J8 kirjoitti:
Eipä ole kummonen lukema millekkään "stage" Saabille. Mutta liikkeestä uutena rullattavalle takuunalaiselle 2.0turbo Saabille on. Esim jos verrataan vaikka a6 audiin kilpailijana, niin täytyy ottaa jo 3.0 v6 tfsi quattro(290hp/420nm), että päästään ks. saabin tehojen yli. Tuollainen saksan mörssäri "hinnat alkaen" 75k€.. ja saappi 2.0T aero xwd hirschillä ~62k€. Varmasti mukava tuollainen iso v6, mutta alkaa jo hintaeroakin syntymään... asia ei niin paljoa kiinnosta että oisin jaksanut alkaa vertaamaan paljon audi maksaisi enemmän vastaavilla varusteilla kuin saab, mutta veikkaan kuitenkin että jotain 20k€ luokkaa.. silti moititaan saabin hintaa.
Vastanpainoksi tämä 3.0TFSI voidaan päivittää ABT:n ohjelmalla ja maksaa vielä pari sataa lisää, jolla saadaan takuu säilymään koko autossa. Eli lisäturva, joka kattaa virityksen aiheuttamat mahdolliset korjaukset. Tällöin audi puhaltaisi 410hv/520Nm, joka on jo aika muikea lukema perhepirssiin. 3.0TDI tarjoaisi 282hv/560Nm 65ke:n lähtöhinnalla.
Jos otetaan vielä yksi verrokki, niin volvo S80 D5 AWD AUT jälleenmyyjien kautta myytävällä Polestarin softalla, ja takuu on luonnollisesti normaali. 250hv/460NM 1450e:llä eli yhteensä 56ke.
Näihin verrattuna 62ke ja 260/400Nm ei olekaan enää mitenkään poikkeuksellisen edullisen kuuloista, mutta tämä tosin on taas tätä virittelyvertailua, jossa ei loppupeleissä ole mitään tolkkua. Niin saadaan kyllä mielenkiintoisia vertailupareja, mutta jossain kohtaa homma lähtee aina lapasesta ja siirrytään "Gran Turismo-moodiin".Sitten aletaan vertailemaan kenen valmistajan lohko kestää eniten tehoja, kun vesikanaviin valetaan betonia sen verran, että kone kestää kasassa nippa nappa muutaman sekunnin
Hinnasta moittimisesta vielä sen verran, että harva katsoo pelkästään euro/hv-lukemaa perustellessaan että onko auto kallis vai ei. Tai ostaa auton vain kyseisen suureen perusteella.