jakopään kunnostus; hinta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Ahtopaine kirjoitti:90tkm... kylläpä on aika käsittämättömän lyhyellä välillä lerpahtanu kettinki ja vielä pikkukoneessa 8O ...eikös nuo osat kestä yleensä helposti 2-3-400tkm ja jopa enemmänkin?
Niin, eräs Saabilla työskennellyt autokauppias kertoi, ettei hänen aikanaan muista 2,0 litraisissa näitä jakoketjuongelmia olleen. Onko ketjun venähtäminen sitten huomattavasti yleisempää 2,3 litraisissa?

Kestäähän ne koneet. Todistetusti ajettu yli 600 tkm, mut onhan toi jakopään ongelma aika kiusallinen. Joku täällä mainitsi, ettei 2004 malleissa ja siitä uudemmissa tätä ongelmaa olisi esiintynyt? Saabas nähdä.
Vanha "auto" kuitenkin myyty alta pois ja nyt pitäisi löytää se kuuluisa hyvä yksilö. 9-5 tietenkin! Ehkäpä jo ensi viikolla... :lol:
Viimeksi muokannut Tannisto, La Maalis 24, 2007 14:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
andr
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 08:53

Viesti Kirjoittaja andr »

en tiedä siitä, viisaat saa vastata. On se aika surullista/harmillista että ketju voi mennä näin nopeasti näissä saabeissa.

Mutta takuu ei kata turboa. Sanoivat.

/r
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Ei kun just 9-5 nimenomaan. Mutta puheet on puheita.... Jäin vain ihmettelemään voisiko asian laita olla oikeasti noin. Kenelläkään liene käytännön kokemusta tai faktatietoa?
tette
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 13, 2006 17:13
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja tette »

Auto oli 110tkm huollossa ja tuomio oli että jakopää rahisee.
Selvitettiin meneekö takuuseen kun sattuu oleen yksi huoltoväli mennyt
pitkäksi n. 27tkm mutta alle vuosi. Siinä meinas tulla tippa linssiin kun kuulin
mitä tämä merkkiliikkessä kustantaa n. 1500 eur töineen kaikkineen.
Helpotus oli kuitenkin melkoinen kun Metro-Auto Lielahden Järvinen soitti ja
kertoi että valmistaja korvaa 75% hommasta. Loppu osa hoidettiin autokauppiaan kanssa puoliksi. Suuret kiitokset Järviselle asian "vääntämisestä" !

Auto 9-5 2.0t Vector Wagon 2003
noproblemo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Marras 04, 2006 21:25

Problemsproblems

Viesti Kirjoittaja noproblemo »

Sen ymmärrän että huohotinongelmasta johtuva öljyn pilaantuminen/puuroutuminen syö turbon mutta mikä aiheuttaa tämän jakopääongelman (ketjun venymisen)?

Kun oikein kuuntelin niin kylmän vastakäynnistetyn koneen jakopäästä kuuluu säännöllinen ääni, onko tämä sitten taas merkki siitä että...
rintajan
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 13:18

Viesti Kirjoittaja rintajan »

Käytin viikolla asennuttamassa huohotinpäivityksen paikallisessa merkkihuollossa ja pyysin kuuntelemaan jakoketjua kun mielestäni rahisee ja kolkottaa varsinkin kylmänä.
Totesivat että niin rahisee. Ei kuulemma aiheuta toimenpiteitä. Jatka kuuntelua, jos kovenee niin korjataan sitten. Sanoivat ettei takuu kata jakopääremonttia.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

rintajan kirjoitti: Totesivat että niin rahisee. Ei kuulemma aiheuta toimenpiteitä. Jatka kuuntelua, jos kovenee niin korjataan sitten. Sanoivat ettei takuu kata jakopääremonttia.
Vaihda huoltoa tai ota oheinen Saabin tiedote mukaasi huoltoon ensi kerralla. Jakoketjunkiristimen voi mitata ja remonttiraja on 15mm. Minulla oli 14,8mm eikä rohise vielä, joten rohiseva jakopää on hyvin todennäköisesti jo remonttikunnossa.
'Saab Automobile aloittaa taannehtivan kahdeksanvuotisen huolenpito-ohjelman, joka koskee tiettyjen vm. 1998-2003 Saab 9-5 – ja tiettyjen vm. 2000-2003 Saab 9-3 –autojen omistajia. Huolenpito-ohjelma kattaa korjaukset harvoin esiintyvissä moottorin voitelujärjestelmän vikatapauksissa.

Kahdeksanvuotinen huolenpito-ohjelma koskee rajoitettua määrää moottoreita sekä niiden osia vanhemmissa Saab 9-5 ja 9-3 –malleissa, jotka tiettyjen sää- ja ajo-olosuhteiden harvinaisen yhdistelmän vaikutuksesta voivat altistua ”öljylietteen” muodostumiselle moottoriöljyn vanhennuttua ennenaikaisesti. Asiakkaat, joiden autoja tämä ongelma on aiemmin koskenut, saavat täyden korvauksen. Asiakkaita, joiden autoja tämä asia koskee, neuvotaan ottamaan yhteys paikalliseen valtuutettuun Saab-korjaamoon.

Tulevien korjausten osalta huolenpito-ohjelma seuraa autoa, ei omistajaa.

Jotta tämä pidennetty moottorin huolenpito-ohjelma on voimassa, asiakkaiden odotetaan noudattavan normaalia huolto-ohjelmaa auton käyttöohjekirjan mukaisesti.

* Kyseeseen tulevat mallit ja moottorit:

· 9-5 moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 1998-2003

· 9-3 3-ovinen ja 5-ovinen moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 2000–2002

· 9-3 Cabriolet, vuosimallit 2000-2003, 9-3 Viggen vuosimalli 1999

Moottorin osia huolenpito-ohjelma tulee sisältämään:

1. Tasapainoakselien ketjun ja jakoketjun kulumisen aiheuttamat korjaukset. Sisältäen niiden ohjaimet ja kiristimet.

2. "Öljylietteen" aiheuttamat öljynkierto- voiteluongelmat moottorin öljyimupukistossa ja moottorin laakeroinneissa.

Kehoitamme kaikkia asiakkaita noudattamaan käyttöohjekirjassa olevia öljynvaihto-ohjeita, ja käyttämään synteettistä öljyä. Näiden kahden yksinkertaisen ohjeen noudattaminen varmistaa pitkälti, ettei ongelmaa esiinny. Jos kuitenkin olette huolissanne autonne epätavallisista nakuttavista ym. äänistä, pyytäisimme teitä kääntymään lähimmän Valtuutetun Saab liikkeenne puoleen.''
Vastaa Viestiin