Männän hajoamisen välttäminen??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Molemmilla kerroilla ku hajos oli Nordicin softa! Nyt oon kuukauden odotellu Maptunilta ohjelmaa, joka tehtiin ihan asennettujen palikoiden+tehotavoitteen mukaan. Siis nyt osien pitäis kestää sen mitä koneesta otetaan irti. Mitäs uus ilmamassamittari maksaa? kai se on pakko vaihtaa vaik ei mitään vikakoodia oo ilmottanukkaan!
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saab9-5 270hp kirjoitti:Molemmilla kerroilla ku hajos oli Nordicin softa! Nyt oon kuukauden odotellu Maptunilta ohjelmaa, joka tehtiin ihan asennettujen palikoiden+tehotavoitteen mukaan. Siis nyt osien pitäis kestää sen mitä koneesta otetaan irti. Mitäs uus ilmamassamittari maksaa? kai se on pakko vaihtaa vaik ei mitään vikakoodia oo ilmottanukkaan!
Luulen että suurin ja ehkä ainoa syy mäntien paukkumiseen on softa, joka ei ollut sopiva ahtimellesi.

Itsekin olen odottanut maptunilta softaa jo 3 viikkoa vaikka toimitusajaksi luvattiin 3-4 arkipäivää. Mikäköhän mahtaa maptunilla olla häikkänä?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Toivonmukaan vika oli softassa, ettei taas kajahda mäntä! Rupee tuleen muuten aika kalliiks koneeks :D Maptunin ohjelmointityökalu oli päivitettävänä ja siks homma on vähä venyny normaali toimitusajoista!
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saab9-5 270hp kirjoitti:Toivonmukaan vika oli softassa, ettei taas kajahda mäntä! Rupee tuleen muuten aika kalliiks koneeks :D Maptunin ohjelmointityökalu oli päivitettävänä ja siks homma on vähä venyny normaali toimitusajoista!
Todennäköstä on että syy olisi nimenomaan softassa, ehkä myös ilmamassamittarissa.

Mitähän uusi IMMu maksaa?

Kai oot penkkiajan tilannut softan tulemista odotellessa :twisted:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Joo meen Joutsenoon penkittään sen Maptunin työntekijän kans. Ne kattoo samalla et seokset on kohdallaan. Kai se on jostain hommattava toinen IMMU niin näkee onko mitään eroo toiminnassa!
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Saab9-5 270hp kirjoitti:Toivonmukaan vika oli softassa, ettei taas kajahda mäntä! Rupee tuleen muuten aika kalliiks koneeks :D Maptunin ohjelmointityökalu oli päivitettävänä ja siks homma on vähä venyny normaali toimitusajoista!
Vieläkin oudoksuttaa tuo sana mäntä? Siis jos pelkästään yksi mäntä oireilee niin kyllä silloin vika on ihan varmasti jossain muualla kuin softassa tai immussa etc... :roll:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

V-M kirjoitti:
Saab9-5 270hp kirjoitti:Toivonmukaan vika oli softassa, ettei taas kajahda mäntä! Rupee tuleen muuten aika kalliiks koneeks :D Maptunin ohjelmointityökalu oli päivitettävänä ja siks homma on vähä venyny normaali toimitusajoista!
Vieläkin oudoksuttaa tuo sana mäntä? Siis jos pelkästään yksi mäntä oireilee niin kyllä silloin vika on ihan varmasti jossain muualla kuin softassa tai immussa etc... :roll:

V-M
Voi olla ihan sattumaa että mäntä, joka on hajonnut, on ollut sama molemmilla kerroilla.

Mikä muu oikeastaan voisi olla syynä kuin männän itsensä heikkous, joka sekin on poissuljettu koska on kokeiltu myös tonnarin männillä. Suuttimetkin ovat kunnossa.

Mikä muu fyysinen vika koneessa voi aiheuttaa männän rikkoutumista "tavallisen" moottorin toiminnan seurauksena?

Itse en oikein mitään keksinyt, ja tätä kautta tulin tulokseen, että vika olisi softassa/IMMussa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Immu maksaa PCS:llä 225e.

Eski
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Minä melkein veikkaisin DI-kasettia. Se, että Saab vaihtaa kasetit, ei omasta mielestäni ole pelkästään kestävyysongelma, vaan niissä on todennäköisesti muitakin vikoja. En saata uskoa, että Saabissa olisi niin huonoja mäntiä, että ne hajoaisivat noin vain. Yhtä kevyen "näköisiä" mäntiä on autoissa, joista otetaan huomattavasti suurempia litratehoja ja silti ei ole ongelmia. Olisi toisaalta hauska tietää, kuinka monta konetta on hajonnut uusilla "kampanjakaseteilla". Itsellä ainakin toimii ihan h...vetin hyvin (varmaan jotain kohta hajoaa).
9-5 2.3 MY2008
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

DI-kasettikin testattiin viime joulukussa Tampereen metroautossa ja ei siinä silloin kuulemma ollu mitään vikaa ja sen takia sitä ei sit lähetty vaihtaan. En nyt saanu toimivaa digikameraa tähän hätään, mut molemmilla hajoomiskerroilla on mäntä jäänyt melkein kokonaan ehjäksi ylimmän männänrenkaan yläpuolelta ( männän lakiosa). Ekalla hajoomiskeralla ylimmän männänrenkaan urankohdalta alaspäin puuttuu männän imu( tai pakopuolelta) kaikki eli totaalisen paskana! Tokalla kerralla mäntä halkes tappilinjan suuntasesti, mut suurempia palasia ei irronnu. sylinteri meni entiseks tokalla kerralla.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eski kirjoitti:Immu maksaa PCS:llä 225e.

Eski
Ja viallinen sytyttää yleensä vikavalon kojetauluun.

Ajeltiin aikoinaan tietämättään viallisella Immulla, toisinaan pääsi viikkokausia ilman vikavaloa, mutta huollossa sitten mitattiin ahtojen piikkaaminen 1,8 bariin kevyehköllä kaasunkäytöllä.

Vikakoodit kertoivat liian laihasta seoksesta. Kärry kyllä hyökkäsi kengurun lailla, onneksi vältyttiin mäntäpistiäiseltä :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Pika »

Tämä voi olla vähän asian vierestä, mutta millaisiin tehoihin asti Saabin vakiobensapumpun tuotto uutena riittää? Saati ajan syömänä? Voisiko heikko lenkki olla siinä?


- Pika
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Siinä on jonkinlainen kuva ekasta hajoamisesta (normimäntä).
Kuva

miks en saa kuvaa näkyyn??
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Laajakaistan ja EGT:n asennus lienee suositeltavaa, niin ei tarvitse "laput" silmillä ajaa.
#1730
500whp.net member
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Saab9-5 270hp kirjoitti:Siinä on jonkinlainen kuva ekasta hajoamisesta (normimäntä).
Kuva

miks en saa kuvaa näkyyn??
Tuonne galleriaan ei pysty linkkaamaan suoraan.
Vastaa Viestiin