Ydintäytehitsauksella tee-se-itse -paikkausta?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
V.J.S
"Hölösuu"

Re: Ydintäytehitsauksella tee-se-itse -paikkausta?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jussi kirjoitti:Sitä ydintäytelankaa voi sitten hankkia kaikkiin muihin hommiin kun kaasu on kuitenkin aina loppu kun iskee jokin yllättävä hitsaustarve :)
...ja koska se kaasu loppuu aina ikävämmällä mahdollisella hetkellä kesken, niin ihan hyvin sillä normaalilla "mustalla" langalla hitsaa ilman kaasuakin, vähä vaa rätisee enämpi... kaverit kerto :roll: :lol:
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JuHem
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Keväällä ostin Kempin valovirta migin ja sen kanssa kokeilin testimielessä ydintäytelankaa. Saumasta tuli ihan ok (mitä nyt näillä taidoilla saa aikaiseksi), mutta roiskinta oli aivan hillitöntä verrattuna suojakaasun käyttöön. Eli täytelangalla on syytä suojata ympäröivä alue hyvin (ovea hitsatessa tulee ekana ikkunalasi ja verhoilut arkoina mieleen) ja varautua kovaan hiomiseen, jotta saa siistin jäljen. itse tekisin tuossa tilanteessa niin, että vuokraisin lyhyellä sopimuksella pullon ja hitsaisin samalla mahdolliset muutkin paikat ja säästäisin täytelangan todellisiin hätätilanteisiin ja pikkukorjauksiin. On se kuitenkin niin paljon mukavampi hitsata heti kerralla sellaista saumaa jota ei tarvi tuntia hioa saadakseen siistiksi.

Ai niin, vähän täytyy off-topic keskusteluunkin puuttua. Itsellä on viimeiset viisi vuotta ollu käyttöautona og ja parhaimmillaan vuodessa on tullu kilsoja reilu 40tkm ja hyvin on pärjätty. Bensaa vie tietysti enemmän kuin uudemmat, mutta pienet käyttökustannukset korvaa sitä (harrastamiseen käytetty raha sitten erikseen). Iso tavaratila on ehdoton plussa. Ei ole kokemusta Xsaran takakontista, mutta og ainakin täyttää minun kriteerini, eli maastopyörä mahtuu kyytiin :D
Viimeksi muokannut JuHem, Ti Elo 05, 2008 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:
Jussi kirjoitti:Sitä ydintäytelankaa voi sitten hankkia kaikkiin muihin hommiin kun kaasu on kuitenkin aina loppu kun iskee jokin yllättävä hitsaustarve :)
...ja koska se kaasu loppuu aina ikävämmällä mahdollisella hetkellä kesken, niin ihan hyvin sillä normaalilla "mustalla" langalla hitsaa ilman kaasuakin, vähä vaa rätisee enämpi... kaverit kerto :roll: :lol:
No ei mustalla langalla kannata hitsata ilman suojakaasua, saumasta tulee niin heikkoa, ja kraatereille palanutta, että on melkein sama vaikka laittaisi popniiteillä pellit kiinni.

Jos ovet tulee irrotettua, niin melkein kannattaisi leikata mätäkohtia auki, ja laittaa koko oven alaosa elektrolyysialtaaseen, ruostetta irtoaa aika jumalattoman paljon. Lopputulos voisi olla kestävämpi jos saisi mätää veke mahdollisimman paljon, ja tiety kunnollista kotelosuoja-ainetta maalin päälle, ja paljon, ja siihen pälle vielä alustasuojamassaa tms.

Juuei ollut oikeastaan tarkoituksena lannistaa alkuperäisen kirjoittajan ovihitsaussuunitelmia, vaan itse aika kypsä noihin loputtomiin Saabien hitsaushommiin, kun melkein samalla rahalla saa ruosteettomiakin autoja, mutta onhan T16-satku varmasti kaikin puolin hauska harrastepeli, ja miksei sellainen mene käyttiksenäkin.
Mutta ne ruosteet tosiaan kannattaa kartoittaa kunnolla, ja koettaa kerralla saada kaikki kondikseen, niin autosta ei tule mitään jatkuvaa hitsausharjoittelukohdetta :)

(ot: 1.9TD on hyvin samantapainen ajettava kuin T8-Saabi, turbopotku tulee aika yht'äkkiä, ja alakierroksilla hieman puhditon. Omassamme saattaa olla kruuvailtu syöttöä isommalle, tästä ei ole varmuutta.).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SB90
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Meil o tallis about 10-15-vuotta vanha kemppi, tais maksaa uutena about tonni, mutta eipä ole ollut vikaakaan.. 8)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ng900aero kirjoitti:No ei mustalla langalla kannata hitsata ilman suojakaasua, saumasta tulee niin heikkoa, ja kraatereille palanutta, että on melkein sama vaikka laittaisi popniiteillä pellit kiinni.
Ja jos ja kun nyt lipsun Voimavirtavekottimiin, niin ohuen pellinkin hitsaaminen niillä on yhtä juhlaa verrattuna valovirtakoneisiin vaikka "maalaisjärki" sanoisikin että heikkoja peltejä hitsattaisiin heikoilla vehkeillä. Sähköjen ja vaiheiden luonteesta en tiedä sitten yhtään mitään, mutta jostakin syystä voimavirtakoneella hitsatessa ei peltien tai muun materiaalin ole oltava läheskään niin vimpanpäälle puhdasta kuin valovirtakoneella, että hitsattava kohde ei räkisi knöölejä ympäriinsä (ja varsinkaan korvakäytävään, tärykalvolle saakka porisemaan), vaan kaunista ja ennenkaikkea pitävää jälkeä syntyy jopa suurinpiirteinsäädöillä aloittelijaltakin.

Omien kokemusten pohjalta näyttäisi jopa siltä että halvimmilla valovirtavehkeillä aloittelevan hitsarin kokemukset voivat olla niin karuja, että hitsaamisen aloittelu tyrehtyy siihen luuloon että hitsaajassa olisi vikaa.
ng900aero
"Saabisti"

Minuteman kirjoitti:
Ja jos ja kun nyt lipsun Voimavirtavekottimiin, niin ohuen pellinkin hitsaaminen niillä on yhtä juhlaa verrattuna valovirtakoneisiin vaikka "maalaisjärki" sanoisikin että heikkoja peltejä hitsattaisiin heikoilla vehkeillä. Sähköjen ja vaiheiden luonteesta en tiedä sitten yhtään mitään, mutta jostakin syystä voimavirtakoneella hitsatessa ei peltien tai muun materiaalin ole oltava läheskään niin vimpanpäälle puhdasta kuin valovirtakoneella, että hitsattava kohde ei räkisi knöölejä ympäriinsä (ja varsinkaan korvakäytävään, tärykalvolle saakka porisemaan), vaan kaunista ja ennenkaikkea pitävää jälkeä syntyy jopa suurinpiirteinsäädöillä aloittelijaltakin.

Omien kokemusten pohjalta näyttäisi jopa siltä että halvimmilla valovirtavehkeillä aloittelevan hitsarin kokemukset voivat olla niin karuja, että hitsaamisen aloittelu tyrehtyy siihen luuloon että hitsaajassa olisi vikaa.
Ehkä voimavirtakoneen valokaari on stabiilipi kuin valovirtaisen, tai näin olen ymmärtänyt, ja varmasti asia on näin. Itselläni on kokemusta ainoastaan tuosta meidän vm. 1989 Kempin Super Kempomatista, ja uudesta Kempin "TM-testivoittaja" -Miggeristä.
"Lyhyesti todeten": tuliterä Migger aivan **ska, ja vanha kunnon, noin 50-kiloinen Kempomat ihan pirun paljon parempi, ja tehokkaampikin. Ehkä hitsauslaitetekniikka on mennyt noiden invertterien myötä takapakkia, ja paljon, mutta nimenomaan uudella Kempillä sai silmät, korvakäytävät, ja nenän täyteen knöölejä, eikä säätöjä ollut ollenkaan tarpeeksi, ja kone mutenkin typerä käyttää (mm. jännite jäi päälle lankaan vaikka kahvan liipaisimen oli jo vapauttanut, jne, josta tuloksena lisää knöölejä naamassa :)).

Aika vaikea kuitenkin keksiä miten tuon pian 20-vuotiaan Kempomatin toivoisi olevan parempi, sillä kun saa aika lailla haluamaansa saumaa aikaiseksi, ainevahvuudesta riippumatta (ok, yli 8mm:n tavaraa en ole koettanutkaan hitsata, mutta siihen ainakin potku riittää), ehkei sillä tosiaan mitään laivanrunkoja kuitenkaan hitsattaisi :)

Ehkä jos hitsaisi voimavirtakoneella, olisi tunnelma kuin siirtyisi ruosteisen 99:n ratin takaa tuliuuden BMW:n puikkoihin (:D) tms.

Nuo Kempin uudet laitteet on ilmeisesti hyvin läheistä sukua noilla italialaisille halpismigeille, mutta joskin laadukkaampia. Kun TM:n "testivoittaja" oli niin huono kuin se Migger, niin helppo kuvitella että niillä vielä halvemmilla saa lähinnä vain palovammoja naamaansa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
suorsa
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Valo- ja voimavirtakoneita vertaillessa suurin syy voimavirtakoneiden paremmuuteen lienee siinä, että valovirtakoneissa löytyy kaikenlaatuisia ja yleensä harrastajat käyttävät hintahaarukan alapään koneita. Voimavirtakoneissa taas yleisesti ottaen ei ole huonolaatuisia.

Noin vuonna -96 ostaessani ensimmäistä miggiä k-raudan kauppias ihan pokerinaamalla sanoi, että ettei kannata ostaa liian tehokasta konetta ohuen pellin hitsaukseen. Onneksi olin edes sen verran asiasta jyvällä, että tiesin siirtyä seuraavaan kauppaan. Tosin kovin hääviä konetta en silti saanut kun piti ostaa halpa...

Nykyisellään löytyy tuo silloin ostettu miggi, jolla tosin en ole pariin vuoteen hitsannut. Tuon lisäksi on muutaman kuukauden vanha 150:nen Minarc (puikkokone) ja sitä käyttäessa huomaa, että laatu maksaa. Jos nyt olisin miggiä ostamassa niin melko varmasti ostaisin kunnollisen voimavirtakoneen, vaikka käytettynä jos pitää budjetissa pysyä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
et
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja et »

Laivanrungot hitsataan ydintäytelangalla...
ng900aero
"Saabisti"

et kirjoitti:Laivanrungot hitsataan ydintäytelangalla...
No ei hitsata 200 euron honkkarin koneilla. Ja eikös ne laivojen rungot hitsata kasaan ensin kunnon isoilla 3-vaihe -puikkokoneilla, ja tilkitään saumat sitten vedenpitäviksi kunnollisilla täytelankakoneilla? Siellä telakalla mahtaa olla niin pirunmoinen puhurikin, ettei suojakaasuhitsaus onnistuisikaan?

Kiinnostaisi kuulla vertailuja siitä, kuinka paljon parempi sitten 3-vaihevirtakone on ohutlevyhommassa, kuin yksivaiheinen, tolla vanhalla Kempilläkin kun saa vedettyä 30cm:n pituista saumaa ihan nätisti, jolloin lähinnä hitsarin käsi väsyy, eikä niinkään miggi?
On varmasti 3-vaiheinen parempi, mutta sellaista kun ei ole tullut kokeiltua, niin ei tietoa sen eduista.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Elo 06, 2008 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JuHem
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JuHem »

[quote="ng900aero] Ehkä voimavirtakoneen valokaari on stabiilipi kuin valovirtaisen, tai näin olen ymmärtänyt, ja varmasti asia on näin. Itselläni on kokemusta ainoastaan tuosta meidän vm. 1989 Kempin Super Kempomatista, ja uudesta Kempin "TM-testivoittaja" -Miggeristä.
"Lyhyesti todeten": tuliterä Migger aivan **ska, ja vanha kunnon, noin 50-kiloinen Kempomat ihan pirun paljon parempi, ja tehokkaampikin. Ehkä hitsauslaitetekniikka on mennyt noiden invertterien myötä takapakkia, ja paljon, mutta nimenomaan uudella Kempillä sai silmät, korvakäytävät, ja nenän täyteen knöölejä, eikä säätöjä ollut ollenkaan tarpeeksi, ja kone mutenkin typerä käyttää (mm. jännite jäi päälle lankaan vaikka kahvan liipaisimen oli jo vapauttanut, jne, josta tuloksena lisää knöölejä naamassa :)).

Nuo Kempin uudet laitteet on ilmeisesti hyvin läheistä sukua noilla italialaisille halpismigeille, mutta joskin laadukkaampia. Kun TM:n "testivoittaja" oli niin huono kuin se Migger, niin helppo kuvitella että niillä vielä halvemmilla saa lähinnä vain palovammoja naamaansa :D[/quote]

Nyt on pakko jättää eriävä mielipide. Omaa projektia olen hitsaillu Minarcilla tänä kesänä ja täysin tyytyväinen olen ollut. Jos jännite jää päälle niin eiköhän ole syytä ottaa yhteyttä huoltoon takuukorjauksen merkeissä. Selkeä vikahan tuo on. Omasta en ole tuollaista huomannu. Työpaikalla olen vähän hitsannu myös Kempomatilla ja hyvä kone se tietysti on, mutta se vain painaa vähintään viisi kertaa enemmän kuin Minarc ja uutena maksaa liikaa harrastajalle. Minarc riittää minun mielestä hyvin autonpeltien hitsaukseen ja 10kg painoisena ja yksinkertaisilla säätimillä käytettävyys on helppoa.

PS. Kannattaa käyttää maskia niin ei tule roiskeita naamaan :wink: Muutenkin ihan terveellistä...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

ng900aero kirjoitti:Siellä telakalla mahtaa olla niin pirunmoinen puhurikin, ettei suojakaasuhitsaus onnistuisikaan?
Minä muistelisin että rungot hitsattais ihan omissa halleissaan? Ainakin mitä HUTissa tuli käytyä niin siellä runko kasattiin "kuopassa" joka oli katettu, kun runko on valmis avataan sulku ja sitten kelluva runko siirretään ulos missä nosturilla nostellaan hyttien yms rungot päälle...
Tuosta katetusta tilasta muistaakseni vain yhdellä sivulla oli aukkoa sen verran että rautaa sai roudattua.
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

>Tuosta Bauhausin paketista, tuleeko siinä ydintäytelanka mukana?<

Monen ostosten kokemuksella, en osta kyseisestä lafkasta enää edes paskapaperirullaa, niillä halpiksilla saa sormensa vain paskaseksi. :mrgreen:

Hitsikoneeksi ostin alan liikkeestä ESAB:n laitteen, maksoi mutta toimii.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ng900aero
"Saabisti"

Firges9000 kirjoitti:>Tuosta Bauhausin paketista, tuleeko siinä ydintäytelanka mukana?<

Monen ostosten kokemuksella, en osta kyseisestä lafkasta enää edes paskapaperirullaa, niillä halpiksilla saa sormensa vain paskaseksi. :mrgreen:

Hitsikoneeksi ostin alan liikkeestä ESAB:n laitteen, maksoi mutta toimii.
Bauhausin 5 vuoden takuu on kyllä reilu, mutta ei varmaan siltikään kannata ostaa huonoa tavaraa, jotta hajonneen tuotteen saa vaihdettua uuteen ja toimivaan, mutta edelleen yhtä huonoon tuotteeseen :)

Eikait migin painolla ole juuri merkitystä, koska senhän saa kötystettyä pulloineen kiinni esim nokkakärryihin, jolloin ei tarvitse kanniskella ollenkaan.

Noiden halpismiggien säätöaluekin näytti niin onnettomalta, että vähän epäilen saako niihin mitenkään ideaalista virran, ja langansyötön suhdetta aikaiseksi, vaikka noita Telwin-miggejä (ja muita vastaavia joissa vain eri merkki lätkäisty päälle) kovasti kehutaankin ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Firges9000 kirjoitti:Monen ostosten kokemuksella, en osta kyseisestä lafkasta enää edes paskapaperirullaa, niillä halpiksilla saa sormensa vain paskaseksi. :mrgreen:
Saahan sieltä ostaa kalliitakin koneitakin, jos halvat ei kelpaa... samat metabot, dewaltit, boschit, hiltit yms siellä on hyllyssä kuin muissakin rautakaupoissa... ei sieltä kait pakko ole Herculesta tai Alpha Toolsia ostaa :)

Minä ostin sieltä juuri Stahlwillen työkalusarjan... ei yritetty kukaan työntää alpha toolsia tilalle kun kerroin että haluan Stahlwillen lentokoneasentajan linjahuoltotyökalusarjan... ei mistään kai ole pakko ostaa sellaista, jonka tietää itselle sopimattomaksi :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Janza
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Janza »

Minuteman kirjoitti: Ja jos ja kun nyt lipsun Voimavirtavekottimiin, niin ohuen pellinkin hitsaaminen niillä on yhtä juhlaa verrattuna valovirtakoneisiin vaikka "maalaisjärki" sanoisikin että heikkoja peltejä hitsattaisiin heikoilla vehkeillä.
Voimavirtavärkeistä ei ole kokemusta mutta halpis valovirtamigillä on tullut huomattua että toimintaan vaikuttaa paljon se kuinka "hyvässä" linjassa kone on kiinni :wink: , eli jos kone saa heikosti virtaa (mahd. vielä jatkojohdon kautta mikä on yleensä ohjeissa kielletty / neuvottu välttämään) niin räkii ja tökkii selvästi pahemmin.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Vastaa Viestiin