Musti kirjoitti:Vigge kirjoitti:Musti kirjoitti:
Mitäs mieltä olet Vigge siitä 'tohtori Puustin' kommentista, että tuo filtterikotelon imuputki kannattaisi vaihtaa myös nykyisiin 9-5 Aeroihin ?
Puusti oli sitä mieltä että ahdin pääsee helpommalla/pyörii hitaammin ja näinollen käy viileämpänä.
Musti
Mittaustuloksia en ole hähnyt, joten mahdon on mennä sanomaan mikä ko. osan vaikutus on. 9-3:ssa sen sijaan painehäviö ilmanottopisteestä putsarikoteloon oli 3.8kPa (250g/s virtauksella), eli parantamisen varaa löytyy.
Teoriassa menee kuten boost kirjoittaa, eli ahtimen työsyksi lyhenee kun häviöt imupuolella pienenee josta seuraa noi mainitut parannukset.
Laitetaan vielä linkki GenuineSaab:n sivuille, kuvat joissa vanha ja uusi snorkkeli ovat vierekkäin.
http://genuinesaab.com/gallery/95airinlet
Tuolla hinta on 14 taalaa. Mitähän Suomessa? Osanumero lienee 5327424.
Musti
Vähän OT:tä, mutta olkoon...
Tuo paksumpi (´02 3.0 TiD:n imuputki) löytyy jo ainakin ´05 ellei peräti ´04 mallin 9-5 Aeroista, haluava löytänee tiedon Ruotsin foorumin puolelta. Hintaa oli muistaakseni n. 18e, ja tiedän kuvittelevani, että spoolaus olisi parantunut hieman
Tässä linkki ko. ketjuun:
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=81388
Mitä tulee tuohon 260 hp ´06 mallin Aeroon, niin Puusti sanoi, että nimenomaan imuputki ilmamäärämittarilta turbolle on paksumpi, mutta itse liitos turbon kompuralle ei ole isompi (ei käytännössä mahdollista), tosin kompuran liitosputkea on kuuleman mukaan lyhennetty. Lisäksi SW on uusi ainakin kartastojen jne. osalta. Ns. vanhan mallin turbokin on muokattavissa sopivaksi tuohon imuputkeen.
Tässä linkki ko. ketjuun:
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=89094
Pointtihan on sama mitä Hirsch tekee esim. 280hp sarjan kanssa: Tarjotaan pienemmällä virtausvastuksella paremmin jäähdytettyä ilmaa turbolle, alunperinhän (vuoden 2002 esitteiden mukaan) he eivät edes vaihtaneet katin jälkeistä putkeakaan, se on vain lisätty kakun kuorrutukseksi.
-barum