Ratti vaihtoon , mutta mihin ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti: On se uudempi airbagi ainakin niitä kahta kantikkaampaa versiota modernimman näköinen, liekö ratin koossakaan kuitenkaan eroa?
On on..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

G-mies kirjoitti:Muistutan vielä, että se tonnarin nahka-puu (jubilee)-ratti vaatii uudemman mallin bägin, joka löytyy helpoimmin 9-3 tai 9-5 malleista. -01 taisi ratin logo vaihtua SAAB-tekstilliseksi vanhan SAAB-SCANIAn sijaan.

Matti
Eikös Kaide kirjoittanut että haluaa vaihtaa vain ratin ei-muoviseksi, hänellä on sigunsa perusteella -98 tonttu joten pakkohan sen bägin on olla sama koska jubihan oli -97 = eli pelkkä ruori van vaihtoon.
Tai sitten olen väärässä kun luulen että tontun bägi vaihtui -95 siihen muotoiltuun uudemmanmalliseeeni ja pysyi samanlaisena viimeiseen vuosimalliin eli -98 asti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti: Tai sitten olen väärässä kun luulen että tontun bägi vaihtui -95 siihen muotoiltuun uudemmanmalliseeeni ja pysyi samanlaisena viimeiseen vuosimalliin eli -98 asti.
Ihan oikeassa olet.
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Menee vähän eri malliin, mutta kysympä kuitenkin kun on samasta asiasta kyse: eli sopiiko 9-3 ss/sc ratti ng satkuun?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

ng900aero kirjoitti:Eikös Kaide kirjoittanut että haluaa vaihtaa vain ratin ei-muoviseksi, hänellä on sigunsa perusteella -98 tonttu joten pakkohan sen bägin on olla sama koska jubihan oli -97 = eli pelkkä ruori van vaihtoon.
Tai sitten olen väärässä kun luulen että tontun bägi vaihtui -95 siihen muotoiltuun uudemmanmalliseeeni ja pysyi samanlaisena viimeiseen vuosimalliin eli -98 asti.
Valitettavasti jubileen ratti on ihan omansa ja sen airbägi myös, eli jubileen rattiin ei sovi normaali -95 -98 airbägi sanoi muut mitä tahansa. Kokeiltu on. Nimittäin jubin bägissä on reunoilla ne muovipalat, joita ei muissa tonnareiden bägeissä ole ja kas kas, nehän löytyvätkin 9-3 ja 9-5 malleista. Joku nokkela on myös askarrellut noilla paikoilla olevat Saabin omat rattinappulat toimimaan jälkiasennusradion kaukosäätimenä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Tri-Lo kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Tai sitten olen väärässä kun luulen että tontun bägi vaihtui -95 siihen muotoiltuun uudemmanmalliseeeni ja pysyi samanlaisena viimeiseen vuosimalliin eli -98 asti.
Ihan oikeassa olet.
Tootta molemmat ihan mettäs.. ;)
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

hma kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Tai sitten olen väärässä kun luulen että tontun bägi vaihtui -95 siihen muotoiltuun uudemmanmalliseeeni ja pysyi samanlaisena viimeiseen vuosimalliin eli -98 asti.
Ihan oikeassa olet.
Tootta molemmat ihan mettäs.. ;)
Niin näköjään, pyydän omalta osaltani anteeksi ja perun väitteeni! :wink:
Gmies on varmasti oikeassa.
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Joo, sehän näissä jubiliskeissä on ärsyttävää, että ratti on tuollainen sekasikiö. Muuten kuin alkupään 9-5:ssä, mutta nappien paikalla muoviläpyskät - silti akseli eri kuin 9-5:ssä.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Onko kukaan siis todennut että käykö og 9-3 ratti mihinkään tonnariin 95->
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mulla on toi ekan mallin airbagi, aika paskan näkönen. Joku sais myydä mulle tohon sen uudemman mallisen bagi osan =)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

900i kirjoitti:Onko kukaan siis todennut että käykö og 9-3 ratti mihinkään tonnariin 95->
Jope sinulle jo vastasikin tuolla toisaalla, että ei käy ja ei se vastaus tässä ajan kuluessa mihinkään muutu. Rattiakselin booritus on erilainen, joten saat unohtaa koko homman.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

hma kirjoitti:Joo, sehän näissä jubiliskeissä on ärsyttävää, että ratti on tuollainen sekasikiö. Muuten kuin alkupään 9-5:ssä, mutta nappien paikalla muoviläpyskät - silti akseli eri kuin 9-5:ssä.
Jos haluat vain muoviläpysköistä (ja/tai napeista) eroon, voisi joku kommentoida mahdollisuutta istuttaa vanhemman tonnarin bagi Jubileen rattiin. On hyvät mahdollisuudet, että onnistuu. Tuo jubin ratti ei nimittäin paljoa poikkea tonnarin normiratista; ainoastaan puolat ovat tyvestä (näkymättömiltä osin) hieman hennommat, jotta on saatu jarjestettyä tila niille napeille/niiden paikoille sinne puolien väliin. (Tai kyllähän Jubiin voi istuttaa minkä tahansa tonnarin ratin bageineen; löytyy romiksilta, Ruotsista ja eBaysta, ainakaan kahdessa viimemainitussa ei maksa paljoo!)

Bagien kiinnitys on ihan sama, ja kun viime viikolla kokeilin, niin vm97 bagi istui Jubin ruoriin ihan napakasti, kuitenkin väkivaltaa käyttämättä. Kyseessä oli vain kylmä testaus, joten johdot eivätkä bagin ruuvit eivät olleet kiinni. Sen verran kuitenkin sitä keskustaa painelin siinä, että esim. tyytin painike vaikutti toimivan ihan OK. Jubi-ratin sivusta taitaa olla hiukan syvempään uurrettu sieltä "nattinappien takaa", mutta rako jää piiloon, ja on sentään tehdastekoinen reunoistaan. 8)

Kuten G-mies sanoi, monet ovat nimenomaan halunneet tuota Jubin rattia nappulavalmiuden takia (ml. minä). Itsellä kävi kyllä mielessä, kun osia kääntelin, että sitä tonnarin normirattia (-95->) olisi voinut sieltä puolien tyvestä puukottaakin sen verran, että Jubin/9-3:n/9-5:n bagi nappuloineen sopii; paljosta ei ole kiinni. Ei olisi itsellekään tarvinnut hommata tuota jalopuista ( :? ), vaan olisi voinut säästää lähes 100% kunnossa olevan orkkis-nahkaratin käytössä. Tätä mahdollisuutta en siis sen syvällisemmin tutkinut, joten mitään vastuuta en ota... mistään... :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Minä kokeilin myöskin asentaa normibägiä siihen jubileen rattiin. Muuten meni hienosti, mutta kun kiristin bägin ruuvit, niin töötti ei enää mahtunutkaan toimimaan. Pienestä se on kiinni, mutta kun sain klubitoverilta sopivan bägin kohtuuhintaan, niin en jaksanut alkaa asiaa sen enempää kokeilemaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ratti vaihtoon , mutta mihin ?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ratti vaihtoon , mutta mihin ?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa tarkastaa ne -98 vuosimallin boorien koot. -98 vuosimallin tonnarissa on aika paljon erilaisia osia kuin vanhemmissa. Ovat Saabilla sovitelleet jo 9-5 osia tonnariin.

Edit. ainakin EPC:n mukaan 95-96 ja 97-98 ratit ovat eri osanumerolla.

Tähän mennessä itsellä eteen tulleita osia ovat olleet Edu polttimot, penkinlämmittimen kytkimet ja moottorin johtosarjan liittimiä. Lisäksi moottorin tasapainotus hilppeet ovat kaikkia rattaita myöten samat kuin 9-5:ssa. Vanhemmissa on ainakin yksi ratas erilainen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin