Saabistien oikeuksista....

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Siinä tapauksessa kaupungin kaavoittamat liikennejärjestelyt ei sitten päde, vai?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Psychocowboy kirjoitti: Noh nythän jo mainoksissakin ollut että Saab on kissaeläin joten nenä toisen hanurissa kulkeminen on ihan normaalia ennen varsinaista mouruamista(siis turbon vingahdusta tai "sen jonkun vettiilin" suhahdusta). Ja maaliskuuhun on vielä aikaa, jolloin "kissat" alkaa oikeasti mouruamaan :wink:
OT: olenhan tonnarisi bongannut joten ymmärrän että kissat roikkuu puskurissa :D
Heh :lol:
Saabien villituttavuutta vois varmasti löytää Unosta ja takalasitarrasta, onhan sitä joskus sanottukin tonnarin serkuksi.. muttei sit menis sukurutsaan :oops:

KiittiKiitti :!: Taitaa suuremmat roikkumiset talvisaikaan hoitaakin nuo "Kissalan porukat". Kevättä ja rantabulevardia ootellessa 8)

Elukoista tuli mieleen Forumin parkkihalli viime viikolta. Poisajellessani avasin ikkunaa lippuautomaattia varten jo hyvässä vaiheessa. Näihän sitä voi nauttia turpon muhkeesta kaiusta :wink: Eiköhän siel seassa erottunu kimeää vihellystä, kuten joku laakeri tms. Hetken jo kirosin ennenku tajusin ja muistin et sinne on duunattu keinotekost linnunvislaa kauttimist. Pitiki taas olla :idea:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
dimebak
"Hölösuu"

Mimmi kirjoitti:Ei päde lakituvassa, johon pahimmassa tapauksessa joutuu noudattaessaan "liikennejärjestelyjä". Lakituvassa kun luetaan VAIN lakia.
No on se kans sitten saatana, kun kaupungit ja kunnat kaavoittaa ja toteuttaa tiet yms. jotka on sitten lainvastaisia.
-dimebak-
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

Ajo on rajua mutta reilua :P .
Foxbody turbo
wesku
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja wesku »

dimebak kirjoitti: Esim. 1. Ajan vasenta kaistaa tietä jossa menee kaksi kaistaa samaa suuntaan ja oikealta tulee auto joka kääntyy oikealle = joudun jarruttamaan koska oikealta tulija ajaa suoraan vasemmalle kaistalle. Toisinaan tekee ajaa päin, miksi? Tieliikennelaissa vain yksi kohta joka oikeuttaa tuohon ns. poikkeuskäännökseen ja se on lyhyt välimatka seuraavaan käännökseen, ts. välimatka ei riitä oikeaan ryhmittymiseen mutta ko. tiellä ryhmittymiseen on matkaa riittävästi. Oikealta tuleva joka menee vasemmalle tai suoraan on tietenkin väistettävä.
Ei siinä tieliikennelaissa edes ole mitään poikkeussäännöstä. VIeläpä niin ettei mitään poikkeuksia ole esim. niihinkään tilanteisiin joissa useampi kaista kääntyy oikealle/vasemmalle - kaikkien kääntyvien pitäisi tuolloin tunkea samalle kaistalle. Joo kyllä tiedän mitä autokoulussa opetettiin mutta valitettavan monasti autokoulun opetuksille ei löydy tukea lainsäädännöstä, tai opit ovat jopa ristiriidassa lain kanssa.

Asiasta lisää kts. http://www.finlex.fi TLL 12§ "Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."

Em. "esim 1" tilanteessa ei silti kannata kuvitella että kolaritilanteessa väärälle kaistalle tullut olisi automaattisesti syyllinen. Oikealta tuleminen saattaa olla vahvempi seikka oikeudessa.
dimebak
"Hölösuu"

wesku kirjoitti:Em. "esim 1" tilanteessa ei silti kannata kuvitella että kolaritilanteessa väärälle kaistalle tullut olisi automaattisesti syyllinen. Oikealta tuleminen saattaa olla vahvempi seikka oikeudessa.
Aivan. Siksi yritän välttää kolaria jarruttamalla vaikka tilanteen "kokonaiskuvaa" ajatellen minun ei tarvitsisi. Yksi kerta olen ko. tiellä joutunut ajamaan oikealta ohi, kun aamuhämärässä tuli oikealta parkit päällä auto kääntyen oikealle ja suoraan eteeni. Ei olis ollu aikaa jarrutella ja toivoa, että toinen ehtii alta pois.

P.S. Muutenkin täällä Pietarsaaressa on "omat" liikennesäännöt mutta parasta mitä täällä voi tehdä on ajaa nopeusrajoitusten mukaan niin saa 40km/h-alueella aikaiseksi jonon :lol: Varsinkin Annilla tuli fiilisteltyä kesällä; ikkunat auki, rokki pauhaten ja rajoitusten mukaan 8)
-dimebak-
matti sallinen
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

kertokaas mulle: tartteeko vilkkua käyttää kaistanvaihdossa?
=provo...
Eli itse tuppaan käyttämään vilkkua tasan niin kauan, kunnes olen vaihtanut kaistan/viivan yli KOKONAAN.
Onko esim kaistan vaihtoon/tjms. lakitekstiä, joka lain puitteissa määrää vilkuttamaan..ei muuten, mutta autokouluopettaja aikanaan piti luennon inssiä varten, ja sano et pidä se vilkku sit päällä koko kaistanvaihtotapahtuman ajan...

Ja sit noihin nykyautojen "vilkkuautomaatteihin"(focus=3 tai 4 kertaa).Ja toiseksi ottaa päähän,kun ne vilkut toimii tasan "yhden" vilauksen, jos sitäkään...perkeleen persaukiset, kun ei ollu varaa raksittaa optiolistalta "suuntamerkki"-kohtaa. Monesti käyny sillain, et ite kattonu esim taustapeiliin, ja sillävälin ohittaja väläyttäny kerran (jota en tietty oo huomannu), ja just kun siirrän katseen takas tiehen, tää tyyppi vaihtaa kaistaa mun eteen...ei jää mitään mahista turvaväliin...sitten kiroan ohittajan, ja useesti kanssamatkustaja sanoo, että kyllä se vilkutti...

nimimerkillä:ahistaa liikenteessä
saab 99 -83 GL"S"
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

matti sallinen kirjoitti:kertokaas mulle: tartteeko vilkkua käyttää kaistanvaihdossa?
=provo...
Eli itse tuppaan käyttämään vilkkua tasan niin kauan, kunnes olen vaihtanut kaistan/viivan yli KOKONAAN.
Onko esim kaistan vaihtoon/tjms. lakitekstiä, joka lain puitteissa määrää vilkuttamaan..ei muuten, mutta autokouluopettaja aikanaan piti luennon inssiä varten, ja sano et pidä se vilkku sit päällä koko kaistanvaihtotapahtuman ajan...

Ja sit noihin nykyautojen "vilkkuautomaatteihin"(focus=3 tai 4 kertaa).Ja toiseksi ottaa päähän,kun ne vilkut toimii tasan "yhden" vilauksen, jos sitäkään...perkeleen persaukiset, kun ei ollu varaa raksittaa optiolistalta "suuntamerkki"-kohtaa. Monesti käyny sillain, et ite kattonu esim taustapeiliin, ja sillävälin ohittaja väläyttäny kerran (jota en tietty oo huomannu), ja just kun siirrän katseen takas tiehen, tää tyyppi vaihtaa kaistaa mun eteen...ei jää mitään mahista turvaväliin...sitten kiroan ohittajan, ja useesti kanssamatkustaja sanoo, että kyllä se vilkutti...

nimimerkillä:ahistaa liikenteessä
Itse käytän kaistanvaihtoon aina vähintään 3 väläytystä, tarvittaessa (paljon liikennettä) enemmänkin. Postihommissa tuon uuden Transporterin 3 väläytyksen automatiikka on mieluinen, liikenneympyröissäkin vain pieni hipaisu ja tekniikka hoitaa loput.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tässä vaiheessa voisin tehdä vastakysymyksen tuosta vilkuttamisesta.

Mitä ihmeen haittaa on vilkuttamatta jättämisestä kun tilanne on ilmeinen? Normaaliliikenteessä jo pelkällä ryhmittymisellä tai ajonopeuden muutoksella voi voi viestittää tulevaa. Sama pätee myös muiden tielläliikkuvien seuraamisessa.

Itse vilkuittelen aina tarpeen mukaan, vaikka aika usein puolityhjiä katuja ajellessa tulee mieleen, että kelleköhän tuli taas vilkutettua? Eipä tuosta haittaakaan kyllä ole, mutat sitä en ymmärrä, että minkä takia pitää vittuuntua jonkun lyhyestä vilkusta tai vilkuttamatta jättämisestä.

Elävä esimerkki: Jos joku joskus seuraa taustapeiliä ja näkee jonkun lähellä takapuskuria ja keskiviivaa on päätelmä ilmeinen. Tyyppihän lähtee ohittamaan. Mite helkutin lisäarvoa tuo vilkunkäyttö, jos tilanne on ilmeinen tai jos peiliin ei katsota, niin ei sitä vilkkuakaan silloin nähdä? Ja jos vilkku on päällä enemmän kuin sen yhden vilkaisun tajuaa ohitettava, että "oho tuo mun ohittanut auto taisi ohittaa muat kun se nyt vilkuttaa takaisin kaistalle." Edellä mainitussa tapauksessa on siis (käytännöassä) aivan sama vilkutetaanko ollenkaan, yks kerta vai 100.

Eri asia on tietysti jos mennään ahtaaseen rakoon, niin silloin on syytäkin ilmoittaa asiasta.

Joissakin maissa pidetään liikenteen seuraamista itsestäänselvyytenä. Suomessa lähinnä kytätään kanssa-autoilijoiden tekemiä virheitä. Liikenteessä on kuitenkin mielestäni takoitus päästä paikasta A paikkaan B turvallisesti, nopeasti ja hermoja säätäen. Jos alla sattuu olemaan vielä saappi, niin matka hoituu edellisten lisäksi vielä mukavasti :)

Jousta liikenteessä...

... ja jos tarvis vaatii niin liikennesäännöissä :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
kt
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja kt »

Kunpa kanssa-autoilijat muistaisivat vilkuttaa, että seuraavaksi he aikovat kääntyä, eivät sen merkiksi että he kääntyvät. Sen suuren tapahtuman minä näen itsekin, en vain aina osaa varautua siihen, kun ei ole minkäänlaista ennakkomainontaa.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
MtSound
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Tässä muutama päivä sitten takanani tuli hieno tonnari ja lähestyimme risteystä. Väliin änkesi volvisti näyttämättä vilkkua. Tonnari väläytti pitkiä ja siitäkös tämä kuumakalle suuttui. Nousi autosta ja alkoi kyselemään ja levittelemään käsiään. mulk*u, sanon mä. Jäis kotiin, jos on noin huono päivä. Ruuhkautti liikenteen siinä vielä samassa. Jos ois näytänyt vilkkua, ois varmaan saanut tilaa.

Eikä näytänyt vilkkua myöhemminkään, kun perään uudestaan liimautui.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
petteri75
"Hölösuu"

Välkky vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Vilkun käyttämättä jättämiselle on vain huonoja syitä, tekosyitä sekä selittelyitä.
dimebak
"Hölösuu"

Yksi ilta kävin läheisellä huoltoasemalla. Sattuu sitten tuohon lyhyen matkan varrelle yhdet liikennevalot ja ajan niihin yllättäen Volvon taakse. Vihreät tulee ja melkein meneekin koska Volvo ei lähde menemään, kunnes painan äänimerkkiä ja saan palautteeksi keskisormen :lol: Niin, minun vikahan se on jos edellä ajavalla on nollat taulussa, että hieman "numbers to the table" ts. "numeroita tauluun".

Kesällä tein vastaavanlaisessa tilanteessa niin, että huusin Annin ikkunasta "AJA S**TANA!!!" :evil: :P Silloin ei ollu liikennevaloja ja edellä ajava jäi odottelemaan jotain. Ennen huutoa tuli ajateltua, että "älä vielä mene ettet alle jää ku onhan se rekka jo Evijärvellä tulossa".
-dimebak-
Vastaa Viestiin