Kumpiko parempi ja luotettavampi?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Useissa Saab-huolloissa on myönnetty, että jakopääremontteja tehdään selvästi eniten 2.3-litraisiin automaatteihin. Ainakin osittain selitys saattaa löytyä huohotin/öljylieteongelmasta, etenkin jos ajetaan paljon lyhyttä matkaa. Pappatyylinen ajelu automaatilla pitää koneen kierrokset tosi matalalla, alle 2000rpm, jolloin öljyn lämmöt jäävät alhaisiksi ja öljylietettä kertyy entistä enemmän... Mönjä tukkii voitelukanavat ja ensimmäisenä siitä kärsii koneen yläkerta. Urheilullinen ajotyyli automaatilla puolestaan kierrättää konetta enemmän kuin moni manuaalikuski ikinä ja ehkä naurettavan ohut tasapainoketju on hieman alimitoitettu (tasapainohilut pyörivät 2x koneen nopeudella vastakkaiseen suuntaan, eli noin 12000rpm parhaimmillaan). Huohotinongelmaa esiintyy kuitenkin myös 2.0-litraisissa manuaaleissakin, ajotyylistä riippumatta.

Eski
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Eski kirjoitti:Useissa Saab-huolloissa on myönnetty, että jakopääremontteja tehdään selvästi eniten 2.3-litraisiin automaatteihin. Ainakin osittain selitys saattaa löytyä huohotin/öljylieteongelmasta, etenkin jos ajetaan paljon lyhyttä matkaa...

Eski
Onko kampikammion tuuletus ns. huohotinongelma eri asia kuin öljyn sakkautuminen ajettaessa lyhyitä matkoja vajaalla lämmöllä?

Jos huohotus on kunnossa, voiko sakkautumista em. syystä tapahtua kuitenkin?

Vai kulkevatko nämä ongelmat käsi kädessä?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja Petter »

Kyse on samasta asiasta, käsittäkseni.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

9-5T kirjoitti:Manuaalilla ajossa järkevä kuski käyttää maltilsia kierroksia ja niiden muutoksia tasaisesti mutta automaatilla tämä ei onnistu sillä pieni kaasun painallus saa kierrokset puna viivalle.
Eihän normaaliajossa tarvitse yli 3000 rpm kierroksia lainkaan, Aero A:ssa ainakaan. ;-)
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

9-5T kirjoitti:....pieni kaasun painallus saa kierrokset puna viivalle.
Höpöhöpö...
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

9-5T kirjoitti:Manuaalilla ajossa järkevä kuski käyttää maltilsia kierroksia ja niiden muutoksia tasaisesti mutta automaatilla tämä ei onnistu sillä pieni kaasun painallus saa kierrokset puna viivalle.
Mutta eikös tuo pieni kaasun painaminen, joka saa kierrokset punaviivalle ole herkkua öljylle, kun se ei ehdi sakkautua kierrosten vähyyden takia?
Siis automaatilla ajettaisiinkin suuremmilla kierroksilla kuin manuaalilla, joten kettinkivikaa pitäisi öljyn lietettymisen takia esiintyä herkemmin manuaalisessa!?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kumpiko parempi ja luotettavampi?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

9-5T kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:
9-5T kirjoitti:....pieni kaasun painallus saa kierrokset puna viivalle.
Höpöhöpö...
Anteeksi en muistanut millaista oli ajella Veltolla Kutosella.
Yhyyy....Tuhma Hirsch-setä kiusaa.
Vastaa Viestiin