dumppi...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Pitäsköhän tähän lisätä että missä autoissa on tuo niin hyvin toivottu Trionic 5.
9000 malleissa, suurinpiirtein vuodesta 93 lähtien
900 malleissa niinkutsutun 900ng turbomallista lähtien eli vuoden 93 lopusta lähtien.
93 mallissa, alkupään mallit oliko vuoteen 99-00 asti riippuen moottorista.
154hv lpt, 185hv turbo ja 200hv turbo ovat ne mallit jossa muistaakseni oli tuo trionic 5.

Jos haluaa ne tosihienot "ralliauton" äänet niin ajat ilman minkäänlaista venttiiliä ja annat sitten turbon ottaa turpiinsa.
Toinen mahdollisuus on sitte että asennat jonku vapaavirtaussuodattimen, myöskin sen läpi voi kuulua bypassi hyvin.
Taikka sitten laitat siihen jonku jälkiasennus dumpin ja elät niitten käyntihäiriöiden kanssa.
Tuon sun auton orkkisventtiilin muuttaminen dumpiks filsun avulla en tiedä onnistuuko, että toimiiko venttiilli niin kuin sen pitäis silloin. Kuitenki siinä menee ne seokset pieleen.

Mitähän tuohon sanois lyhyesti, et voi asentaa dumppia autoos ilman aiemmin mainittuja käyntiongelmia.
Osta vapaavirtaussuodatin ja ehkä orkkis bypassin tilalle esim. joku forgen bypassi tai hyvin ääntä pitäväksi todettu mitsun evo6 bypassi.
Niin voit hyvin mielin ajella.

Ei löydy mitään helppoa tietä "oikeaan" ääneen
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Stressfläkt kirjoitti:


Maf sensori ei rekisteröi mitenkään tätä ilmaa, mutta se on otettu huomioon ruiskun ohjelmoinnissa.

Tämä ilmamäärä joka meni suoraan harakoille piti alunperin mennä palamisprosessiin, mikä aiheuttaa ylirikkaan seoksen ja tämän takia auto sitte "pölläyttää".
Ihan kiva teoria, mutta ei kyllä mene ihan noin :lol:
Pointti yks, MAFfin luvuista ei pidetä mitään historiatietoa, joten eku ei tiedä kuinka paljon ilmaa systeemissä on (siis Mafin ja sylinterien välillä on). Mafi antaa vain pulssitetun signaalin ilmamassata.
Pointti 2, T7 laskee nopeissa kuormitustilanteiden muutoksissa tarvittavan ruiskutusmäärän MAP + temp perusteella.

Ainoa asia mistä on haittaa on ilmamassavirran hetkellinen kasvu vaihteen vaihdon jälkeen. Tämä aiheuttaa rikkaalle menon, ei ilman puuttuminen systeemistä. Kaikissa vaihtotilanteissa ei edes käy näin koska arvo revitään muutenkin MAP + temp perusteella.

Ja jos väkisin haluaa se suhahdukset, niin repäsee koko MAFin pois, tällöin T7 toimii kuten T5. Toki CELli syttyy, mutta toimii silti. En kyllä itse ole testannut mutta eräs punaniska teki sen puolestani omalla viggenillänsä.
#1730
500whp.net member
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Itsellä on vakio by-pass+K&N filtteri, kyllä se ihan mukavasti suhahtaa, mutta tietysti dumppi tai edes alumiinikuorinen bypassi atoisi lisää ääntä.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Kiitos Vigge kuin selvitit asian minulle :D
Trionic seiskan salat aukeaa pikkuhiljaa, systeemi on kuitenki aika monimutkainen, mun mielelle ainaki :oops:
Mutta yritin kuitenki jotenki yksiselitteisesti selittä tuon dumppiongelman ja miksi ei tuota bussin ylipaineventtiilin ääntä ole mahollista saada jokaiseen saabin.
Sehän olis kun saatais joku faqi pystyyn niin että jokaiselle selviää mitenkä tää asia on.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

Stressfläkt kirjoitti: Sehän olis kun saatais joku faqi pystyyn niin että jokaiselle selviää mitenkä tää asia on.
Mutta eikös tää jo ala sellainen olemaankin:

"Tohtori Viggenin vastaanotto; miksi saabisi on alakuloinen?" :lol:
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
sadisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:05
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sadisti »

Ens alkuun iso kiitos asiantuntijoille :D

Ja sitten asiaan...Hommasin just viikonloppuna t8 ic-900:sen vuosimallia
-88. Vähän on vielä toi turbotekniikka hakusessa niin ei tullut aikaisemmista teksteistä oikein selväksi, että mitä tolle meikäläisen projektin bypassille kannattais tehdä suhauksien saamiseksi? Ja kaikkein olennaisimpana, vaikuttaako koneen toimintaan? Paineet on muutenkin hukassa, luultavasti tänään irtoaa turbo...

-juke
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

sadisti kirjoitti:Ens alkuun iso kiitos asiantuntijoille :D

Ja sitten asiaan...Hommasin just viikonloppuna t8 ic-900:sen vuosimallia
-88. Vähän on vielä toi turbotekniikka hakusessa niin ei tullut aikaisemmista teksteistä oikein selväksi, että mitä tolle meikäläisen projektin bypassille kannattais tehdä suhauksien saamiseksi? Ja kaikkein olennaisimpana, vaikuttaako koneen toimintaan? Paineet on muutenkin hukassa, luultavasti tänään irtoaa turbo...

-juke
Jos sulla orkkis vena, niin otat by -pässin toisen letkun irti, eli se joka on kiinni ahtimen kompurapuolen letkussa. Tulppaa reikä ja sijoita dumppi vaikka vähän järkevämmin, lähemmäs kaasuläppää...

Testaa myös venttiilin toiminta...

Toiminta ainakin Lucas ruiskussa ok...

Mikähän järki muuten on ollut suunnittelijoilla laittaa se vena niin ihme paikkaan...

Puolet ahtoletkuistakin joutuu ottaan pois jos tarvii vaihtaa ?

:roll: :?: :evil:
sadisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:05
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sadisti »

Hieno homma! ...Nyt vaan tarttis saada tietää mistä semmosen dumpin saa :) ?

Ilmankos muuten oli uudesta projektista vähä ahdot hukassa, kun oli turbo halki... 8O
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Dumpin ääntä vaikka auto samuksissa :lol:

http://sunamiturbo.com/

Vois vaikka hankkii jos tulis toi typy mukaan :wink:
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

sadisti kirjoitti:Hieno homma! ...Nyt vaan tarttis saada tietää mistä semmosen dumpin saa :) ?

Ilmankos muuten oli uudesta projektista vähä ahdot hukassa, kun oli turbo halki... 8O
Niin mistä sen saa? Itsekin alkoi kiehtomaan.. :D
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Ihan tällästä mutu tietoo ja sivuilta luettua. Eikös noi mafi pelitki toimi sillä kaksimätäsellä dumpilla :?
900 S -90
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö tuo boschin by-pass ole tyhjäkäynnillä ja muutenkin normaali ajossa melkein koko ajan auki?
niin ainakin minun järkeni sanoo. kun eikö se ole alipainen joka sen aukaisee?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

tämä on varmaan ihan nolo kysymys,
mutta voisko tuon ilmamäärämittarin sijoittaa turbon jälkeen? sillonhan sen etupuolelle vois laittaa sen dumpin ilman että seokset kärsii.
vissiin periaatteessa.
en varmaankaan ole ensimmäinen tätä ajatellut, joten ei taida toimia vai taitaako?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nii-i, ku tietäiski, eli mietitty on ja tyrmätty asia, kunnei muutkaan ni en mäkään...
ainaki huohotus pitäis muuttaa, muuten suttaa heti amm:n ja se siitä mittarista.
ja sekin voisi harhauttaa mittaria kun ilman lämpö nousee ahdettaessa, eli varmaan pitäisi asentaa coolerin jälkeen ja muutenkaan en tiedä miten se paineeseen reagoi?? myös kiinnitys aika vaikeaa.

mutta luulisi että olisi jo uoraan tehtaalta sinne sitten jo asennettu jos toimisi, saisi imuputkistostakin paljon yksinkertaisemman..
tai voi myös olla että on vaan pelätty imusarjaan ampumista jonka luulisi vauriottavan mittaria.....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Eikös ilmamassamittari pyri pitämään langan tietyn lämpöisenä (100c tai sinnepäin) ja mittaa lämpöerotuksen, josta laskee koneelle menevän ilman. Tällöin sijoitus turbon jälkeen on poissa laskuista jo pelkän lämpötilan takia. Oikaiskaa, jos meni metsään.
Foxbody turbo
Vastaa Viestiin