Moukarimies kirjoitti:
Entäs jos BMW:stä olisikin ollut jokin muu kuin kaikista hitain dieselmalli ja samalla myös Alfa olisi automaatti? Eikö 70Kw tehoetua Alfalle mielestäsi merkitse mitään?
En muuten halua puuttua sen enempää, mutta tuon "tehoedun" hyödyntämiseen tarvitsisi käyttää sopivaa vaihdetta, jolla moottori olisi alueella, jolla tuo teho on tarjolla
Alfassa on aivan takuulla välitetty vaihteistoa siten, että kakkosella olisi tuossa 60-90 kiihdytyksessä kierrosluku paljon paremmalla tehoalueella. Pitää huomioida, että maksimivääntö irtoaa 4500rpm:ssä.
Just noin. Alhaalta vääntävällä (elikkäs suht uudehkolla ~10 vuotta) bensaturbolla tuo voisikin onnistua paremmin.
Tommonen testi olis järkevä, jos jokaisella autolla otettais rivakka 0-120 km/h -veto ja katottais sitten että miten asiat on. Siitähän saisi samalla noi em. nopeusalueiden tulokset. Sitkeysmittaukset manuaalivaihteisten ja automaattivaihteisten autojen kesken on aika älyttömiä.
peinu kirjoitti:Ilmeisesti TM:n perustelu on se, että "ihmiset yleensä ajaa liian isoilla vaihteilla" ?
Vissiin jengi ohitteleekin niin vähän sen takia, ettei osata valita pienempää pykälää kun samalla pitäisi myös ohjata ja tarkkailla liikennettä. Corolla 1.6 ei vaan lähde vitosella 80 km/h -vauhdista.
Tuolla saatiin todistettua ainoastaan se, että Alfan paras tehoalue kolmosella on jossakin 90km/h jälkeen.
Ilmeisesti TM:n perustelu on se, että "ihmiset yleensä ajaa liian isoilla vaihteilla" ?
Minä sain ainakin itselleni todistettua varsin selvästi, että arkipäiväistä suorituskykyä löytyy tosi hyvin, vaikka auto onkin diesel, josta "veto loppuu kuin seinään pienen vääntöspurtin jälkeen". Saa tuollaisella tehokkaalla Alfallakin tehdä ihan tosissaan töitä, että pärjää edes 520d:lle puhumattakaan kevyemmästä 320d:stä. Esimerkiksi 525d:llä ja varsinkin 530d:llä näytettäisiin perävaloja tälle "sporttimallille" vaikka minkälaista vaihdelaatikkoa käytettäessä. Tämä asia on mielestäni varsin kiistaton, mutta sen voi tietysti halutessaan tarkistaa autolehdistä.
Tekniikan Maailman nettisivuilla kiihdytyskokeessa käytetyistä vaihteista kerrotaan, että he käyttävät kolmea suurinta vaihdetta. 6-vaihteisten manuaalilaatikkojen yleistyttyä he näyttävät siirtyneen käyttämään neljää suurinta vaihdetta.
Nooh, tuo kohtuullisen hintava 530d irtoaa viivalta 7,1 segunttiin. Siinä on kieltämättä vakio Saaballa tekemistä, mutta eihän tuo taida pärjätä edes Steg1:lle...
Tiedä sitten mitä tuosta saa virittämällä ulos. Toisaalta tuon saksan sukkulan hinnalla saa aika monta käytettyä Viggeniä jolla niitä perävaloja sitten sakulle näytetään. Eli uusi biimeri on 65k€ niin sillähän saa 3 Viggeä. Olisi sitten valinnan varaa (vaikka eri värisiä) millä turkkilaisten kasaamaa saksan nakua nöyryttää...
Kateuttako, ei kiitos, ehkä sääliä
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
193hv 530d ei pärjännyt 192hv 9-5:selle missään käytännön mittauksessa.
OK! Varmennettuja mittaustuloksiakin saa esittää.
Ne ovat olemassa, mittalaitteena poliisienkin kayttama harveli.
Uskon kyllä. Aika jännä juttu sinänsä. Tässä työpäivän aikana vain mietin, että aika hyvin kyllä Saab lähtee, jos pesee noinkin vääntävän ja voimakkaan Bemarin. Ajattelin sitä siltä kantilta, että BMW:ssä on pikkuisen enemmän tehoa ja varmaankin paljon enemmän vääntöä.
Moukarimies kirjoitti:Ajattelin sitä siltä kantilta, että BMW:ssä on pikkuisen enemmän tehoa ja varmaankin paljon enemmän vääntöä.
Jos saab ilmoittaa 192hv ja bmw 193, on aiheellista olettaa että saab on todellisuudessa se tehokkaampi. Saab kun on tunnetusti aina ollut hyvinkin varovainen suorituskyvyn ilmoitteluissa.
Moukarimies kirjoitti:Ajattelin sitä siltä kantilta, että BMW:ssä on pikkuisen enemmän tehoa ja varmaankin paljon enemmän vääntöä.
Jos saab ilmoittaa 192hv ja bmw 193, on aiheellista olettaa että saab on todellisuudessa se tehokkaampi. Saab kun on tunnetusti aina ollut hyvinkin varovainen suorituskyvyn ilmoitteluissa.
Aika legendaarista! Eräällä sukulaismiehellä on kuulemma ollut tuollainen 99 Turbo silloin, kun ne olivat uusinta uutta. Se oli siihen maailmanaikaan kuulemma aikamoinen tykki ainakin näillä lakeuksilla.
Juusokas kirjoitti:Eli uusi biimeri on 65k€ niin sillähän saa 3 Viggeä. Olisi sitten valinnan varaa (vaikka eri värisiä) millä turkkilaisten kasaamaa saksan nakua nöyryttää...
Tuo tosiasia tuntuu näistä vertailuista usein unohtuvan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Pidän muuten melko omituisena, että autojen testeissä ja vertailuissa ei aina mainita tai oteta huomioon painoa. Hitonko väliä pelkällä teholla on, jos auto muuten on painava tankki. Eihän se silloin liiku, kevyempään verrattuna
ysitonttu kirjoitti:Tuossa eilen ajellessani heinolan moottoritietä tojo lexus kuski ohitti mut ja sitten jäi kupeksimaan mun eteen,painoin tallukkaa ja vauhtii oli 140km/h
kevyesti rullasin ohi siitäkös äijä otti nokkiinsa ja painoi samantien horisonttiin.. vauhtia varmaan alun toista sataa...
ainakin viesti meni PERILLE! ettei kannata jäädä kuppaamaan eteen:))
Kyl tää saapikas kulkee vaik miten.
Termos.
Piti oikein rekisteröityä kysymään minkälainen tojo lexus oli kyseessä.
Sillä olin itsekkin liikkeellä juuri tuona päivänä tuolla tiellä.