Michelinit/Gislaved tms. nastarenkaat tonttuun?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Tässä omat kokemukseni Gislaved NF3 195-65-15-renkaista 9000'n alla. Laitoin muutama viikko sitten alle uudet em. renkaat ja olen tähän mennessä ajanut niillä noin 2500 km, joista puolet asfaltilla ja puolet jäisillä/lumisilla teillä. Näin luonnehdin renkaita
- erittäin suuntavakaat kaikilla pinnoilla
- erinomaisen hiljaiset, nastojen ääni kuuluu asfaltilla aivan hitaasti ajettaessa (kuten liikkeelle lähtiessä, pysäköintialueilla jne), varsinaisilla ajonopeuksilla ovat erittäin hiljaiset -nastojen ääni ei kuulu lainkaan, kesärenkaat toivat sisälle vissinlaisen "huminan", joka nyt näillä renkailla on sävyltään karheampi, mutta voimakkuudeltaan suurin piirtein saman lainen
- pito lumella ja jäällä on erinomainen. Parhaan jarrutustehon saamiseksi kannattaa jarrutusta harjoitella; ja voi huomata, että erittäin tehokkaan jarrutuksen saa liukkaalla aikaan juuri ennen ABS'n aktivoitumista ja tässä autossa olen huomannut myös sen, että "kevyellä ABS-toiminnalla" voi syntyä paremi jarrutustulos kuin voimmakkaimmalla mahdollisella polkimen painamisella!

Talvirenkaiden ominaisuuksiin on ilmanpaineella suuri vaikutus. Rengasliikkeillä näyttää olevan nykyisin tyyli laittaa paine 2,5 bar kieppeille perusteluna se, että talvella renkaissa pitää olla suurempi paine. Oman kokemukseni mukaan renkaissa on oltava paine, joka auton ohjekirjassa on annettu, eli 9000'ssa 2,1 bar kaikissa renkaissa. MUTTA renkaiden painehan on riippuvainen lämpötilasta. Jos renkaisiin asetetaan paineeksi 2,1 sisälämpötilassa ja sitten ajo-olosuhteissa lämpötila on 0-asteen kieppeillä, paine onkin silloin noin 1,9 bar, eli ajetaan alipaineisilla renkailla. Jos lämpötila on -20 astetta, silloin paine renkaissa on enää 1,7 bar. Näin siksi, että nyrkkisääntöisesti paine muuttuu lämpötilan mukaan tämäntyyppisissä renkaissa noin 0,1 bar lämpötilan muutoksen 10 astetta kohti. Tähän perustuen rengasliikkeet sitten laittavat reilusti painetta, jotta pakkasten tullen oltaisiin suurinpiirtein oikeissa lukemissa, mutta todellisuudessa ajetaan ylipaineisilla renkailla, koska suurimmaksi osaksi ainakin eteläisessä Suomessa lämpötila on reilusti alle 10 pakkasasteen talvikautenakin. Yleisesti näkee talvirenkaiden olevan kuluneita keskialueelta, johon syynä on ylipaineisena ajo.
Jos haluaa renkailta parhaan mahdollisen käyttäytymisen, tulisi niissä yrittää pitää ko. lämpötilassa (lämpötilaan) asetettu paine.

Uudet renkaat kannatta myös ajaa hyvin "sisään" eli muutama sata kilometriä rauhallista ajoa, ei sutimista, eikä kaarrekaahailua. Näin saadaan nastat pysymään pitempään ja oikeassa asennossa.

Gislavedien hinnat Jyväskylän alueella oli em. ostoajankohtana 380-390e.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

9-5T kirjoitti:
reko kirjoitti: Yleisesti näkee talvirenkaiden olevan kuluneita keskialueelta, johon syynä on ylipaineisena ajo.
Näin oli joskus mutta nykyisten renkaiden rakenteen takia voi olla toisinkin päin.
Ja tämä "toisin päin" korostuu varsinkin leveissä renkaissa...
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

reko kirjoitti:Tässä omat kokemukseni Gislaved NF3 195-65-15-renkaista 9000'n alla. Laitoin muutama viikko sitten alle uudet em. renkaat ja olen tähän mennessä ajanut niillä noin 2500 km, joista puolet asfaltilla ja puolet jäisillä/lumisilla teillä. Näin luonnehdin renkaita
- erittäin suuntavakaat kaikilla pinnoilla
- erinomaisen hiljaiset, nastojen ääni kuuluu asfaltilla aivan hitaasti ajettaessa (kuten liikkeelle lähtiessä, pysäköintialueilla jne), varsinaisilla ajonopeuksilla ovat erittäin hiljaiset -nastojen ääni ei kuulu lainkaan, kesärenkaat toivat sisälle vissinlaisen "huminan", joka nyt näillä renkailla on sävyltään karheampi, mutta voimakkuudeltaan suurin piirtein saman lainen
- pito lumella ja jäällä on erinomainen. Parhaan jarrutustehon saamiseksi kannattaa jarrutusta harjoitella; ja voi huomata, että erittäin tehokkaan jarrutuksen saa liukkaalla aikaan juuri ennen ABS'n aktivoitumista ja tässä autossa olen huomannut myös sen, että "kevyellä ABS-toiminnalla" voi syntyä paremi jarrutustulos kuin voimmakkaimmalla mahdollisella polkimen painamisella!


Gislavedien hinnat Jyväskylän alueella oli em. ostoajankohtana 380-390e.
Kiitos kattavista kokemuksista. Uskoisin, että tonnarin alla Gislaved toimii ihan mukavasti. Voi olla, että pehmeys korostuu painavammassa 9-5:ssa :?
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Just tulin Haaparannasta KM-Däckiltä Gislavedin NorthFrost 3:t alla (195/65/15/Q) 352,58€... Renkaista ei voi vielä sanoa mitään koska olen ajellut kuin höyhenien päällä että renkaat sopeutuisi hyvin.

Hiljaiset oli ja todella hyvät matka-ajaa mitä nyt reilut sata kilsaa tuli ajettua.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Esitin mielipiteenäni renkaiden ylipaineen aiheuttavan renkaiden keskilinjan kulumista muuta aluetta enemmän. Parissa kommentissa on esitetty, että nykyiset renkaat eivät tuolla tavalla kulu -mieluumminkin päin vastoin.

Nykyrenkailla voisin ymmärtää tarkoitettavan vyörenkaita vastakohtana aiemmin yleisiin ristikudosrenkaisiin. Siispä kommenteista voisi näin tulkita, että tuo ylipaineen aiheuttama kuluminen näkyy ristikudosrenkaissa keskellä, mutta vyörenkaissa ulkoreunoilla.

En tiedä mistä moinen käsitys on peräisin ja kuinka se perustellaan. Ihan mielenkiinnosta olisi hyvä saada perustelut ko. näkemykselle. Saattaapi olla, että tuo ilmanpaineen vaikutus kulumiseen on vyörenkailla pienempi, kuin ristikudosrenkailla.

Kaikki renkaiden huollosta esitetyt ohjeet rengasmerkeistä riippumatta esittävät nykyisinkin renkaiden ilmanpaineen vaikutuksen renkaan kulumiseen samoin: alipaineisessa renkaassa reuna-alueet ovat kuluneet keskialuetta enemmän ja ylipaineisessa renkaassa keskialue on kulunut reuna-alueita enemmän.

Olisi mielenkiintoista saada tietää perustelut em. kommenteille ja linkit esim. ko. tutkimustuloksiin, tai rengasvalmistajien sivuille, joissa tämä uusi kulumismalli esitetään.

Aina uutta tietoa ja totuutta janoavana jään seuraamaan mielipiteitä
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

9-5T kirjoitti:
timolaasonen kirjoitti: Otin Kleberit, kun tonttu on aika painava auto ja renkaita hypistellessä totesin, että Nokian2 ja Nordman2 renkaissa nastat tuskin pysyy kiinni, kun on lamelleja niin lähellä nastoja.
Nokialaisissa ei ole tarvinnut pelätä nastojen irtoamista.

eiiiikööö :lol:

itsellä oli ensimmäiset ja viimeiset nokialaiset muutama vuosi sitten. oli myös viimeiset nastalliset, oliko ne nyt kympit.

helmikuun kohdalla ei ollut enää nastoja renkaissa, joten pito oli aivan syvältä :? tai oli nastoja ehkä puolet, ja nekin oli katkeillut. no ehkä silloinen ajotyyli vaikutti asiaan, mutta ei se selitä kaikkea, kun takarenkaistakin oli nastoja poikki, ja puutui jonkin verran
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

9-5T kirjoitti:
Viime vuosituhannella tuli ajettua kympeillä ja ykkösillä eikä niistäkään ikinä tippunut yhtään nastaa ennen kuin 60000km on täyttynyt mutta kyllähän niistäkin varmaan eroon pääsee ja varsinkin muutama vuosi sitten olleet kymppisi olivat jo niin vanhoja että en tarkoittanut että museoikäisinäkin nastat pysyy.

no mutta ei ne silloi museoikäiset ollutkaat :wink: tai no oli ne silloin helmikuun kohdalla jo 3kk vanhat :lol: mutta niissä ei vaan nastat pysyneet kiinni. eli kyllä ne nastat nokialaisistakin katoaa. tai nykyisiö en tiedä, mutta niistä ei kyllä kokemuksia enää varmaan tulekkaan 8)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

olisikohan vuosi ollut -98, kun oli ässä mulla ekaa talvea. sanoinkin että oli j oskus. saattoi ne olla ykkösetkin, kun ei muista ihan tarkkaan, on kuitenki muutama vuosi aikaa.

sen talven jälkeen ei ole enää nastakumeja mulla ollu, ku tympäännyin siihen, että helmikuussa alkoi olla olo että ajaa kesärenkailla. pitoa ei ollut yhtään kun nastat puuttui :?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

HARTSA kirjoitti:Gisla NF 3 16" alla. Hyvin pitää ja hiljaisetkin. Hyvät kumekset!
No niin,"hyvä kumi"hajos :cry:
Aamulla ennen seiskaa töihin menossa, hajos "reilun" satkun vauhdista etuoikea rengas.Juuri olin lähdössä ohittaan autoa,kun alkoi"täryyttään"...
Eikun jarrua ja tien reunaan. renkaan paska tyhjä ja vanne vastas tiehen :evil:
No,pimeässä ja kylmässä renkaan vaihtoon!! Sain ku sainkin vaihdettua alle ökytuuning erikoisvanteen 115/70 tai jotain ja sekin melkein tyhjä :twisted:
12km vielä töihin...( ja taaskaan ei ollut taskulamppu eikä turkishaalarit mukana !!)
Renkaan "reunaan/nurkkaan" on täytynyt käydä jokin jääpalaa kovempi "terä" kun oli peukun mentävä viilto renkaassa! Tyhjeni tosi nopeesti!Vaikka tiekin oli huono ( täällä "maalla" talvisin tietkin muistuttaa kyntöpeltoa...) eli täryytti jonkin verran koko matkan. Olihan renkaalla ajettukin jo n.300km..
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Gislavedit tuli nyt kokeeksi alle. Todella hyvin tuntuvat ainakin pitävän kaikilla pinnoilla, rengasmelua on verrattuna toiseen autoon, mutta epäilen näiden silti olevan kohtuuhiljaiset nastarenkaiden sarjassa, ei vain ole tästä tontusta kokemuksia muilla nastoilla.
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Oli ilo päästä polliisin ajokoulutukseen viime kesänä Naarajärvellä ja kyllä Nokian miesten kanta on, että nykyrenkaan oikea paine on 2,5 ja renkaat eivät enään kulu esim keskeltä koska rakenne kuvio-osassa on niin jäykkä että painetta lisättäessä sen muoto ei muutu vaan ohjattavuus paranee.
Radalla käytettiin 3,0.
Vastaa Viestiin