Lucas CU14 vianetsintä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
666
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
Paikkakunta: Tallinna-Helsinki

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja 666 »

Mun autossa juuri tommoinen liitin kuin kuvassa 347 takapenkin alla. Löytyyköhan se kelta-valkoinenkin edestä? Mä kun etsin sieltä jotain 3-napaista liitintä.
jus kirjoitti: EDIT: Tuollakin testiliitin takapenkin alla, vm 89-90 kirja, vuosimalli ei täsmää kysyjän autoon:
http://townsendimports.com/Web/electric ... 078-83.jpg
#2951

Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

jus kirjoitti:Ai niin, sinäkään et ymmärrä kuin suomea. Minusta tuolla
http://faq.saabnet.ru/_900og/lucas/83.htm oleva teksti
347 diagnostic comiector, under rear seat
viittaisi takapenkin alla olevaan testiliittimeen, vaikka onkin tekstintunnistuksessa keksinyt siihen kirjoitusvirheen. Tuo sivu myöskin sattuu olemaan ainoa englanninkielinen sivu tässä setissä, joten voi olla kotoisin jostain muualtakin kuin tästä ohjeistosta. Jonkun lucaksen osia siinä kuitenkin on lueteltu otsikosta ja suutinten etuvastuksesta päätellen.

Tuolla olevassa kuvassa näyttäisi olevan testiliittimessä 347 neljä johtoa kytketty: http://faq.saabnet.ru/_900og/lucas/57.htm

Vähältä piti ettei mennyt turhaksi jankkaamiseksi, mutta epäilit ettei missään manuaalissa tunneta Lucaksen testiliittimiä tai sijaintia. Tässä nyt ikään kuin olisi yksi sellainen manuaali. Siitähän kuitenkaan ei ole mitään apua jos se ei täsmää minkään vuosimallin auton kanssa.

EDIT: Tuollakin testiliitin takapenkin alla, vm 89-90 kirja, vuosimalli ei täsmää kysyjän autoon:
http://townsendimports.com/Web/electric ... 078-83.jpg
Englantia osaan ihan riittävän hyvin, venäjää en lukusanoja pidemmälle ja saksaakin vaan tärkeimmät... Vaan eipä silti sattunut tuo väärinkirjoitettu silmään kun hain sanalla 'connector' ja löysin '391 diagnostic connector, blinking code' ja skippasin kaikki muut sen jälkeen. Nyt näin myös sen pari riviä ylempänä olevan "cmioeaftorin" minkä perässä luki kyllä rear seat.

Townsendin linkki olikin sitten jo aika selkeä.

Kyllähän tämä turhan jankkaamiseksi meni kuitenkin.

No sanoinpa myös että: "No ei, onhan näissä vuosimallieroja ja kaikkia kummallisuuksia."

Mulla on siis vuosimallin mukaan testiliitin takapenkin alla. Harmi kun testiliitintä en nähnyt mutta relekannan kyllä. Testiliitin on tainnut olla kiinni niissä neljässä johdossa mitkä nyt makaa penkin alla katkottuina (?). Edelliselle autoa hoitaneelle sähkömiehelle kiitokset...
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

666 kirjoitti:Mun autossa juuri tommoinen liitin kuin kuvassa 347 takapenkin alla. Löytyyköhan se kelta-valkoinenkin edestä? Mä kun etsin sieltä jotain 3-napaista liitintä.
Eikös lopputulos ole että tässä threadin alkuperäisessä autossa se töpseli löytyy sieltä etulokarin kupeesta. 89-90 autoissa pistoke on penkin alla, 91-> etulokarissa, raitisilman boxin vieressä ???? :?: :?: :idea:

Takapenkin alla on myös muitakin johtoja, kuten sisävalon viivereleen relekanta ja/tai sähkölasien automatiikkareleen kanta? En ole varma mitä on tai kuuluisi olla koska tuntuu vaihtelevan vähän miten saattuu.

Seuraavaksi sitten uusi monisivuinen ketju miten niitä vikakoodeja luetaan ja millainen kytkin väliin pitää laittaa... :D:D:D:D:ASdasdasdas
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja JuHem »

f-19 kirjoitti: Eikös lopputulos ole että tässä threadin alkuperäisessä autossa se töpseli löytyy sieltä etulokarin kupeesta. 89-90 autoissa pistoke on penkin alla, 91-> etulokarissa, raitisilman boxin vieressä ???? :?: :?: :idea:
Eipäs nyt lopeteta hyvää ihmettelyä ja kinastelua heti alkuun :lol: Eli eriävä mielipide tuohon lopputulokseen.

Siirsin -92 satkuun vm-90 CU14 tekniikan ja siinä oli tosiaan takapenkin alle tuo pistoke, mutta, mutta, niin on myös vm-91 CU14.1:ssä jonka siirsin tuohon -88 projektiin. Äkkiseltään en muista, että onko kummassakaan, vai onko molemmissa, lokasuojassa olevaa pistoketta. En ole vielä koskaan tarvinnut diagnostiikka ja johtosarjat siirtäny sellaisenaan, joten ei ole silloinkaan tullu niin tarkkaan tutkittua. Todennu vain, että "ei ollu mihinkään liitettynä, joten ei tarvi nytkään liittää..."
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ei kyllä loppujen lopuksi mitenkään yllätys että kaikki johtosarjojen variaatiot eivät mene orjallisesti vuosimallien mukaan, vaan säännöllisen satunnaisia poikkeuksia löytyy.
666
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
Paikkakunta: Tallinna-Helsinki

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja 666 »

Nyt on kyllä kaikista mahdollisista paikoista yritetty sitä CE valoa saada vilkkumaan, mutta tuloksetta, ensimmäiseksi kokeilin yhtä piniä, siitä takaistuimen alla sijaitsevasta liittimestä, niin kuin se Autodatan kuva kertoo, sitten yritin vielä yhtä liitintä keltavalkoisen kaapelin päässä sulakekotelon takaa, taas ei tulosta. Tää on yksi viimeisistä Trollhättanissa valmistetuista OG900-sta, lähtenyt tehtaalta joskus lokakuussa -93. Ehkä tätä autoa pystyy koestamaan vain jollain ISAT-illa tai Tech-illä. Ruiskuboxikin kantaa nimeä Lucas Cu14X. Ehkä joku voi suositella, kenen puoleen voisi täällä pääkaupunkiseudulla kääntyä. Tämän Saabin ongelma on se, että se kylmällä käynnistyy ja käy erinomaisesti, vasta tyhjäkäynnillä, kun moottori on lämmennyt, hetken nykii ja pudottaa kierrokset johonkin 600 rpm ja nostaessa ne takaisin sytyttää CE-n. Kovilla pakkasilla taas voi ajaa pitkään ilman että merkkivalo syttyisi. Olen kolunnut Kaikki Haynesit sun muut, muttei tästä löydy edes oikeanlaista sähkökuvaa.
#2951

Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

har/mus tai kel/mus on johdon väri takapenkin alla olevassa isoliittimessä.
kuvat hämää...esim:bentleyn kirjassakin väärin kohdistettu tuo nasta josta katsotaan vikakoodit. nimim.5a sulakekärähti testeristä ku väärästä nastasta koitin....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Eikö mitään reaktiota, kun maadoitat johdon? Onhan CE-valon polttimo ehjä ja paikallaan?

Osittain ot: OG:n tuotanto Trollhättanissa päättyi jo loppukeväästä '93. 2,1 Classicia tehtiin varastomalliksi, koska tehtaalle piti ajoissa raivata tilaa NG900:a varten, jonka sarjatuotanto alkoi kesälomien 1993 jälkeen.

Ainoat kesälomien jälkeen valmistetut OG:t olivat Uudessakaupungissa valmistettuja mallivuoden 1994 rättikattopelejä, peltikattoisesta ei ollut olemassa mallivuotta 1994. (Mallivuosihan vaihtuu tehtaalla kesälomien yhteydessä.)
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
666
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
Paikkakunta: Tallinna-Helsinki

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja 666 »

Ei mitään ja se syttyy kivasti ajaessa. Tän auton historia on sen takia kiinnostava, että se oli entisen omistajan enolla joka oli Saabin tehtaalla insinöörinä, tehdasautona siellä, eikä sillä 3 v ajettu edes tehtaan rajojen ulkopuolelle. Kaveri itse kertoi, että lokakuussa -93 kasattu. VIN dekooderi sanoo esim näin:
VIN: YS3AD55S4P2009355
Model: Saab 900
Model Year: 1993
Body type: 5-door (5CK)
Engine: B202S 4-inline, Turbo, PETROL, TURBO (B202 S)
Gearbox: 5-speed manual / Front wheel drive
Plant: Trollhattan, Sweden, line B (900 / 9-3)
Market: Internal use only
Serial number: 009355
VIN Checksum: Valid
Juha96 kirjoitti:Eikö mitään reaktiota, kun maadoitat johdon? Onhan CE-valon polttimo ehjä ja paikallaan?

Osittain ot: OG:n tuotanto Trollhättanissa päättyi jo loppukeväästä '93. 2,1 Classicia tehtiin varastomalliksi, koska tehtaalle piti ajoissa raivata tilaa NG900:a varten, jonka sarjatuotanto alkoi kesälomien 1993 jälkeen.

Ainoat kesälomien jälkeen valmistetut OG:t olivat Uudessakaupungissa valmistettuja mallivuoden 1994 rättikattopelejä, peltikattoisesta ei ollut olemassa mallivuotta 1994. (Mallivuosihan vaihtuu tehtaalla kesälomien yhteydessä.)
#2951

Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

666 kirjoitti:Tämän Saabin ongelma on se, että se kylmällä käynnistyy ja käy erinomaisesti, vasta tyhjäkäynnillä, kun moottori on lämmennyt, hetken nykii ja pudottaa kierrokset johonkin 600 rpm ja nostaessa ne takaisin sytyttää CE-n. Kovilla pakkasilla taas voi ajaa pitkään ilman että merkkivalo syttyisi. Olen kolunnut Kaikki Haynesit sun muut, muttei tästä löydy edes oikeanlaista sähkökuvaa.
Minulla teki -88 Aero tuota samaa risalla ilmamassamittarilla. Tuosta saadaankin sitten seuraava kinastelun aihe - tämä -88 Aero oli lucas jo tehtaalta lähtiessään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
666
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
Paikkakunta: Tallinna-Helsinki

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja 666 »

Lucas on täkin, pitääpi koettaa jostain lainata kokeeksi ehjää ilmamassamittaria.
suorsa kirjoitti:Minulla teki -88 Aero tuota samaa risalla ilmamassamittarilla. Tuosta saadaankin sitten seuraava kinastelun aihe - tämä -88 Aero oli lucas jo tehtaalta lähtiessään.
#2951

Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

666 kirjoitti:Ehkä joku voi suositella, kenen puoleen voisi täällä pääkaupunkiseudulla kääntyä.
Ainakin Bosch-ruiskujen tuntijana Alppilan Autohuoltoa olen kuullut kehuttavan. Miten sitten on Lucas-osaamisen kanssa, sitä voisi ehkä heiltä itseltään kysyä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Voisi olla hyvä käydä saabin huollossa katselemma koodit isat:illa.
Tuskin edes maksaa hirveästi.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

hankkii vaan olla nykyään niin etti enään läheskään jokaisessa saab huollossa ole vehkeitä noin vannhoihin autoihin...

jos käyttää autoa tyhjäkäynnillä paikallaan kauemman aikaa niin nyykähtääkö tyhjäkäynti jonkun ajan kuluttua ja CE syttyy?
tähän on useimmiten syynä lambaada, niinkuin itsellänikin, ja lisäksi oli vielä immukin rikki joka sytytti CE, mutta tuo em korjaantui lambaadalla..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jupe.ko
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 29, 2009 22:01

Re: Lucas CU14 vianetsintä

Viesti Kirjoittaja jupe.ko »

666 kirjoitti:Nyt on kyllä kaikista mahdollisista paikoista yritetty sitä CE valoa saada vilkkumaan, mutta tuloksetta, ensimmäiseksi kokeilin yhtä piniä, siitä takaistuimen alla sijaitsevasta liittimestä, niin kuin se Autodatan kuva kertoo, sitten yritin vielä yhtä liitintä keltavalkoisen kaapelin päässä sulakekotelon takaa, taas ei tulosta. Tää on yksi viimeisistä Trollhättanissa valmistetuista OG900-sta, lähtenyt tehtaalta joskus lokakuussa -93. Ehkä tätä autoa pystyy koestamaan vain jollain ISAT-illa tai Tech-illä. Ruiskuboxikin kantaa nimeä Lucas Cu14X. Ehkä joku voi suositella, kenen puoleen voisi täällä pääkaupunkiseudulla kääntyä. Tämän Saabin ongelma on se, että se kylmällä käynnistyy ja käy erinomaisesti, vasta tyhjäkäynnillä, kun moottori on lämmennyt, hetken nykii ja pudottaa kierrokset johonkin 600 rpm ja nostaessa ne takaisin sytyttää CE-n. Kovilla pakkasilla taas voi ajaa pitkään ilman että merkkivalo syttyisi. Olen kolunnut Kaikki Haynesit sun muut, muttei tästä löydy edes oikeanlaista sähkökuvaa.
Itsellä teki samanmoisia temppuja viime talvena 900S -90. Onnekseni vika oli niinkin pieni että vain yksi alipaineletku imusarjan alta oli halki. Kannattaa tutkia ennen kuin suurempia tekee.
Vastaa Viestiin