Tonnari tulpista TAAS

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Boiga kirjoitti:
Vigge kirjoitti:
Boiga kirjoitti: jos ahtoja alkaa oleen yli tuon 1.3 bar, eli luokkaa 1.5bar ja enemmän ni varmaan lämpösempiin kannattanee aina siirtyä :)
Itse kyllä suosin kylmempiä tulppia ja sitähän tuo suurempi numero siinä tulpan kyljessä tarkoittaa, ei päin vastoin :wink:
kiitokset korjauksesta :) ei aina voi muistaa ku niin harvoin tuotakin tietoa tarttee...
http://www.ngk.fi/Sytytystulpan_laempoearvo.1657.0.html
http://www.ngk.fi/index.php?id=1666&pd= ... AAB&m=9000
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

pätkii

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Voi prrrkele... Samat oireet ja tulpat on nyt ne NGK:t, joissa oli numero 8 vakiotulppien seiskan tilalla. Viileämmät siis? Alkaa jo tuntumaan että voiko tulppien jatkuva meneminen oire jostain vakavammasta? Tänään syttyi check engine-valo ja auto teki samoja temppujaan. Otin akun kengän irti ja vaihdoin sytkäkasetin. Ongelmat vain jatkuivat, mutta check engine kylläkin sammui.

Olisko kenelläkään vinkkiä, mikä autoa voisi vaivata? Ajattelin käydä luetuttamasas vikakoodit, kunhan ehdin. Jos vaikka siitä jotain vinkkiä saisi.

Löysin aivan pienen imuvuodon , mutta korjasin sen. muuta näkyvää vikaa autossa ei ole. Autossahan on siis speedpartsin stage 4.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

löysin ohjeet

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Löysin täältä ohjeet miten voi vikakoodin lukea. CE-valo välähti 7 kertaa. Löytyi imuvuoto, jonka korjasin.

Akun kenkä oli yön irti ja aamulla luetutuin vikakoodit merkkiliikkeessä. Vikakoodeja ei ollut päällä.

Tyhjäkäynnillä on kuin yksi pytty olisi välillä pois ja tyhjäkäynti soutaa. Vähänkin kun nostaa ahtoja niin auto alkaa yskimään ja paukkumaan. Mulla on kaksi sytytyskasettia, joilla molemmilla auto toimii samoin. Oireet ovat siis samat kuin joka kerta ennen tulppien vaihtamista. Tulpat olen vaihtanut tänä kesänä kolme kertaa ja se on auttanut muutaman sadan kilometrin ajaksi.

On niin mystinen vika etteivät osanneet sanoa paikallisessa merkkiliikkeessäkään mikä autoa voisi vaivata. Olisiko täällä kenelläkään kokemuksia moisista oireista ja niiden korjaamisesta.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
MK
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 11:45
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja MK »

Löytyikö vian syy? Itselläni samanlaiset oireet -96 steg 6 kanssa. Mitkä lienevät sopivimmat tulpat?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

MK kirjoitti:Löytyikö vian syy? Itselläni samanlaiset oireet -96 steg 6 kanssa. Mitkä lienevät sopivimmat tulpat?
Koittakaas lukee OBD:llä mitä fuel trim näyttää? On hyvinki mahdollista että ne teidän "staget" on niin haitarista että soppaa tuppaa yli mitä adaptaatio pystyy hanskaan. Näillä keleillä ne 7 tulpat toiminee paremmin, mut jos ajossa pätkii ja paukkuu niin vika on suurella todennäkösyydellä soppaosastolla.
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

MK kirjoitti:Löytyikö vian syy? Itselläni samanlaiset oireet -96 steg 6 kanssa. Mitkä lienevät sopivimmat tulpat?
Viisaammat kertoivat, että antaa liian rikasta seosta, jos mappi on hajalla. Omassani oli vikaa vain mapin liitoksissa. Nykyiset tulpat on BCR8ES, mutta olisi luultavasti toiminut seiskoillakin. Ilmeisesti kun autossasi kireämpi viritysaste, voisi nuo samat toimia kuin mulla on nyt. Onko sulla nyt vakiotulpat?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mitäs noissa BCR8ES tulpissa on teillä ollut kärkiväli paketista otettaessa? On tuo oma rakotulkki semmoisessa korroosiossa ettei meinaa selvää saada mutta vaikuttaa että olisi reilu 0,8mm?
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja tommyww »

moro, kävin eilen hakemas motonetistä tulpat autooni ja taisin saada jotain aivan muuta kuin "BCPR7ES-11" tulpat, eli sain jotkut monikärki tulpat. 8O Pitää kai käydä vaihtamassa? Auto on 9000turbo 2.0di/apc -90
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos et nimenomaan tiedä haluavasi jotain erikoisempia tulppia, niin laita vaan ne BCPR7ES-11:t.

Jos ei ole -11:siä niin laita 1,1mm rako itse tulppaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Missäs vaiheessa arvon raati suosittelee siirtymistä muihin kuin "seiska" tulppiin. Jokohan tollasella abouts stage2 tasolla pitäisi laittaa astetta kylmemmät tupaan ja tarkalleenottaen mitkä ?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei tarvi vielä stage 3-tasollakaan.

Ja sitten kun tarvii, niin tiedät moottorisi käyttäytymisestä jo niin paljon, että ei tarvi kysyä. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Jope kirjoitti:Ei tarvi vielä stage 3-tasollakaan.

Ja sitten kun tarvii, niin tiedät moottorisi käyttäytymisestä jo niin paljon, että ei tarvi kysyä. :-)

Yees, tämä tuli siksi mieleen että esim 9-3 saabin orkkisviri paketissa 150hv->185hv joskus muinoin tuli jo toiset tulpatkin
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja Jope »

Johtuu siitä, että niissä oli kutosen tulpat vakioina.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Kaide kirjoitti:Missäs vaiheessa arvon raati suosittelee siirtymistä muihin kuin "seiska" tulppiin. Jokohan tollasella abouts stage2 tasolla pitäisi laittaa astetta kylmemmät tupaan ja tarkalleenottaen mitkä ?
Tuo Jopen ohje oli ihan osuva :wink:

Siis niillä NGK:n perus 7-lämpöarvon tulpilla voi loistavasti ajella vielä ns. stage6 ja stage7 vireilläkin. Lähinnä pitkäkestoisissa autobahn vedoissa tai läppä selällään kiitoradan päästä toiseen kesähelteellä ajettaessa alkaa nuo kasin tulpat puolustaa paikkaansa. Varsinkin jos trionic on yhä valppaana haistelemassa nakutusta.

Toki nakutusta voi ilmetä alemmillakin viriasteilla, mutta silloin on varsin aiheellista etsiä vikaa muualta kuin tulpista. (esim. liian korkeasta ahtopaineesta, liian suuresta sytytysennakosta, jne.)
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Myös tulpan hehkumisen todennäköisyyttä pienentää tuo korkeamman lämpöarvon tulppa(siis jos kyseessä nimenomaan kovat vedot ja kovat lämmöt).
Colder plug means less chance of detonation, pre-igniton and knock!
Vastaa Viestiin