti).. eikä konttorilla ilmeisesti osata lukea mitä iskarin kyljessä lukee(GAS), kyllähän minä äkkiä sen kauppakirjan moottorista saan.. mutta olisivat vaatineet sylinterikannestakin jollei ole samasta moottorista. Vaihdelaatikon sarjanumeron lukeminenkaan ei kuulu heidän taitoihinsa, senkin on kuuluttava merkkiliikkeen todistukseen.

Piti ihan kysyä, että mites, kais se sitten pitää olla vesipumpusta, startista ja laturistakin.. muuten hyvä, mutta kun kaikki on pitkin kyliä kerättyä, osa romunkeräyksestä, osa kavereilta, osa paikalliselta metallikierrätysfirmalta.

Naureskeli vaan eräällä konttorilla se herra, että vois kuule olla helpoin etsiä kokonainen tekniikka siinä tapauksessa..


Tietty oma osuutensa kohtalaisen tiukkaan linjaan voi olla sillä, että paikallisista asemista osa on ollut hieman vaikeuksissa tarkastajien kanssa.. ja nyt loputkin ovat varovaisia.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Myrkky kirjoitti:"vaatimustenmukaisuustodistuksen"
Kun kerta yleistodistuksessa lukee myös 90, niin luulisi riittävän joku ylimääräinen vahvistava dokumentti saabilta, jossa todetaan sen soveltuvan x hv:n tehoille.

Nyt vaan kiireesti spostia saabin edustajille :D

Ja noista apulaitteista vielä, nehän on siis toki alkuperäisen vanhan koneen kamat (startti, laturi, vesipumppu jne.) kuten allekirjoittaneella.

Niin ja tuo jarruosien sun muiden kamojen tarkistaminen kuuluu käsittääkseni katsastusmiehelle.
Siitähän muutoskatsastuksessa maksetaan, että inssi katsoo täyttyykö edellytykset.
Muutenhan ei tarvitsisi muuta kuin jättää auto kotiin ja kävellä konttorille lappujen kanssa, maksaa 80e ja katsoa vierestä kun inssi tekee uuden rekisteriotteen.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ronska kirjoitti:...
Antaas olla ne mailit saabin edustajalle, kyllä minä sen 150hv, ehkä ylikin saan ihan vaparina irti.. :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

säännöistä

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Puuh,

tuosta 20% säännöstä:

Eli eikö siis riitä-kään että on 900 runko lisättynä vaadituilla iskareilla - jos vaihtaa turbon vaparin tilalle. Siis jos ei runko ole alunperin ollut turbo? Oh no...

''
Myrkky kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Niin eivät nuo kaiketi vielä mitään hirveän kovia vaatimuksia olleet?
Jos riittää että merkkihuollossa tarkistavat että autossa on kaasuiskarit ja jotkin paremmat jarrupalat jne (mahtoikohan olla muuta), ja kauppakirja koneesta ja auton rungonnumero.
Eivätkö kitisseet siitä 20% tehonylityssäännöstä, vai onko se jo historiaa?
20% sääntö on voimassa vapariin periaatteessa, olisi turboonkin jollei yleistodistus sitä kumoaisi.
.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Siis tuo 20% lasketaan mallisarjan tehokkaimmasta koneesta,
mikä satkun tapauksessa on 175hv:n T16-kone.
Tietysti muun tekniikan pitää olla vastaava tuon T16-satkun kanssa,
mikä lienee jo yleistodistuksesta katsottuna aika pitkälti valmiina.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ronska kirjoitti:Siis tuo 20% lasketaan mallisarjan tehokkaimmasta koneesta,
mikä satkun tapauksessa on 175hv:n T16-kone.
Tietysti muun tekniikan pitää olla vastaava tuon T16-satkun kanssa,
mikä lienee jo yleistodistuksesta katsottuna aika pitkälti valmiina.
Kyllä, ja kun se tehokkain kone on 90:n tapauksessa se huikeat 100hv.. mut arvatkaas vaan, kerronko katsastusmiehelle mitään, mitä se ei päällepäin näe.

Edit: Mutta anteeksi keskustelun johtamisesta harhateille, palattakoon alkuperäiseen aiheeseen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikö nopasta muka ollut mitään 16valve RS-versiota ? :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ng900aero kirjoitti:Eikö nopasta muka ollut mitään 16valve RS-versiota ? :lol:
Harmi kun ei oo.. :lol:

Btw. Se boxi on nyt työn alla paraikaa..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Myrkky kirjoitti:Mutta anteeksi keskustelun johtamisesta harhateille, palattakoon alkuperäiseen aiheeseen.
Mitä turhia, samaa aihettahan tässä sivuttiin...

Mutta eiköhän tuon nopankin saa turboahdettua riittävän dokumentaation kera, autovalmistajakin tälle luvan antanut...
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Ronska kirjoitti:Ei se nyt ihan noinkaan ole...
Oma aikansa menee jäähdyttimen flektin kanssa leikkimiseen (ei mahdu vakiopaikalle), uuden kiinnityksen väsääminen puolalle, akku konttiin + kaikki pienet säädöt...
Niin no joo, säädöt vie aikansa. Tässä mun rakennelma viime vuodelta
http://www.kotinet.com/rami.rahkola/IMG_1991.jpg
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin