poimikaas joku talteen
Uusin hankinta
Nonni. Minä ostin tuon Tampereella sijaitsevan mustan 90:n ja ajelin sillä tuollaisen 200 km testilenkin eilen+tänään. Tämmöstä tuli mieleen jakaa teidän kanssanne:
Auton ulkokuori on yllättävän siisti. Vasen etuvilkku on haalistunut ja toisella puolella on ihan värinsä pitänyt. Jos löydän jostain haalistuneen vilkun oikealle puolelle, vaihdan sinne sellaisen mutta ellen löydä niin vasenkin vaihtuu värilliseen.
Musta maalipinta on hieman kulahtanut, autoa ei ole ilmeisesti vahattu yli kymmeneen vuoteen. Pintaruosteita on todella minimaalisesti, ainoastaan takasivulasien vieressä. Ikkunat ehjät, tuulilasissa olevaan pientä kiveniskemää lukuunottamatta.
Sisustus (beige) on todella hyvässä kunnossa, auringonpolttamaa hattuhyllyä lukuunottamatta. Etupenkeissä olevat päälliset on laitettu uutena, alla täysin ehjät penkit. Kattoverhoilu ok.
Mittaristossa pientä häikkää. Nopeusmittari nousee hitaasti 40-60 km/h näyttämään ja kiskaisemalla vaijeria konehuoneen puolelta tippuu takaisin nollaan. Pitänee kokeilla laittaa vaijeri tiukemmalle esimerkiksi nippusiteen avulla konehuoneen puolelta. Lämpömittari taasen elää hieman omaa elämäänsä... Käytettäessä sähkölaitteita (esim. vilkkua käyttäessä tai jarrua painaessa kun jarruvalo syttyy) lämpötilan osoitin nousee sentin verran korkeammalle ja jarrua nostettaessa/vilkkua poisottaessa tippuu taas ilmeisesti oikeaan lukemaan. Kontaktivikaa?
Kone käy ehkä hieman liian kuumana, lämmöt on jonkun verran yli puolenvälin kaikenlaisessa ajossa. Ajattelin vaihtaa termostaatin ja katsoa vaikuttaako se lämpöihin. Tyhjäkäynti on jostain syystä lämpimällä koneella ~1500rpm, kaasutinta/tyhjäkäyntiä pitänee säätää. Viimeisen kolmen vuoden aikana autolla on ajettu alle 3000 km, joten säädöt varmaan vähän hukassa. Muuten kone on todella lyönnissä, hevosvoimat ovat tässä yksilössä pysyneet hyvässä tallessa.
Autossa on alla noin 15 vuotta vanhat talvirenkaat. Auto on ollut todella vähäisessä talviajossa, renkaat ovat kuluneet todella vähän ja kaikki nastat ovat tallella. Haittana hirveä rengasmelu, ovatko kaikki vanhat nastarenkaat todella näin meluisia? Kävin tänä aamuna hakemassa US Turbot kesärenkaita varten ja heitän ne säiden salliessa alle pääsiäisenä. Sitä ennen olisi kiva saada Saabin alkuperäiset pölykapselit alle, haaveilin jo vähän OG900:n rosterikapseleista
Maksamaani hintaan nähden tuossa on kyseessä todella hyvä auto, ja onhan tuo ensimmäinen omistamani ysinoppa. Vieläpä musta sellainen. Ja leimaa vuoden loppuun!
Tulipa vuodatettua.
Auton ulkokuori on yllättävän siisti. Vasen etuvilkku on haalistunut ja toisella puolella on ihan värinsä pitänyt. Jos löydän jostain haalistuneen vilkun oikealle puolelle, vaihdan sinne sellaisen mutta ellen löydä niin vasenkin vaihtuu värilliseen.
Musta maalipinta on hieman kulahtanut, autoa ei ole ilmeisesti vahattu yli kymmeneen vuoteen. Pintaruosteita on todella minimaalisesti, ainoastaan takasivulasien vieressä. Ikkunat ehjät, tuulilasissa olevaan pientä kiveniskemää lukuunottamatta.
Sisustus (beige) on todella hyvässä kunnossa, auringonpolttamaa hattuhyllyä lukuunottamatta. Etupenkeissä olevat päälliset on laitettu uutena, alla täysin ehjät penkit. Kattoverhoilu ok.
Mittaristossa pientä häikkää. Nopeusmittari nousee hitaasti 40-60 km/h näyttämään ja kiskaisemalla vaijeria konehuoneen puolelta tippuu takaisin nollaan. Pitänee kokeilla laittaa vaijeri tiukemmalle esimerkiksi nippusiteen avulla konehuoneen puolelta. Lämpömittari taasen elää hieman omaa elämäänsä... Käytettäessä sähkölaitteita (esim. vilkkua käyttäessä tai jarrua painaessa kun jarruvalo syttyy) lämpötilan osoitin nousee sentin verran korkeammalle ja jarrua nostettaessa/vilkkua poisottaessa tippuu taas ilmeisesti oikeaan lukemaan. Kontaktivikaa?
Kone käy ehkä hieman liian kuumana, lämmöt on jonkun verran yli puolenvälin kaikenlaisessa ajossa. Ajattelin vaihtaa termostaatin ja katsoa vaikuttaako se lämpöihin. Tyhjäkäynti on jostain syystä lämpimällä koneella ~1500rpm, kaasutinta/tyhjäkäyntiä pitänee säätää. Viimeisen kolmen vuoden aikana autolla on ajettu alle 3000 km, joten säädöt varmaan vähän hukassa. Muuten kone on todella lyönnissä, hevosvoimat ovat tässä yksilössä pysyneet hyvässä tallessa.
Autossa on alla noin 15 vuotta vanhat talvirenkaat. Auto on ollut todella vähäisessä talviajossa, renkaat ovat kuluneet todella vähän ja kaikki nastat ovat tallella. Haittana hirveä rengasmelu, ovatko kaikki vanhat nastarenkaat todella näin meluisia? Kävin tänä aamuna hakemassa US Turbot kesärenkaita varten ja heitän ne säiden salliessa alle pääsiäisenä. Sitä ennen olisi kiva saada Saabin alkuperäiset pölykapselit alle, haaveilin jo vähän OG900:n rosterikapseleista
Maksamaani hintaan nähden tuossa on kyseessä todella hyvä auto, ja onhan tuo ensimmäinen omistamani ysinoppa. Vieläpä musta sellainen. Ja leimaa vuoden loppuun!
Tulipa vuodatettua.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Jos renkulat on jo 15 vuotta vanhat niin ne on varmaan kerenny sen verran kovettumaan että ei ihmekään jos pitävät kovaa meteliä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
onnittelut hankinnasta!
onhan se termostaatti hyvä vilkaista missä kunnossa on varsinkin jos jäähdytin päällepäin näyttää ihan hyväkuntoiselta ja jäähdytyskykyiseltä vielä.
itse samalla laskisi enemmänkin jäähdytysnesteitä pois jotta sais vähän tuoretta lientä tilalle. tiedä kuinka vanhaa kuraa siellä on. eli ensin avaisin jäähdyttimen tyhjennystulpan ja laskisin pois niin paljon kuin tulee (astiaan tietty), sen jälkeen termostaatin vaihtokaan ei roiskuttaisi sitä jäähdytysnestettä sinne ylemmille sfääreille.
itse ostin pätkän letkua mikä sopii jäähdyttimen tyhjennyspropun ympärille, sillä on hyvä ohjata poistulevat nesteet pulloon/astiaan.
eikö jarrut laahanneeet yhtään, vaikka noin vähän käytetty auto?
onhan se termostaatti hyvä vilkaista missä kunnossa on varsinkin jos jäähdytin päällepäin näyttää ihan hyväkuntoiselta ja jäähdytyskykyiseltä vielä.
itse samalla laskisi enemmänkin jäähdytysnesteitä pois jotta sais vähän tuoretta lientä tilalle. tiedä kuinka vanhaa kuraa siellä on. eli ensin avaisin jäähdyttimen tyhjennystulpan ja laskisin pois niin paljon kuin tulee (astiaan tietty), sen jälkeen termostaatin vaihtokaan ei roiskuttaisi sitä jäähdytysnestettä sinne ylemmille sfääreille.
itse ostin pätkän letkua mikä sopii jäähdyttimen tyhjennyspropun ympärille, sillä on hyvä ohjata poistulevat nesteet pulloon/astiaan.
eikö jarrut laahanneeet yhtään, vaikka noin vähän käytetty auto?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ainakin jäähdyttimen takapuoli, siis se joka näkyy konehuoneeseen, oli täysin ehyt ja kunnossa. Etupuolta en ole vielä ehtinyt ronkkimaan.lucaf kirjoitti:onhan se termostaatti hyvä vilkaista missä kunnossa on varsinkin jos jäähdytin päällepäin näyttää ihan hyväkuntoiselta ja jäähdytyskykyiseltä vielä.
Ei yhtään. Kaupunkiajossa tänään huomasin, että jarrut vinkuu jonkun verran. Jarrupalojen kunnon joutuu tarkistamaan viikonloppuna...lucaf kirjoitti:eikö jarrut laahanneeet yhtään, vaikka noin vähän käytetty auto?
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Uusin hankinta
Onnittelut! Tässähän tulee ittellekin autokuume kun tällaisia lukee. Itse asiassa muistuukin mieleeni uni, jonka näin viimeyönä. Mun tuplikseen oli murtauduttu, viety maski ja renkaat ja potkittu piloille, mut mä vaan totesin, että pääseepähän ostoksillePeter A kirjoitti:Nonni. Minä ostin tuon Tampereella sijaitsevan mustan 90:n ja ajelin sillä tuollaisen 200 km testilenkin eilen+tänään.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Re: Uusin hankinta
Mulla on ollu ihan mieletön tupliskuume koko alkukevään, onneksi ysinoppa viilentää sitä niin kauan kuin saan tuon mun poliisitupliksen taas liikenteeseen. Tekee mieli säilyttää noi molemmat itellä, mutta en tiedä riittääkö rahkeet enää kesän jälkeen.jariha kirjoitti:Onnittelut! Tässähän tulee ittellekin autokuume kun tällaisia lukee. Itse asiassa muistuukin mieleeni uni, jonka näin viimeyönä. Mun tuplikseen oli murtauduttu, viety maski ja renkaat ja potkittu piloille, mut mä vaan totesin, että pääseepähän ostoksille
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kerropas nyt tuoreeltaan, vaikuttaako se noppa hiljaisemmalta ja viimeistellymmältä, kuin tuplis? Mulle on jäänyt sellainen kuva niistä ysikympeistä, joita oon kokeillu. Vai onko se kilometreistä ja yksilöstä kiinni?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Mä oon itse ajanut neljää eri tuplista, kahta eri noppaa ja useampaa eri og-satkua. Toinen noppa ei ole järkevä vertailukohde, se on tämä foorumillakin esiintynyt esi-lumikko (nykyisin Petri Tyrkön hellässä huomassa) joka oli kunnoltaan ajohetkellä jotain ihan järkyttävää, ehkä surkein ikinä ajamani autojariha kirjoitti:Kerropas nyt tuoreeltaan, vaikuttaako se noppa hiljaisemmalta ja viimeistellymmältä, kuin tuplis? Mulle on jäänyt sellainen kuva niistä ysikympeistä, joita oon kokeillu. Vai onko se kilometreistä ja yksilöstä kiinni?
Oma noppa on (tietty mainostamiani rengasmeluja lukuunottamatta) hiljaisempi kuin omistamani i16-satku! Hiljaisin omistamani og-sukupolven Saab. Tuplikseen mulla onkin tarkoitus pistää ääneneristysmattoa vielä tämän kevään aikana.
Viimeistelyyn en ota muuten kantaa, mutta ainakin tuossa nopassa on pysynyt kojelauta ja ovipahvit yms. huomattavasti paremmassa kunnossa kuin yhdessäkään näkemässäni tupliksessa. Myös erilaisia nitinöitä ja narinoita on vähemmän. Mutta yksilöstä se lienee kiinni.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tämä voi tosiaan vaikuttaa, sillä nopissa on aina ollut sellainen rauhallinen tunnelma sisällä. Mutta ovat olleet varsin hyväkuntoisia muutenkin.Juha96 kirjoitti:Nopassahan taitaa olla peräkontin verhoilu paksumpi ja kattavampi, ehkä se vaikuttaa jotain.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Nyt olen perehtynyt autoon hieman lisää. Ajo-ominaisuudet yllättivät, tänään tuli ajeltua ns. maantieajoa sekä kaupunkiajoa. Kulutus pysyttelee yllättävän inhimillisissä lukemissa. Huomenna teen tuolle perushuollon (öljyt, suodattimet ym.) ja tsekkailen pohjaa tarkemmin.
Havaitsin myös sen, että lämpöisenä sammuttaessa kone saattaa käydä jälkikäyntiä. Tankannut olen 98E:tä ja sekaan lorauttanut lisäainetta, mistäköhän moinen jälkikäynti johtunee?
Havaitsin myös sen, että lämpöisenä sammuttaessa kone saattaa käydä jälkikäyntiä. Tankannut olen 98E:tä ja sekaan lorauttanut lisäainetta, mistäköhän moinen jälkikäynti johtunee?
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
johtuu liian korkeasta tyhjä käynnistä jälki käynti.
satkussa syylärin vieressä oleva maadoitus aiheuttaa tuollaiset sähkö viat, putsaa siitä vastaava maadoitus tai saat pian auton joka sammuu kun laittaa jonkun enemmän sähkö vievän laitteen päälle, saattaa tuo lämpöjen näyttämän koholla oleminen johtua myös pelkästään tuosta joten tee ennen termarin vaihtoa.
satkussa syylärin vieressä oleva maadoitus aiheuttaa tuollaiset sähkö viat, putsaa siitä vastaava maadoitus tai saat pian auton joka sammuu kun laittaa jonkun enemmän sähkö vievän laitteen päälle, saattaa tuo lämpöjen näyttämän koholla oleminen johtua myös pelkästään tuosta joten tee ennen termarin vaihtoa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Peter A kirjoitti: Kulutus pysyttelee yllättävän inhimillisissä lukemissa.
Kyllä nämä aika taloudellisiin lukemiin saa ottaen huomioon auton painon
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
