Ahtoja..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

En tiedä sitten onko mulla ollut erittäin hyvää säkää mutta:Tämä auto on aina nostanut paineet punaisen alueen loppuun.Modatulla purkilla kaasua joutui aina hölläämään jotta ei mennyt yli-kuului vaan poksahdus ja sitten paineet laskivat.Myös isommilla kierroksilla kunnes tuo 3000rpm:n vika alkoi.Moottorin tuohon vaihdatin kun luulin sen tietysti katkoneen männänrenkaat-savutus johtuikin turbosta.Ensin kyllä vaihdettiin mitsun tilalle trim60 mutta tämäkin ahdin oli väljä.Hätäsenä miehenä vaihdatin sitten siihen moottorin :oops: Cooleria tässä ei mun aikana ole ollut.Entisen moottorin purin ja kansi oli täysin ehjä.Alakerran myin pois ja sekin oli ostajan mukaan täysin ehjä.
Joten luulen että saabin kone kestää 1kilon ahtoja kunhan sytkän kanssa viettää hieman aikaa.Ja tuskin tuo apc on toiminut tuossa värkissä koskaan oikein.
Tuossa kesällä multa kävi yks kaveri ostamassa lootan ja kertoi ajavansa koko ajan 1.2 kilon paineilla ja hyvin on kuulemma toiminut. :wink:

Mutta mutta täältähän sen totuuden taas kuuli.. 8O
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No aina minäki oon ajanu pitkästi yli kilon paineilla, niin t16 ko t8 vehkeillä. Mutta ei kerrota niille moottoreille että ne ei kestä sitä. ;)
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Just just. Huomaat kai että puhe oli vakiokoneista? Ja eritoten ruiskun riittävyydestä.

Tosin ajan mä yli kilon paineilla t16:ssa, portatun kannen kanssa.

Ei tästä tartte mitään kusemiskilpailua tehä.
Aki Peltola #1132
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Aksu900 kirjoitti:Just just. Huomaat kai että puhe oli vakiokoneista? Ja eritoten ruiskun riittävyydestä.

Tosin ajan mä yli kilon paineilla t16:ssa, portatun kannen kanssa.

Ei tästä tartte mitään kusemiskilpailua tehä.
Kukaan ei kai ole väittänyt etteikö 16-venttiilisen koneen LH-jet tahi Lucaksen vastaava osaisi kompensoida bensansyöttöä yli 1bar paineille. Osaa se, yllättävänkin korkealle. Tiedän jopa 1,7bar paineilla pitkään ajetun, olikohan "jopa" bensanpaineita nostettu ruiskusta.

Väite oli että K-jetronicissa, joka alkuperäisen kysyjän 8-venttiilisestä löytyy, ei riitä bensantuotto yli 1bar paineille mennessä. Se voi kestää hetkellisesti jopa 1,4bar, jonkin aikaa 1,2bar, mutta nakuttaa usein ja APC laskee paineita. Ilman välijäähdytintä 1bar on jo riskirajan yli. Jos vielä APC:n poistaa ja ajaa "raa'alla paineella" vaikkapa 1,2bar yläkierroksillakin, lupaan ja takaan että mäntävaurio kohtaa viimeistään kevätauringon lämmittäessä ilmaa.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

qaw kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Just just. Huomaat kai että puhe oli vakiokoneista? Ja eritoten ruiskun riittävyydestä.

Tosin ajan mä yli kilon paineilla t16:ssa, portatun kannen kanssa.

Ei tästä tartte mitään kusemiskilpailua tehä.
Kukaan ei kai ole väittänyt etteikö 16-venttiilisen koneen LH-jet tahi Lucaksen vastaava osaisi kompensoida bensansyöttöä yli 1bar paineille. Osaa se, yllättävänkin korkealle. Tiedän jopa 1,7bar paineilla pitkään ajetun, olikohan "jopa" bensanpaineita nostettu ruiskusta.

Väite oli että K-jetronicissa, joka alkuperäisen kysyjän 8-venttiilisestä löytyy, ei riitä bensantuotto yli 1bar paineille mennessä. Se voi kestää hetkellisesti jopa 1,4bar, jonkin aikaa 1,2bar, mutta nakuttaa usein ja APC laskee paineita. Ilman välijäähdytintä 1bar on jo riskirajan yli. Jos vielä APC:n poistaa ja ajaa "raa'alla paineella" vaikkapa 1,2bar yläkierroksillakin, lupaan ja takaan että mäntävaurio kohtaa viimeistään kevätauringon lämmittäessä ilmaa.
Millonkohan se kevätaurinko paistaa mullekin?kuitenkin yli vuosi päästelty tyylillä ahdot tapissa ja ilman cuuleria?Niin joo-nythän tuo ei ahda yli 3000rpm kuin peruspaineet mutta kuitenkin.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Väite oli että K-jetronicissa, joka alkuperäisen kysyjän 8-venttiilisestä löytyy, ei riitä bensantuotto yli 1bar paineille mennessä. Se voi kestää hetkellisesti jopa 1,4bar, jonkin aikaa 1,2bar, mutta nakuttaa usein ja APC laskee paineita. Ilman välijäähdytintä 1bar on jo riskirajan yli. Jos vielä APC:n poistaa ja ajaa "raa'alla paineella" vaikkapa 1,2bar yläkierroksillakin, lupaan ja takaan että mäntävaurio kohtaa viimeistään kevätauringon lämmittäessä ilmaa.
No kovin on laimeat kevätauringot sitten ollu viimeset 5 vuotta mitä mä oon t8:lla ajellu. Ei tullu yläkierroksillakaan paineet alle 1.4bar. APC oli toiminnassa. Toimenpiteitä oli tehty nakutuksen vähentämiseksi mutta ruisku alkuperäinen k-jetti ilman minkäänlaista lisäsuutinhässäkkää. Mitä voitin? :)

MUTTA meillä oli varauduttu konerikkoon ja kellekkään en suosittele vastaavaa. Nyt syksyllä kone tarkistettiin, ahdot laskettiin ja auto myytiin täysin ehjänä pois.

P.S. Teollisuusmittarilla mitattu maksimipaine oli 1.7bar aikana, jolloin autossa oli 9000 cooleri.
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

jesi kirjoitti:Voidaan me kustakkin kilpaa, miten vaan haluat.
Mutta pointtini oli se (tyhmempi lukisi rivien välistä) että ei se venojen määrä ja ahtopaine tuo aina sitä "onnea".
Joko alkaa arvoitus selviämään?
Kustaan kustaan, mutta se tehään sitten kun ollaan nautittu virvoitusjuomia ja saunottu, hyvässä hengessä. :) Ja siihen ei autoja sotketa.

Pointti ymmärretty kyllä, eiköhän tuon jokainen tajua sanomattakin. Mutta kun kyse oli ruiskun riittävyydestä niin samoihin teholukemiin jäädään, oli ahtopaine ja kannen virtaavuus mitä tahansa.
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Se on kyllä totta että monesti pääsee unohtumaan että ahtopaine ei ole sama kuin teho.. Ja nyrkkisääntönä että katukoneissa jos tarvitaan yli 1.5bar ahtoja niin jotain on pielessä.
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niimpä. :D

Senpä takia nyrkkisäännöstä puhuinkin, kunnolla viritetyssä 2litran nelosessa tuo 1.5bar pitäis antaa jo sen 400luupäätä. :roll:

Saabeissa vain on nuo kannet niin ahtaita että pitää ahtaa niin maan pirhanasti. :evil: Kun taas vaikka jossain wanhassa Fiatin 8v tc:ssä 1.5bar antaa koskemattomalla vakiokannellakin 350-400 välistä. Eli just niinkuin aikaisemmin sanoit.

Ei oo reilua :cry:

:lol:
Aki Peltola #1132
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:mrgreen:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:

Saabeissa vain on nuo kannet niin ahtaita että pitää ahtaa niin maan pirhanasti. :evil:
Ahtauden lisäksi kanavien muodossa on hieman toivomisen varaa, palotilakaan ei ole maailman paras edes 16v malleissa, saati sitten 8v.. joka soveltuu lähinnä vitsiksi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

totta turiset. Palotilat mulla on jo kunnossa, muu vaatis vielä työtä. :evil:
Aki Peltola #1132
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

tomaatti: Kannattaisi tarkistaa APC:n paineanturia. Jos olet ajanut kovilla paineilla niin tuo paineanturi on voinut ottaa siipeensä jolloin APC on ihan hukassa.
APC ei varsinaisesti säädä painetta alle n.2500rpm.

Jos haluat virittää vanhaan tapaan, niin letku ahtimen portista hukkaportin kellolle, ja siihen väliin ns. turboruuvi (Bleedvalve) jolla säädät paineen kun hukkaportin tangosta loppuu säätövara.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin