Auton akut
Re: Auton akut
No onneksi myöntävät takuuta ... sanoko mille, no en sano, saa arvata vapaasti
Mutta niin kun kaveri totes kolmas kerta riitti ...
Mutta niin kun kaveri totes kolmas kerta riitti ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Auton akut
Jos akkuja tuntuu menevän turhan nopeasti vaihtokuntoon, niin auton sähköpuolta kannattaa vähän ihmetellä, väärä latausjännite ja mahdolliset sähkövuodot voivat olla syypäänä ongelmaan.
Jos kaksi Vartaa meni ennen aikojaan vaihtokuntoon, niin silloin on tosiaan aika vaihtaa merkkiä...
Jos kaksi Vartaa meni ennen aikojaan vaihtokuntoon, niin silloin on tosiaan aika vaihtaa merkkiä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Auton akut
Pätkäajossa akku voi olla puolityhjä vaikka starttaakin hyvin. Kakkosauto ei käynnistynyt pakkasten tultua vaikka tiesin akun hyväksi. Otin akun sisälle ja pistin lataukseen. Aamulla lataus ei ollut valmis mutta laturi oli puskenut akkuun 28Ah joten aika tyhjä se oli ollut. Ongelma poistui.
Joku 20 minuutin ajo tai edes 2h matka-ajoa ei lataa akkua jos se melkein tyhjänä ja jäätyneenä ei ota paljon mitään vastaan. Jos starttiapuun joudutaan turvautumaan suosittelen lataamista laturilla ajan kanssa.
Joku 20 minuutin ajo tai edes 2h matka-ajoa ei lataa akkua jos se melkein tyhjänä ja jäätyneenä ei ota paljon mitään vastaan. Jos starttiapuun joudutaan turvautumaan suosittelen lataamista laturilla ajan kanssa.
Re: Auton akut
Ei tosiaan ajamalla mene täyteen. Oltiin tossa eräänä talvena reissussa ja tuli useampi startti -29 lukemissa ilman lohkolämmitystä. Hyvin käynnistyi, ei siinä mitään. Ajeltiin sitte kotiin, ajoaika reilun pari tuntia. Heti verkkovirtalaturi kiinni kotipihassa ja laturi lähti puskemaan 3A virralla. Jos akku olisi ollut täysi, niin virtamittari kokemusperäisesti nousee alle 1A tasoon. Nuo lohkolämmittimen yhteydessä lataavat laturit olis kyllä käteviä, mutta hemmetti kun on niin kalliita. Jos hinta painuisi alle sadan euron, niin ei tekisi tiukkaakaan ostaa semmonen. Jotenkin vaan oma kipuraja menee yli liian paljon. Defalla taitaa olla jotakin 140euron luokkaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Auton akut
Jos ei sisätilanlämmitintä kaipaa, tai viitsi vähän puljata piuhojen kanssa, niin joku CTEK:n akkulaturi on aika helppo ja nopea laittaa paikoilleen. CTEK ainakin muistaa oikean asetuksen vaikka lataus välillä katkeaa, mitä kaikki halpikset ei tee, mutta nykyään löytyy varmasti jo muitakin merkkejä joita ei joka kerta tarvi erikseen laittaa oikeisiin asetuksiin.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Auton akut
ostin defan laturin 120€ (tulee lohkolämmittimen johtojen välin).olihan se tyyris mutta laskeskelin että eipähän tuon tarvitse kuin parina pakkasaamuna varmistaa eukon töihin (tienaamaan) pääsy niin mokoma on maksanut itsensä takaisin...akkukin pysyy pitempään järjissään kun ei pääse ihan "kuivaksi". ja tämähän on fiksu laite kun voi käyttää sisätilanlämmitintäkin samaan aikaan.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Auton akut
Hip hip hurraa, tammikuussa ostettu akku
Finaalissa. Pelkkää pätkäajoa eli kilsa sinne ja toinen tonne.
Onneks on takuu voimassa eli uutta patteria tilalle.
Tonnarissa siis ja merkkiä en muista (akku-expertiltä ostettu "hyvä")
Finaalissa. Pelkkää pätkäajoa eli kilsa sinne ja toinen tonne.
Onneks on takuu voimassa eli uutta patteria tilalle.
Tonnarissa siis ja merkkiä en muista (akku-expertiltä ostettu "hyvä")
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Re: Auton akut
ootteko koskaan miettineet:
- mitä isompi akku, sitä hitaammin latautuu täyteen etenkin kylmässä
- puoliksi varattu akku ei kestä pakkasta
- lämmin akku ottaa virtaa vastaa sen mitä laturi syöttää, nollakelillä enää 15A, -25 vain 2A
- 40 % varauksella akku jäätyy -18 asteessa ja tyhjä akku (alle 11,8 V) jo -7 asteessa.
Eli ratkaisu ei välttämättä ole mahdollisimman iso akku ja akun jatkuva lataaminen erillisellä laturilla, vaan mieluummin pieni akku ja/tai sen lämmittäminen, jolloin pienikin akku riittää ja latautuu auton omalla laturilla lyhyessäkin ajossa nopeasti täyteen. Ja täytenä siis kestää pakkastakin.
- mitä isompi akku, sitä hitaammin latautuu täyteen etenkin kylmässä
- puoliksi varattu akku ei kestä pakkasta
- lämmin akku ottaa virtaa vastaa sen mitä laturi syöttää, nollakelillä enää 15A, -25 vain 2A
- 40 % varauksella akku jäätyy -18 asteessa ja tyhjä akku (alle 11,8 V) jo -7 asteessa.
Eli ratkaisu ei välttämättä ole mahdollisimman iso akku ja akun jatkuva lataaminen erillisellä laturilla, vaan mieluummin pieni akku ja/tai sen lämmittäminen, jolloin pienikin akku riittää ja latautuu auton omalla laturilla lyhyessäkin ajossa nopeasti täyteen. Ja täytenä siis kestää pakkastakin.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Auton akut
Täysi iso akku antaa virtaa kylmässä paremmin ku täysi pieni akku. Ite oon ostanu vähän vakiota isompia akkuja, mikäli hinta on sattunut kohdalleen. Ei oo tarvinnu katua ainakaan kylmästarttien onnistumisessa. Senverran pitää maalaisjärkeä olla, että jos huomaa startin äänen laiskistuvan normaalista pikkuhiljaa käynnistyskerta käynnistyskerralta akku yön yli lataukseen. Näin toimittuna virtaa riittää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Auton akut
Totta, talvella vaan se iso akku on todennäköisemmin vajaa kuin täysi.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Auton akut
Iso akku ottaa kautta linjan paremmin varausta vastaan kuin pieni; tasapaino saavutetaan täydempänä kuin pienellä akulla. Pienestä akusta ei ole mitään etua.
Akku ei lämpimänäkään ota kaikkea minkä laturi antaa ellei se ole melkein tyhjä, aika äkkiä latausvirta tippuu vajaalla akulla sinne 4A-7A paikkeille (2A-4A kylmänä). Pienemmän akun nopeampi lämpeneminen on aika teoreettista. Akku ei varsinaisesti tykkää lämmöstä joten ei sitä siellä moottoritilassakaan ole kovin lämpimään laitettu. Retkipatjan palasella voi akkua hieman suojata viimalta ja parantaa tilannetta talvella.
Jos kulutus on suurempi kuin latausmäärä ei mikään akku auta pidemmän päälle.
Akku ei lämpimänäkään ota kaikkea minkä laturi antaa ellei se ole melkein tyhjä, aika äkkiä latausvirta tippuu vajaalla akulla sinne 4A-7A paikkeille (2A-4A kylmänä). Pienemmän akun nopeampi lämpeneminen on aika teoreettista. Akku ei varsinaisesti tykkää lämmöstä joten ei sitä siellä moottoritilassakaan ole kovin lämpimään laitettu. Retkipatjan palasella voi akkua hieman suojata viimalta ja parantaa tilannetta talvella.
Jos kulutus on suurempi kuin latausmäärä ei mikään akku auta pidemmän päälle.
Re: Auton akut
Kun mentiin järkeilylinjalle, niin voidaan tehdä seuraava väite:
Kaksi akkua täynnä, pienempi ja isompi. Käynnistetään moottori. Molemmista otetaan yhtä monta ampeerituntia varausta. Ajetaan yhtäpitkä matka ja sammutetaan auto. Väitän että isompi akku on saanut palautettua enemmän ampeerituntia ajon aikana, koska se ottaa enemmän virtaa vastaan kuin pienempi akku. Ite en jaksa uskoa että akun lämpeneminen on merkittävästi suurempaa pienellä akulla. Pitää ottaa huomioon että akku on melkoisen massiivinen paketti...
Kaksi akkua täynnä, pienempi ja isompi. Käynnistetään moottori. Molemmista otetaan yhtä monta ampeerituntia varausta. Ajetaan yhtäpitkä matka ja sammutetaan auto. Väitän että isompi akku on saanut palautettua enemmän ampeerituntia ajon aikana, koska se ottaa enemmän virtaa vastaan kuin pienempi akku. Ite en jaksa uskoa että akun lämpeneminen on merkittävästi suurempaa pienellä akulla. Pitää ottaa huomioon että akku on melkoisen massiivinen paketti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Auton akut
Öö en kai sanonut, että pienempi akku lämpiää nopeammin ladatessa..
Tarkoitin käytettäessä erillistä akun lämmitintä. Silloin tosin isokin akku toki latautuu täyteen auton omalla laturilla. (esim. http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm)
Toki silloinkin pienempi akku lämpiää nopeammin kuin isompi, jos lämmittäviä watteja on yhtä paljon.
Fakta nyt kuitenkin on, että pienempi akku tulee nopeammin täyteen pakkasella esim. 2A virranvastaanottokyvyllä, jolloin se kestää jatkossakin pakkasta paremmin.
Tarkoitin käytettäessä erillistä akun lämmitintä. Silloin tosin isokin akku toki latautuu täyteen auton omalla laturilla. (esim. http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm)
Toki silloinkin pienempi akku lämpiää nopeammin kuin isompi, jos lämmittäviä watteja on yhtä paljon.
Fakta nyt kuitenkin on, että pienempi akku tulee nopeammin täyteen pakkasella esim. 2A virranvastaanottokyvyllä, jolloin se kestää jatkossakin pakkasta paremmin.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Auton akut
Logiikka on ihan selkeä, mutta eikös vastaavasti pienempi akku tyhjene nopeammin? Eli siis pätkäajossa vaikka 20 "pätkän" jälkeen pienen akun varaus voi olla vaikka 50 %, kun ison akun varaus olisi vielä 70 %?
Tällöin pieni akku jäätyy helpommin.
Tällöin pieni akku jäätyy helpommin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
Lämmitys on ihan varmasti hyväksi pakastuneelle akulle mutta en näe siinä mitään syytä olla ottamatta suurempaa akkua joka tapauksessa. En aio laittaa autoa sähkötolpan orjaksi akun lämmittimen takia joten akunlämmitin ei muutenkaan ole mielenkiintoinen ratkaisu.
En huomannut että kukaan olisi puhunut akun lämpenemisestä latauksessa.
Itse viittasin lähinnä moottorin lämmittävään vaikutukseen jota yritetään suunnittelulla vähentää, vaikka siitä voisi talvella olla hyötyä.
Oletetaan kaksi akkua; 60Ah ja 80Ah. Jos kummassakin on 10Ah vaje, on 80Ah akku prosentuaalisesti täydempi kuin pienempi. Kumpikin akku ottaa tunnissa sen 2Ah vastaan joten vajeen paikkaaminen menee samoihin kummallakin akulla.
Jos tarkoitat että kumpikin on esimerkiksi 50% täynnä niin 80Ah akku on jo tarjonnut jonnekin sen 40Ah jota pienempi ei vastaavassa tilanteessa ole pystynyt toimittamaan vaan hyytynyt jo aiemmin.
En huomannut että kukaan olisi puhunut akun lämpenemisestä latauksessa.
Itse viittasin lähinnä moottorin lämmittävään vaikutukseen jota yritetään suunnittelulla vähentää, vaikka siitä voisi talvella olla hyötyä.
Miten niin?NoNI kirjoitti:Fakta nyt kuitenkin on, että pienempi akku tulee nopeammin täyteen pakkasella esim. 2A virranvastaanottokyvyllä, jolloin se kestää jatkossakin pakkasta paremmin.
Oletetaan kaksi akkua; 60Ah ja 80Ah. Jos kummassakin on 10Ah vaje, on 80Ah akku prosentuaalisesti täydempi kuin pienempi. Kumpikin akku ottaa tunnissa sen 2Ah vastaan joten vajeen paikkaaminen menee samoihin kummallakin akulla.
Jos tarkoitat että kumpikin on esimerkiksi 50% täynnä niin 80Ah akku on jo tarjonnut jonnekin sen 40Ah jota pienempi ei vastaavassa tilanteessa ole pystynyt toimittamaan vaan hyytynyt jo aiemmin.