96 vuosimallierot
Re: 96 vuosimallierot
toi kuulostaa jo aikamoiselta hommalta...
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
Re: 96 vuosimallierot
Takasisälokasuojien vaihto on kieltämättä melkoisen työläs operaatio jos ne kokonaisena meinaa vaihtaa. Niin on kyllä koko peräosan vaihtokin, siinä saa olla tarkkana sen suhteen että oviaukkojen koko ja muoto pysyy oikeanlaisena ja ovet sopivat opeeraation jälkeenkin paikalleen. Sama tietysti pätee aina kun isompia kantavia rakenteita korjailee, kori pitää tukea korjauksen ajaksi kunnolla, Esimerkiksi kynnyksen vaihdon ajaksi syytä hitsata sopiva teräsprofiili tukemaan oviaukkoa.
Peräosaa vaihtaessa on myös syytä muistaa se että 95/96 runkonumero on meistetty takapenkin etureunan alla olevaan pystypeltiin. Ettei käy niin että autoon tulee varaosa-auton runkonumero.
Peräosaa vaihtaessa on myös syytä muistaa se että 95/96 runkonumero on meistetty takapenkin etureunan alla olevaan pystypeltiin. Ettei käy niin että autoon tulee varaosa-auton runkonumero.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Re: 96 vuosimallierot
Uskoisin et pysytää silti nois sisälokareiden vaihdoissa. Kiitos vaan vinkeistä miten ootte toteuttanu näit korjauksii, tulipa täst tosi hyvä topicci
katsotaan koska hommaan ryhdytään. Auto seissyt tallissa samalla tavalla hakureissusta asti. Vain akku hankittu. Varmaan seuraavaksi koitetaan käymään ja haetaan se varaosakori poies.
Otto

Otto
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
Re: 96 vuosimallierot
Kyllähän ne sisäsuojat VOI vaihtaa, mutta parempaan lopputulokseen ja helpommalla pääsee koko peräpään vaihtamalla.
Itse 16v lukiolaisena vaihdoin oikean takasisäsuojan -80 kutvoseen ja urakkaa riitti. Ensinnäkin ruosteisen osan irrotus ja myös vastaavan osan irrotus varaosakorista. Sitten vielä se paikalleen hitsaus ja kittaus. Huh
Tuon jälkeen on ollut vajaat 30 saabia, käyttö-, projekti- tai varaosa-autoina.
Työmäärä oli aika uskomaton. Samalla aikaa pihassa lojui purettavana keulasta kolaroitu -77, jossa oli täysin ruosteeton perä. Tulipahan vaan jälkeenpäin harmiteltua, kuinka vähällä sen perän olisi kokonaan vaihtanut. Loppujen lopuksi vain huolellinen suunnittelu, mittaus, tuenta, leikkaus ja hitsaus. Mutta kukin tekee miten parhaaksi näkee.
Sen takapenkin peltiläpyskän, missä runkonumero on, siirtää aika helposti.
Itse 16v lukiolaisena vaihdoin oikean takasisäsuojan -80 kutvoseen ja urakkaa riitti. Ensinnäkin ruosteisen osan irrotus ja myös vastaavan osan irrotus varaosakorista. Sitten vielä se paikalleen hitsaus ja kittaus. Huh

Tuon jälkeen on ollut vajaat 30 saabia, käyttö-, projekti- tai varaosa-autoina.
Työmäärä oli aika uskomaton. Samalla aikaa pihassa lojui purettavana keulasta kolaroitu -77, jossa oli täysin ruosteeton perä. Tulipahan vaan jälkeenpäin harmiteltua, kuinka vähällä sen perän olisi kokonaan vaihtanut. Loppujen lopuksi vain huolellinen suunnittelu, mittaus, tuenta, leikkaus ja hitsaus. Mutta kukin tekee miten parhaaksi näkee.
Sen takapenkin peltiläpyskän, missä runkonumero on, siirtää aika helposti.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 96 vuosimallierot
En kiellä ettei sitä vois ollakkin helpompi tehdä noin miten rr on asian toteuttanut. Mutta katsotaan mihin tulokseen päädytään eli miten se tehdää. Mielenkiinnolla luen kaikkea asiaan liittyvää kun ei oikein itsellä ole kokemusta 96:sest, isälläni enemmänkin.
Otto
Otto
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
Re: 96 vuosimallierot
Nimenomaan tein juuri vaikeimman kautta. Nyt tekisin toisin 

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 96 vuosimallierot
Siitähän se jo urakan laajuus selviääkin, kun ensitöiksi laikkaa mädät pois:
Sen verran kun olen noita kuuppien oviaukkojen ristimittoja mittaillut, niin omissa yksilöissä siinä pisimmässä diagonaalissa on ollut heittoja toista senttiä. Ja samassa autossakin melkein sentin


Sen verran kun olen noita kuuppien oviaukkojen ristimittoja mittaillut, niin omissa yksilöissä siinä pisimmässä diagonaalissa on ollut heittoja toista senttiä. Ja samassa autossakin melkein sentin

Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: 96 vuosimallierot
Tämä oli yliveto Tommi!tommij kirjoitti:Siitähän se jo urakan laajuus selviääkin, kun ensitöiksi laikkaa mädät pois:

Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: 96 vuosimallierot
Poistunut rekisteristä joskus seitkytluvun alkuvuosinaRin-tin-tin kirjoitti:Oliko sun 2-t säilytetty lantakasassa kuinka monta vuotta??

Sitä en tiedä oliko se ympäriajon seurauksena vai tapahtuiko se vasta myöhemmin.
Enkö mää ole moneen kertaan sanonu että se oli vähän haastava aihio

Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: 96 vuosimallierot
Aikast hyvä tommij 

#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
Re: 96 vuosimallierot
Kyllä minä hitsaisin vanhan iskarinkorvat ja sisälokasuojan. Omassa n. 15-20 paikkaa perälootassa.Ellei kysymyksessä ole museoprojekti?
Re: 96 vuosimallierot
Kyllä minä tyytyisin hitsaamaan iskarinkorvat ym, itsellä n. 15-20 paikkaa perälootassa, 4. vuosi jatkuvassa ajossa, ei vielä ruostetta sisäpuolella. Ellei kyseessä museoprojekti?Otto K kirjoitti:Terve!
Ostettiin tiistai illalla96 vuosimallia -79. Auto on ulkoapäin hyväkuntoinen, pellit suorat ja hyvässä maalissa. Parista kohtaa maali kuprulla. Mutta, takaluukun sisältä iskareiden kiinnityskohdissa aika paljon ruosteessa. Tuttu metallimies löysi vahemman 96:sen korin jossa takasisälokasuojat ovat lähes ehjät. Tarkoitus olisi vaihtaa koko sisälokasuojat toisesta autosta. Mutta sopiiko vanhemman kuupan takasisälokasuojat tähän meidän kuuppaan? Siitä varaosakorin vuosimallista ei ole tietoa. Entä onko enää 96:seen saatavilla mitään korjaus paloja esim. em. paikkaan? Ja sit olis hakusessa listat jotka kiertää takalokasuojaa, siis ne kumiset mitkä on lokasuojan ja korin välissä. Tuttumme sanoi etteivät ne välttämättä pysy ehjänä jos irroitamme itse takalokasuojat. Muuten tämä meidän kuuppa on hyvä projekti aihio, 79tkm ajettu sisältä kaikki tosi hyvässä kunnossa. Kone vaan ei ole käynyt vuoden -99 jälkeen. Mut kai sekin siitä pienellä yrittämisellä lähtee. Ja auto on tarkoitus rekisteröidä mutta ajankohta ei ole mitenkään lukossa jollei tulevana kesänä niin sitten seuraavana. Mun isällä ollu nuorempana monta 96:ta. Tällä hetkellä talossa ng 900 -97 ja 9-3 turbojubilee -02.
Otto Kullanmäki
Timo
PS. en saanut pois edellistä enää, siksi sama asia 2 kertaa!
Re: 96 vuosimallierot
Mä ostin joskus hotcarsilta kupla volkkarin lokasuojan tiiviste nauhaa. Sopii hyvin paikalleen ja on pehmeää. Rullassa oli muistaakseni 6m ja se riitti mainiosti. Rautaputken terotin millä sai reijät lätkittyä.
Re: 96 vuosimallierot
Kiitti MNeva tost lista tiedosta! Kyl kait täst yritetää tehdä museopeli. Tai koitetaan museorekisteröidä sit kun mahdollista. En tiedä mitä tarkoitit tuolla tet sulla ei vielä ruostetta sisäpuolella? Meillä takasisälokarit iskareiden kiinnityskohdista aika haperot. Samoin lokasuoja on myös takapenkin takaa olevasta korin ja lokasuojan saumasta hapero
Otto
Otto
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
Re: 96 vuosimallierot
Meinaan vaan, että ei ole ruoste tullut läpi, vaikka on ollut jokapäiväisessä käytössä 11/05 lähtien. Mutta saumat on kyllä umpeen hitsattu molemmilta puolilta. Mutta kyllä sitten saumatkin näkyy, tuskin museokelpoinen.Otto K kirjoitti:Kiitti MNeva tost lista tiedosta! Kyl kait täst yritetää tehdä museopeli. Tai koitetaan museorekisteröidä sit kun mahdollista. En tiedä mitä tarkoitit tuolla tet sulla ei vielä ruostetta sisäpuolella? Meillä takasisälokarit iskareiden kiinnityskohdista aika haperot. Samoin lokasuoja on myös takapenkin takaa olevasta korin ja lokasuojan saumasta hapero
Otto