Turbo tuli taloon :)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

timpetti kirjoitti:"Myynti-ilmoituksessa mainittiin abs jarrut. Hoksasin vasta nyt että eihän se antilock valo syty ollenkaan kojetauluun. Kokeilin jarruja tuossa lumisella tiellä ja kyllähän ne jarrut menevät iloisesti lukkoon. Onkohan tuossa ollut alunperinkään ABS:iä sillä tuo on juuri katsastettu ja eihän se rikkinäisillä ABS:illä voi läpi mennä? Jotenkin muistelin, että kaikissa turboissa olisi ollu ABS:t."

-voivat olla poistettu käytöstä kalliiden osien rikkoutumisen takia, saa rekisteriin niinkin.Ex-ABS:nä siis.
Rekisteriotteessa lukee "Vaihtoehtoisesti lukkiutumaton jarrujärjestelmä npn." Mitähän tuo tarkoittanee?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Jos otteessa lukee että jarrut nap ja sit on L niin sillon on oltava apsit kunnossa.

Siis jos on se L kirjan siellä se ratkaisee sano insinööri männä viikolla.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Turbo tuli taloon :)

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Frostwind kirjoitti:Tuli tuossa sitten hankittua ensimmäinen turbosatku. Vm. -91 T16.
Pikkuisen on saabiruostetta ja vakionopeudensäädin ei yllättäen toimi, mutta muuten hyvän oloinen peli, mittarissa vain 246 tkm.
Pitää laittaa kuvia jahka tässä kerkiää.

Tuntuu hieman erilaiselta kaasarisatkun jälkeen :lol:

EDIT: kuvaa pukkaa

Kuva
Kova Raaseri on 8)

Saarahan pian tänne Alavurelle tURBO-SAAPAS MIITIT :lol:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Turbo tuli taloon :)

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Suabisti kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:Tuli tuossa sitten hankittua ensimmäinen turbosatku. Vm. -91 T16.
Pikkuisen on saabiruostetta ja vakionopeudensäädin ei yllättäen toimi, mutta muuten hyvän oloinen peli, mittarissa vain 246 tkm.
Pitää laittaa kuvia jahka tässä kerkiää.

Tuntuu hieman erilaiselta kaasarisatkun jälkeen :lol:

EDIT: kuvaa pukkaa

Kuva
Kova Raaseri on 8)

Saarahan pian tänne Alavurelle tURBO-SAAPAS MIITIT :lol:
Niin....kun meikäläinen vielä saa mutkaa pellin alle :oops:
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aksu900 kirjoitti:Tuo gear-s on ihan pätevää liejua. Satkun loota ei tarvitse hypoidi-lisäaineita.
Itse olin yllättynyt, kun siirryin Turbossa "back to the square one" eli laitatin huollossa Mobilin 10W-40 mineraaliöljyt laatikkoon ja hyvin toimii. Kohta olis öljynvaihto ja samalla ajattelin vaihdattaa laatikkoon öljyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

dimebak kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Tuo gear-s on ihan pätevää liejua. Satkun loota ei tarvitse hypoidi-lisäaineita.
Itse olin yllättynyt, kun siirryin Turbossa "back to the square one" eli laitatin huollossa Mobilin 10W-40 mineraaliöljyt laatikkoon ja hyvin toimii. Kohta olis öljynvaihto ja samalla ajattelin vaihdattaa laatikkoon öljyt.
Talvella myös?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo tuli taloon :)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Suabisti kirjoitti: Kova Raaseri on 8)

Saarahan pian tänne Alavurelle tURBO-SAAPAS MIITIT :lol:
Jep, ku tuo naapurin kloppi saa vielä sen ajoluvan niin sitten on kolme kovaa :lol:

EDIT: Mitenkäs kun tuo rekisteriote sanoo että tuo on combi sedan. Eikös combi sedan ole 5 ja combi coupe 3 ovinen? Tuossahan on tosiaan vain se 3 ovea.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

himmee kirjoitti:Talvella myös?
Miksi ei? Paljon paremmin toimii noilla mineraaleilla kuin edellisen omistajan vaihdattamilla hypoideilla. 99 taas toimii paremmin hypoideilla kuin muilla mitä olen kokeillut (mineraalimoottoriöljy, paria Mobilin vaihdelaatikkoöljyä ja Nesteen hypoidiMP:tä).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

dimebak kirjoitti:
himmee kirjoitti:Talvella myös?
Miksi ei? Paljon paremmin toimii noilla mineraaleilla kuin edellisen omistajan vaihdattamilla hypoideilla. 99 taas toimii paremmin hypoideilla kuin muilla mitä olen kokeillut (mineraalimoottoriöljy, paria Mobilin vaihdelaatikkoöljyä ja Nesteen hypoidiMP:tä).
Niin siis meinasin vain että toimiko talvella. Ei noista ikinä tiedä. Olikohan se entinen omistaja varmasti käyttänyt 75w ettei 80w? No muthaa eikös 99 ole kumminki sama laatikko?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

:evil: CE-valon polttimo on ilmeisesti kärähtänyt, valo ei pala missään vaiheessa. Mun säkällä se kuitenkin palaa jatkuvasti kun laitan sinne ehjän polttimon.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

himmee kirjoitti:Niin siis meinasin vain että toimiko talvella. Ei noista ikinä tiedä. Olikohan se entinen omistaja varmasti käyttänyt 75w ettei 80w? No muthaa eikös 99 ole kumminki sama laatikko?
En ole tuolla Turbolla ajanut vielä kunnon talvikeleissä noilla öljyillä. 99:llä ajelin alkutalven aikoinaan mineraaleilla ja hyvin pelasi sekin.

Kyllä ne SAE75W öljyt oli.

Ei ole sama laatikko. Mulla on 99:ssä sitä vanhaa mallia oleva laatikko ja Turbossa on se uudempi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbo tuli taloon :)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Suabisti kirjoitti:
Kova Raaseri on 8)

Saarahan pian tänne Alavurelle tURBO-SAAPAS MIITIT :lol:
Tuli jo pidettyä pienet miitingit. 8)

Kuva

Alipainevuotokin tuli selvitettyä. Imusarjasta bensanpaineensäätimelle menevä letku vuoti. Uutta letkua kehiin ja niin loppui sihinät.

EDIT: Tässä olis kuva siitä Saabin (orkkis?) "webastosta" http://allmostpro.net/frostwind/lammitin.jpg

EDIT2: linkki korjattu :oops:
Viimeksi muokannut Frostwind, Su Loka 29, 2006 22:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nätti potretti.

Mulla oli omasta Turbosta bensanpaineensäätimen alipaineletku halkeimilla ja lähti huonosti käyntiin. By-passista oli letku melkein poikki ja sammuili, kun kiihdytyksen jälkeen painoi kytkimen alas. Jakajan alipainesäätimen letku oli poikki ja nyki kiihdyttäessä. Noiden ja sytytysosien sekä bensasuotimen vaihdon jälkeen on startannut, käynyt ja kulkenut ilman kummempia murheita.

Vielä on tosin pientä aaltoilua tasaisesti kiihdyttäessä. Vika on 100% varmasti vuotavassa lämmityslaitteen alipainesäädinjärjestelmässä. Mikä sen hieno nimi nyt onkaan, kuiten se jolla säädetään mihin puhaltaa. Vuoto paikkaa en ole jaksanut etsiä, kun koko kojelauta pitäisi purkaa. Viime isyyslomalla tuli tosin purettua ja kasattua kojelauta lämppärin puhaltimen takia mutta jäi siinä säheltäessä tutkimatta vuoto paikka.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Lisää kokemuksia turbosta.

-"Webasto" ei lämmitä sisätilaa kunnolla, oikeastaan ei yhtään. Mitenkähän on moottorin kanssa? Voi olla lohkolämppärin asennus edessä.

-Venttiilit pitävät ääntä koneen ollessa kylmä.

-Takalasin lämmitin ei toimi, tai ainakin hyvin huonosti

-CE-valo ok

-Selvisi, ettei autossa ole ABS:iä, vaikka piti olla :o

Parin viikon päästä vien satkun pajalle ja siitä korjataan nuo pienet ruostevauriot pois etteivät pääse leviämään enempää.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Menee hermot ton "webaston" kanssa. Vuoden 1992 laite ei ole oikeen enää parhaassa terässä. Noitten huollosta en tajua yhtään mitään. Mikähän tuossa on kun ei lämmitä? Lohkolämppärin asennus onpi edessä.

Kattelin motosta noita ja hinnat ovat kyllä aika suolaiset! Ja mitä eroa on turbon ja vaparin lohkolämppärillä?

Uudet platinatulpat asennettu. Autossa olikin jo ennestäänkin platinat, tiedä sitten olisiko niillä vielä ajanut, paha sanoa ilman tietoa kilometreistä.

Pitäisi vielä vaihtaa nuo vaihdelaatikkoöljyt. Käytettävän öljyn valitseminen onkin se vaikein tehtävä.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Vastaa Viestiin