Eilen ähersin alle 1½ talvea ajetut (= alle 15 000km) Michelin X-ICE NORTH -nastarinkulat. Ihan OK kunnossa olivat, nastatkin tasaisen terhakkaasti koholla, vaikka edessä olleilla on jonkun kerran ruopaistu huolella kuivalla asfaltilla.
Oikein yllätti tuo kunto
Ajettavuus sulalla nyt kyllä kärsi taas roimasti, 7,5"x16" et 35 -vanteilla ja 205x55x16 nastoilla, ohjaus on holtittoman keveä. On kuin silikoonitissit, näyttää hyvälle, mutta käytännön toimivuus ja tuntuma on hanurista
V.J.S kirjoitti:Paras talvirengas on varastossa oleva talvirengas. Kylläpä tuli hyvä fiilis kun en lähtenyt hötkyilemään Ilmatieteenlaitoksen, Iltapäivälehdistön yms. jokavuotisen Suuren Vedätyksen a.k.a. ensilumi-povailun mukaan talvirenkaita alle. Oikeasti joka vuosi sama juttu, varoittelevat pää punaisena eteläänkin tulevasta lumimyräkästä, joka jää kuitenkin poikkeuksetta tulematta. Tämän takia karvalakkikeijot ovat eilen ruuvanneet korolloihinsa nastakumeja alle rystyset verillä, ja nyt sitten jyristävät menemään kuukausitolkulla nastat sinkoillen sulilla teillä samalla kun meikäläinen kruisailee mukavasti kesäkiekoilla vielä pitkät pätkät
Toi on NIIN totta, täytyy tästä lähtien katsoa kalenterista koska vaihtaa renkaat, eli talvirenkaat alle 1.12. ja kesärenkaat alle 1.3. keleistä viis
Tänäaamuna lensi edelläajavasta keijo-japskista nasta tontun tuulilasiin, onneksi ei mennyt halki, mutta ikävännäköinen jälki jäi
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Michelin X-Ice XI2 (kitka) 17", uudet viime talvelta.
Ensimmäiset kitkani, en ole katunut.
Jos kerran vuodessa ajan lappiin, en osta siihen nastoja. Ja kun täällä pks nurkka-ajossa talvea ei enää ole. +Aivan eri maailma mukavuudessa.
Odottelen huomista, kun se pehmeys saapuu ja uraherkkyys lähtee..
Ohikulkutietä ajan harvoin aamuisin, Satakunnantietä käytännössä joka päivä. Tästä syystä en varmaan ole huomannut sen olevan liukaskaan Tuo satakunnantie on aina suolattu aivan sulaksi jo edellisenä iltana.
Eilen laitoin alle Contin kitkat, oisko mallia Winterviking 3... Eli vanha malli, mutta aloitellaan nyt talvi niillä.
9-5T kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Pääsyyllinen nappien lähtöön on automaattilaatikko, tahtoo ruopaista hivenen joka kerta kun lähtee liikkeelle, varsinkin hiukan liukkaammalla asfaltilla.
En kyllä ole kokeillut nokialaista tai misukkaa nappirenkaana. Edelliset joilla ajoin hiukankin kauemmin taisivat olla Pirellit.
9-5 automaatti on sitten parempi toiminnaltaan kun sillä onnistuu lähdöt ruopimatta.
Esim. ohikulkutie on talvella öisin/aamulla usein tosi liukas.
Itse ajoin parhailla Nokialaisilla 65tkm ja nastat tallella. Tosin kovathan ne jo olivat ja eivät talvikäyttöön sopivat enään. Mutta pirun kestävät... Miten automaatin saa ruopaisemaan liikkeelle lähdössä..??
9-5T kirjoitti:Pohjoisessa ja sisämaassa on useimmiten kitkoille sopiva keli mutta etelä/rannikko on jäässä 2 kertaa päivässä.
Tuon saman "efektin" olen huomannut itsekin. Varsinkin täällä Pietarsaaren korvilla on jo melkoiset jääkelit melkeinpä koko ajan talvella jolloin nastarenkaatkin on parempi olla hyvässä kunnossa. Edellisillä Kleberin Kapnor4:lla oli jo kolmas talvi melkoista liukastelua joten saas nähdä miten nämä Hakkapeliitta 5:et selviää kolmannen talvensa.
2.3i-16 kirjoitti:Nastattomaksi kulunut nastarengas on huomattavasti huonompi myös jäällä kuin kitkarengas.
Onko tälle väitteelle jotain pohjaa? En suoraan kyseenalaista, mutta en kyllä purematta nielekään. Jotain tekoa sillä kumiseoksellakin on nykyisissä nastarenkaissa, kun kerran ovat kitkoja parempia lumipinnallakin.
EDIT: niin ja mitä tarkoittaa "myös", missä muualla kuin jäällä?
ng900aero kirjoitti:
..., täytyy tästä lähtien katsoa kalenterista koska vaihtaa renkaat, eli talvirenkaat alle 1.12. ja kesärenkaat alle 1.3. keleistä viis
Tänäaamuna lensi edelläajavasta keijo-japskista nasta tontun tuulilasiin, onneksi ei mennyt halki, mutta ikävännäköinen jälki jäi
Näin juuri. Ai että oli mukava kanttailla tänäänkin aamulla kuulaassa ja kuivassa pakkaskelissä Paippisten mutkapätkiä hiljaisilla ja jämäköillä kesärenkailla eikä millään juristavilla nastoilla tai ylilöllöillä kitkarenkailla.
Eilen aamulla oli jotain pientä lumentynkää teillä ja Hyvinkään pikkukaduilla bonuksena muutama jäinenkin paikka, mutta edelleenkään ei mitään järkeä talvirenkaiden vaihtamisessa yhden päivän ja muutaman sadan metrin liukkauden takia, ja kuten sanottua, tänään oli taas täysi kesäkeli Se nyt vaan on tyhmää ajaa talvirenkailla yhtään enempää kuin on pakko
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ei niin jos on hullu tai tavattoman rohkea Yhden naisen tunnen joka venytti talvirenkaiden vaihtoa eikä aamulla uskaltanut lähteä öihin kun yöllä oli satanut lunta.
muppelo kirjoitti:minun autoihin ei ainakaan tule "talvihyväksyttyjä kesärenkaita"
Minä olen ajanut noita useita kierroksia hyvin kokemuksin, talvella en ajaisi mutta ehkä ovatkin vain talvella löllöjä ja kesällä jäykistyvät.
Tuosta (kitkojen) löllöydestä en osaa sanoa kun kesällä alla on kesärenkaat ja talvella nastat. Kitkoja voisin EHKÄ harkita sitten joskus jos suurin osa ajoista tulisi ajettua lumisella pinnalla missä nasta ei auta.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen