B235 vs B234 männät.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Frostgrey kirjoitti:EPC puhuu ainakin kaikista 9000:n 2.3litrasista B234:sina :roll:
No en mene väittään noista merkinnöistä ton enempää, mutta esim jos haetaan B202 ja B204 pahvit niin tulee tasan erilainen. Jos "lohko"(=ketjukoppa) on lyhentynyt ja kansi muuttunut -94 alkaen niin olettaisin myös mallimerkinnän vaihtuneen. B212 ja saman ikäinen 2,3L omaavat saman kannen joten en löydä mitään perustelua miksi pre-93 olisi B2x4. Olisko EPC:ssä virhe vaiko käyttäjälähtöinen bugi :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt lisää STCS:n sivua tutkiessani, selvisi, että -93:n männät 94- männät ovat näöltään suht identtiset, mutta vanhemmissa on ilmeisesti syvempi "kuoppa" männän päällä. Eli siitä se pienempi puristuspaine johtuu.

Seuraavaksi täytyy selvittää mitä tuo alempi puristus paine meinaa 9-5:ssa missä on vakiona sama puristus mitä tuossa T5:ssa eli n.9.3 :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

vtp9k kirjoitti: Ilmeisesti vertaat tuota mäntää signaturessasi olevan -94 mallisen lyhytlohkoisen 2.3:n mäntään? Tuo kuvan männän valmistaja on varmaankin Mahle ja vertailukohtanasi on todennäköisesti Hepolite (sisäpuolella valmistajan merkintä AE). Siitäpä ero taitaa tulla...
Jep AE:t oli nuo mun männät. Mutta kuten tuossa jo taidettiin todetakkin nuo kolot on noissa kuvan männissä syvemmät kuin noissa mun männissä. Eli varmaankin sitten ne pitkälohkon männät sitten kyseessä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No on on pitkälohkon männät ;) Ja samat ne on kuin esim. ng900:n b204:ssä, eli pitäisi olla samanlaiset kuin lyhytlohkoisessa ;)

Ei muuta kuin nippuun vaan turhia miettimättä, aina parempi jos puristukset sattuis laskemaan ;)

Niin ja vm 1993 on myös T5 (T5.2).

Edit: puristukset pysyvät samoina koska tuo b2x4:n mäntä nousee omilla veiveillään ylemmäs kuin tuon B205:n mäntä veiveillään. Tuo b2x4:n mäntä tulee kurkaamaan ulos sylinteristä b2x5:n lohkossa jotain 0.1mm:n luokkaa, aivan kuten tonnarissakin, vakiomäntä jää reilusti alemmas, mutta sen palotila onkin suora, siinä ero.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuolla ruotsin sivuilla vaan sellaisia uhkaili, että puristukset laskisivat.

Onneksi on tuo yksi kilahtanut Aeron pata mihin noita on hyvä sovitella ja vaikka mitata puristukset vakio kamoilla sekä 9k:n kamoilla :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Tuolla ruotsin sivuilla vaan sellaisia uhkaili, että puristukset laskisivat.

Onneksi on tuo yksi kilahtanut Aeron pata mihin noita on hyvä sovitella ja vaikka mitata puristukset vakio kamoilla sekä 9k:n kamoilla :wink:
No ruotsalaisten jutut tiedetään :)
Jos puristukset laskevat jonkun sadasosan niin sehän on vaan hyvä juttu, voit laittaa huoletta yli 2.0bar ahtopainetta :D
Mut näet siitä aeron lohkosta miten alas 9-5:n mäntä jää, ja silmämääräisesti se tilavuus on aika sama kuin mitä on noiden tonnarin mäntien kovera päällyspuoli.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nostetaas taas tämä ylös!

Tässä pari kuvaa siitä miten nuo tonnarin männät istuu 9-5 Aeron lohkoon.

http://s34.photobucket.com/albums/d105/ ... G_0528.jpg

http://s34.photobucket.com/albums/d105/ ... G_0527.jpg


Itseä jäi hieman arveluttamaan, kun nuo tonnarin männät tulee hieman lohkon yli ja 9-5:n kansihan on ihan suora joten riittääkö kannen tiiviste tuossa välissä vai täytyisikö noista männistä ottaa esim. 1 milli pois reunoista :roll: :roll:

Kaippa se viimeistään selviääkö, kun roudaan kamat koneistamaan :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sehän riippuu tuosta ylityksen mitasta? Kannentiiviste on n.1mm paksu puristettuna. Millä/minkä pituisilla kangilla kokeilit?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuon verran tulee ulos tonnarin lohkostakin, ja kannen muoto samantapainen, eli ovat ihan ok ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

V-M kirjoitti:Sehän riippuu tuosta ylityksen mitasta? Kannentiiviste on n.1mm paksu puristettuna. Millä/minkä pituisilla kangilla kokeilit?

V-M
Ei tuo T7:n kannentiiviste kyllä mielestäni 1mm vahvaa ole puristettuna :roll: Ylitys ehkä n. 0.5mm luokkaa ja kankina oli B234 turbon. Olisi vaan hienoa tietää varmasti, että ei ota kanteen kiinni ettei tarvitse aloittaa koko hommaa alusta koekäytön jälkeen :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei tartte tehdä uudestaan, sullahan on sama kampiakseli kuin tonnarissa, ja tontun männät + kanget = nippuun vaan :D
Just tuon verran tuli ulos mun tonnarin koneestakin kun sitä kasasin, ja molemmissa on kannet suorat (ja vielä oikaisutin omani).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Eihän vain XX5 lohko ole eri korkuinen kuin XX4?

Eli onko nuo 147mm kanget?

Käytetyn tiivisteen mittaamallahan tuo paksuus selviää.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

V-M kirjoitti:Eihän vain XX5 lohko ole eri korkuinen kuin XX4?

Eli onko nuo 147mm kanget?

Käytetyn tiivisteen mittaamallahan tuo paksuus selviää.

V-M
Ei ole XX4 lohkoa niin ei pääse mittaamaan :?

Kanget ovat vm-91 2.3i eli samat mitä 2.3 T5 94- lähtien ainakin EPC:n mukaan.

Tuo T7 tiivistehän koostuu kahdesta ohkaisesta pellista, tuo mittaaminen on aika hankalaa kun ei tiedä kuinka paljon pokkaukset menevät kasaan kiristäessä :? Eli jos tuo tiiviste ei mene kauheasti kasaan se voisi riittääkkin ettei osu mäntä kanteen 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

mulla ois pari pitkälohkoa tossa lattialla...jos tarttee jotain mittoa niin viestiä vaan tulemaan
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Vastaa Viestiin