Sammuu kiihdytyksen jälkeen...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itsellä oli samanlainen vika tosiaan ja etsisin jonkin aikaa vikaa..

Perustyhjäkäynti oli liian alhaalla ja tästä syystä sammui kun painoi kytkimen pohjaan vauhdista..

Samalla kalibroin kaasuläppänpotikan sekä puhdistin tyhjäkäyntimoottorin sekä kaasuläppäkotelon..

Hammasharja on kova sana! :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Onkos sulla sama ruisku?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Onkos sulla sama ruisku?
Periaatteessa joo, mutta lucas... Taitavat olla melkein 100% samanlaisia toisessa vaan on erillainen lambda sekä vastus ecu:lle.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tuossa on kyllä perustyhjäkäynti ihan spekseissä kirjojen mukaan. Miten mä sitä säädän, jos se käy siinä hiukan alle tonnissa?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Huikko kirjoitti:Tuossa on kyllä perustyhjäkäynti ihan spekseissä kirjojen mukaan. Miten mä sitä säädän, jos se käy siinä hiukan alle tonnissa?
Silloinhan sen pitäisi olla kunnossa, koska itsellä kävi siinä alle 600rpm :D
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tarkoitetaanko tässä perustyhjäkäynnillä sitä käyntinopeutta, millä kone käy jos tyhjäkäyntimoottorin letku puristetaan lyttyyn?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

jus kirjoitti:Tarkoitetaanko tässä perustyhjäkäynnillä sitä käyntinopeutta, millä kone käy jos tyhjäkäyntimoottorin letku puristetaan lyttyyn?
Itse ainakin tarkoitan perustyhjäkäynnillä letku puristettuna lyttyyn, mutta en tiedä mikä on virallinen tapa :roll:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, perustyhjäkäynnillä minäkin tarkoitan tilannetta jossa tyhjäkäyntimoottori on käsketty pois pelistä. Tonnarin ruiskukirjassa on ohje tyhjäkäyntimoottorillisen LH2.2 järjestelmän perustyhjäkäynnin säädöstä, letku lyttyyn (tai asentokytkin hyppylangalla pysyvästi tyhjäkäyntiasentoon ja testiliittimestä tyhjäkäyntimoottorin sammutus maadoittamalla) ja sitten säätö kaasuläpän stoppariruuvista niin että käynti 750-775.

Tuo ylläoleva ei sitten tonnarissakaan koske LH2.4 eikä LH2.4.X eikä LH2.2 lisäilmaluistilla olevia versioita, niissä läppälevy neuvotaan säätämään siihen "ruuvi auki ja kolmasosakierros takaisin".

LH2.4 ja 2.4.X:n ominaisuudeksi mainitaan ohjausyksikön kyky muistaa mikä avautuma tyhjäkäyntimoottorilla oli viimeisimmän joutokäyntivaiheen aikana, järjestelmä oppii itse sopivat säädöt.

Viite: Saab 9000 Korjaamon käsikirja 2:3 Polttoainejärjestelmä M 1985-93

Jossain vanhemmassa tonnarin polttoainekirjassa tuo perussäätö tehtiin vähän toisin, mitattiin tyhjäkäyntimoottorille menevän signaalin tahtisuhdetta tms.

Läppälevyn asentoanturi on B212:ssa sama kuin LH2.4.2 tonnarissa. Tuolla asentoanturin mittausarvoja:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 751#434751

Tyhjäkäynnin pitäisi tuossa muuten tonnarikirjan mukaan säätyä hiukan korkeammaksi kun auto liikkuu yli 6 -8 km/h ja laskea speksin mukaiseen tyhjäkäyntiarvoon vasta kun auton nopeus on tuon alle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kiitos hyvistä neuvoista...jatkan taistelua.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin