turbo paine mittari

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja mike »

9-5T:llä on aika pitkät välitykset autossa. Reilut 120 mittarissa ja kierrokset nollan tuntumassa - ei ihme ettei moottorikaan turhia lämpene! :lol:
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
marker
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 18:09

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja marker »

mul oli ekaksi sieltä imusarjan kautta ja luulen et se oli oikea koska mun mittari tippui sen nollan alle ja sit kun paino kaasua ni nousi heti
marker
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 18:09

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja marker »

sieltä otan
marker
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 18:09

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja marker »

entäs noi paineet paljonko sen pitäs näyttää
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja masas »

Moottorijarrutuksessa alipainetta, kiihdyttäessä esim. 5-vaihteella tietysti ahtopainetta, vaikka 0.5 bar tai jotain semmosta, riippuu "lastusta" mitkä on sitten maksimit.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
marker
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 18:09

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja marker »

mul on automaatti
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja masas »

noin 0,4-0,5 paaria.
mul oli ekaksi sieltä imusarjan kautta ja luulen et se oli oikea koska mun mittari tippui sen nollan alle ja sit kun paino kaasua ni nousi heti
Oikee paikka
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T7:ssa magneettiventtiilin piuhan irrotus vie vikatilaan jolloin ei näy peruspaine vaan jotain aivan muuta joka riippuu softasta (rajoittaa ilmamassan esim. 400 tai 500 mg/C). T5 autossa onnistuisi.

Oikea tapa mitata peruspaine on yhdistää C- ja W-letkut.

9-5 Aerossa normaalihko ahtopaine olisi siellä ~1bar tienoilla mutta edelleen jos "turbomittari" menee punarajalle eikä tunnu laiskalta niin ilmamassaa on riittävästi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hmm muistaakseni T7 9-3:ssa huomasi heti kun nyppäsi käynnissä ollessa johdon irti. Mutta en muista tarpeeksi tarkkaan että voisin mennä vannomaan.

Oletettavasti voi olla täysin softaversiosta riippuvaista reagoiko vasta uudelleenkäynnistyksen jälkeen.. Eli mikä ettei jos ei vikavalo syty ja paineet vaikuttaa järkeviltä, on ainakin helpompi ja kätevämpi tapa mitata peruspaine.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:Hmm muistaakseni T7 9-3:ssa huomasi heti kun nyppäsi käynnissä ollessa johdon irti. Mutta en muista tarpeeksi tarkkaan että voisin mennä vannomaan.

Oletettavasti voi olla täysin softaversiosta riippuvaista reagoiko vasta uudelleenkäynnistyksen jälkeen.. Eli mikä ettei jos ei vikavalo syty ja paineet vaikuttaa järkeviltä, on ainakin helpompi ja kätevämpi tapa mitata peruspaine.
9-5t Maptun Stage ykkösellä kärsi auton käynnistää ainakin kerran ilman piuhaa. Ja tietty ajaa testilenkin, eikä vikavalo syttynyt.
Toista käynnistystä en viitsinyt testata piuha irti.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja artako »

Ajattelin tarkastaa peruspaineen. Kumpi on parempi tapa, pumppaamalla painetta kellolle ja seurata hukkaportin tangon liikkumista vai ajaa kolmosella 3000 rpm ja painaa jarrua? Ajamalla sain lukemaksi n. 0.35bar mittarilla jonka tarkkuus ei ehkä ole riittävä. Säädön aion tehdä paremmalla mittarilla jos on tarvetta.
jcarlson kirjoitti:
Oikea tapa mitata peruspaine on yhdistää C- ja W-letkut.
Missä ovat C- ja W-letkut ja miksi ne pitää yhdistää?
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbo paine mittari

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jarrun painaminen ei palauta T7 autoa peruspaineille joten se tapa ei toimi. C ja W letkut ovat magneettiventtiililtä lähtevät kaksi letkua jotka on merkattu ko. kirjaimin.

Yhdistäminen ohittaa magneettiventtiilin jolloin peruspaine näkyy varmasti oikein.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin