Turbon valinta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Bongasin mielestäni aika halvan paikan jossa maksaa esim. Garretin T04 maksaisi alennuksilla nyt 600€ 1vko lento-kone postilla..
Tuossa olisi sivu
http://www.turbocalculator.com/sale-garrett.php
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Täällä pohjanmaalla on näitä hyvin liikkuvia mesejä useammalla hepulla, mersufoorumin mukaan. Saabilla ei ole mitään jakoja, vaikka APC:n nupit ruuvais kaakkoon
Muuten, paitsi että Saabilla ehtii tuollaisesta mesestä sivu ennen kuin siinä turbo syttyy.. ;) nimim. kokemusta on :D Nojoo puheet on taas isot kun juhannusta vietetään :P Mutta sanaakaan en valehtele!!
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tämönen olis kiikarissa, kyselin T28BB:tä, mutta myyjällä oleva ainokainen yksilö ei osoittautunut kuulalaakeroiduksi versioksi ja tarjosivat sen sijaan GT28R:ää samaan hintaan.

> We have GT28R,
>which have T/hsg A/R 0.86 instead of A/R 0.64. Compressor housing is
>4" diameter and max hp is 420 hp. If you accept this spec, then, we can
>quote you this alternative.

Kun kattelin netistä noita niin en löytäny ainuttakaan GT28R (dual ball bearing) mallia A/R 0.86:lla, vaan kaikki on 0.64 eikä R malliin saa optioita. Vois olla sittenkin kalliimpi "diskoperuna" eli GT28RS, johon ko option saa koska speksit täsmää paremmin siihen ja myyjä myis tota tiukempaa RS malia R:nä.

Turbogurut vois valaista mitä toi suurempi A/R käytännössä meinaa (ja suhteessa tohon 4" kompressoriin.) 4" = 10cm :roll:

Onkohan toi liian järeä jos tavoitteena on maltillisempi 300hv, ahtimen max kapasiteetista huolimatta? Viiveet kun huolestuttaa... Alkuperäinen T25 kuitenkin herää ihan kivasti vaikkakin tietyissä tilanteissa kuitenkin aina liian myöhään :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Minkälaisilla ahtimilla olette ajaneet tonnareilla noiden apc virtysten yms steg sitä sun tätä viritysten kanssa? Itessä ois tiedossa kohtuuhintaan t4/3 52imulla ja 59 pakolla ja ar oli yli 80! Että toimiikohan kunnolla enää tuon SP steg3 lastun kanssa tuommoinen puhallin kun ei kyseessä kuitenkaan ole aivan mikään kilpaauto...
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

miks ei saman tien garretin T66

Todennäköisesti aikas hyvä ahdin, tosin maksaa varmaan enemmän ku yka 9k CS aero. :D
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

jarska kirjoitti:Minkälaisilla ahtimilla olette ajaneet tonnareilla noiden apc virtysten yms steg sitä sun tätä viritysten kanssa?
tdo4hl-15t on minulla sitä sun tätä viritysten kanssa ja ihan hyvin tuntuisi toimivan. vääntää ja puskee ilmaa vielä yläkierroksillakin toisin kuin vakioahdin... vaikka voisi se isompikin olla..
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

jarska kirjoitti:Minkälaisilla ahtimilla olette ajaneet tonnareilla noiden apc virtysten yms steg sitä sun tätä viritysten kanssa? Itessä ois tiedossa kohtuuhintaan t4/3 52imulla ja 59 pakolla ja ar oli yli 80! Että toimiikohan kunnolla enää tuon SP steg3 lastun kanssa tuommoinen puhallin kun ei kyseessä kuitenkaan ole aivan mikään kilpaauto...
Tuolla pakopesällä viive nousee jo melkoisesti.

Ruotsin puolella tuntuu olevan suosittuja viripuhaltimia Mitsun TD04HL-16T ja -18T (Volvon T ja R-malleista). 18T riittää kuulemma 350hp+.
Foxbody turbo
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Laitampa omankin ahti kyssärin tänne.. Elikkäs mitä mieltä porukka on garretin to3 ahtimesta?? Mihin tehoihin riittää ja kannattaako etes harkita?Tuo ahti on cossu riesasta.Olis tollanen tyrkyllä.Kuulen huomenna lisää.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Milli kirjoitti:Laitampa omankin ahti kyssärin tänne.. Elikkäs mitä mieltä porukka on garretin to3 ahtimesta?? Mihin tehoihin riittää ja kannattaako etes harkita?Tuo ahti on cossu riesasta.Olis tollanen tyrkyllä.Kuulen huomenna lisää.
on siitä riesan to3:sta kuulema väkisellä puristettu 300.
niin ja ei taida passata pakoputkes siihen, koska siinä saattaa olla isompi lähtö pakoputkelle... en ole ihan varma.

kuuntele järkipuhetta: -Osta isompi!
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Milli kirjoitti:Laitampa omankin ahti kyssärin tänne.. Elikkäs mitä mieltä porukka on garretin to3 ahtimesta?? Mihin tehoihin riittää ja kannattaako etes harkita?Tuo ahti on cossu riesasta.Olis tollanen tyrkyllä.Kuulen huomenna lisää.
Kannattaa kyllä unohtaa nuo t-sarjalaiset Garretit, cossumiehetkin vaihtavat turbon heti ensivirityksenä :) . Noiden to3:sien ongelmana on heppoiset akselit ja laakerointien kestävyys.

Hybridit on sitten asia erikseen, to3:sen pakopesää (tai sen kopiota) käytetään ainakin Schwitzerin S2? ahtimien kanssa. Tutun cossussa on juuri kyseenlainen ahdin ja penkitetty 375hp/480Nm, 1.4bar. Itse ajattelin hommata samanlaisen, kun kaveri lupasi järkätä edukkaasti :) .
Foxbody turbo
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Jeps.Kiitoksia valaisemisesta. :lol: Pitää sit vissii miettii tuommosta T28BB ahdinta.... :roll: Hinta vaan on aika suolanen.. 1300€!!Tuo ainakin riittäs sinne 400hv.GTBB30 olis kans melkonen puhallin mut tos menee hinta jo niin päin kuikkaa ku vaan voi. 20000SEK!! 8O :twisted:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Milli kirjoitti:Jeps.Kiitoksia valaisemisesta. :lol: Pitää sit vissii miettii tuommosta T28BB ahdinta.... :roll: Hinta vaan on aika suolanen.. 1300€!!Tuo ainakin riittäs sinne 400hv.GTBB30 olis kans melkonen puhallin mut tos menee hinta jo niin päin kuikkaa ku vaan voi. 20000SEK!! 8O :twisted:
Milli, mulla olis yks puolituttu joka virittää "bemmuja" (<-Hyi stana tuli kirosana 8O ). Jos haluat puhelin-numeron niin huikkaa. Tämä tyyppi tuntee ahtimia ja on värkännyt paljon niiden kanssa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

to4 kirjoitti: Hybridit on sitten asia erikseen, to3:sen pakopesää (tai sen kopiota) käytetään ainakin Schwitzerin S2? ahtimien kanssa. Tutun cossussa on juuri kyseenlainen ahdin ja penkitetty 375hp/480Nm, 1.4bar. Itse ajattelin hommata samanlaisen, kun kaveri lupasi järkätä edukkaasti :) .
eikös S2:ssa ole ulkoinen hukkaportti? jos on niin se ei taida toimia apc:n kanssa vai toimiiko?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tuohon kyseiseen hybridiin oli tehty kiinteä hukkis, ja ilmeisen järeä semmoinen, kun toimii vielä 1.6barin ahdoilla 8O .
Foxbody turbo
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

NG900T kirjoitti: Turbogurut vois valaista mitä toi suurempi A/R käytännössä meinaa (ja suhteessa tohon 4" kompressoriin.) 4" = 10cm :roll:
Pieni A/R esim 0,48 niin ahdin herää aikaisin, mutta rupeaa olemaan tulppana kaasujen virtauksille korkeammilla moottorin kierrosluvuilla(lisähaitta; ilman voimakas kuumeneminen). Taas esim A/R 0,86 vaatii paljon aikaa että alkaa nostaa paineita mut potkua löytyy kierrosten myötä sit rajusti. A/R 1,06 soveltuu vain kaasupohjassa ajeluun ja mieluiten suureen kuutiotilavuuteen, eli kiihdytysautoihin.
Mitä oon aiheesta lueskellut niin katu-Saabiin löytyy paras kompromissi väliltä 0,56-0,70 riippuen kumpaa kaipaa enemmän, nopeaa reagointia vai jonkin verran viivettä ja sit kunnon aasinpotkua.

Mulla on tietoutta noista ahtimien mitoituksista jne. vain kansien välissä eli paperisessa muodossa, mut laitan linkin näytille jos löydän netistä vastaavaa materiaalia...

Edit: http://www.turbofast.com.au/ballistic.html
http://minimopar.knizefamily.net/perf/turbo.html

Noistakaan ei löytynyt selkeää piirrustusta A/R-suhteesta, mut muuten paljon asiaa...

Edit2:tuolla on se piirrustuskin :D http://www.ffp-motorsport.com/tuning/turbofaq.php
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Vastaa Viestiin