kovasuo kirjoitti:
Pitäiskö tuo lisätä myös bilteman asennusohjeeseen, vai jäikö pojilta lukematta ohjeet.
Ei tullut mitään ohjeita mukana ja muutenkin auto piti äkkiä saada liikenteeseen kun viikon oli tallissa seisonut. Pitää tänään säädellä tuota käppäriä, harmi vaan ku ehdin jo mennä säätelemään sieltä kahvan puolelta
kovasuo kirjoitti:
Pitäiskö tuo lisätä myös bilteman asennusohjeeseen, vai jäikö pojilta lukematta ohjeet.
Ei tullut mitään ohjeita mukana ja muutenkin auto piti äkkiä saada liikenteeseen kun viikon oli tallissa seisonut. Pitää tänään säädellä tuota käppäriä, harmi vaan ku ehdin jo mennä säätelemään sieltä kahvan puolelta
Ei noissa Bilteman laatikoissa ole minkäänlaisia ohjeita.
Ohjeet löytyvät huolto-ohjeista.
Tuolla kuusiokolosäädöllä säädetään jarrupalojen välys. Känkkävaijerilla säädetään "löysät pois". Eli yhden millin välys haarukan ja tapin väliin, kun vaijerit ovat lepotilassa.
Käsijarruvipu saa tulla kuusi naksausta ylöspäin, silloin pitää takajarrut olla lukossa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
mitäs muuten meinaa kun rekisteriotteessa lukee listätiedoissa että "vaihtoehtoinen lukkiutumaton järjestelmä"? onko tässä sitten abs, mutta sen ei tarvi toimia tuli vaan mieleen kun ilmasi ja jarrupoljin tuntui hyvältä, mutta kun lähti ajamaan niin meni paljon löysemmäksi. eli olisiko pitänyt ilmata virran ollessa päällä tai jotain?
no mistäs sen näkee että onko tässä uutena ollut? siihen tarvis vastauksen että pitääkö se ilmaus tehdä virrat päällä vai ilman jos tässä tosiaan on ollut alunperin toimiva abs? mitään abs valoja ei kojetaulussa kylläkään näy mutta rekisteriotteessa noin lukee. ja kiitos erinomaisesta foorumista, täällä saa vastauksia vähän tyhmempiinkin kysymyksiin ja on TODELLA asiantuntevaa porukkaa
Juuseri kirjoitti:mitään abs valoja ei kojetaulussa kylläkään näy mutta rekisteriotteessa noin lukee.
Noo jos ei ole ABS-valoa, eikä jarrunestesäiliö ole semmoinen korkea tötsä, niin ei sulla varmaan sitten ole. Tuossa vuosimallissa on paljon turbojakin joista ABS puuttuu.
Tuo teksti rek.todistuksessa on tosiaan kaikissa mallisarjan autoissa, joihin ABS:n on voinut saada. Mulla on tällä hetkellä kaksi tonnaria, joissa tuo teksti löytyy ja toisessa on, toisessa ei.
Kun ilmaat ABS-jarrut, paina parikymmentä kertaa poljinta ilman sähköjä.
Nyt voit ilmata ne, kuin tavallisetkin jarrut.
siis; Paine - pohjassa - kiinni ,systeemillä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000 kirjoitti:Kun ilmaat ABS-jarrut, paina parikymmentä kertaa poljinta ilman sähköjä.
Nyt voit ilmata ne, kuin tavallisetkin jarrut.
siis; Paine - pohjassa - kiinni ,systeemillä.
Hankin Biltemasta tollasen takaiskuventtiilillä varustetun ilmauspullon = nippa auki hieman ja pumppausta. Kun poljin tuntuu ottavan ylhäältäkin kiristetään vain nippa = siinä se
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Isän vm.98 tonnarissa (pari viikkoo sitten ostettu) käsijarru todella tehoton molempiin pyöriin. Tutkin tuossa sitä ja toinen jarrusatula uuden näköinen (oisko motonetin, ei ainakaan biltema) ja toinen vanha jossa säätö rikki.
Vaihdoin sitten toiselle puolelle uuden bilteman satulan ja samalla palat ja levyt molemmin puolin. Säädin käsijarrun normaalilla tavalla ja testasin ja pelaa edelleen huonosti hetken käytön jälkeen. Tutkin sitten vaijerit ja ne on kiritty ihan perkeleen tiukkaan. Oikealla puolella näyttää että satulassa olisi aika iso jännitys jo vaijerin lepoasennossa?
Onkohan tässä vaihdettu vaijerit ja vedetty ne väärää kautta vai mitähän hiton raneja ollut asialla? Kahvassa ei tunnu kuin kolme tai neljä naksua riippuen vähän säädöstä (omassa tonnarissa on 7naksua). Kahva on lisäksi aina jotenkin kummallisen ylhäällä ja aika jäykkä vaikka löysyttää vaijereita.
Ideoita? Leimalla käytin ja normi jarru oli ok mutta käsijarru liian tehoton (olikohan jotain 0,7/0,9). Pitäskö löysätä vaiherit maksimi löysälle jonka jälkeen säätää satulat ja kiriä vaijerit kohtaan x?
Vaijerit pystyy normaalisti irroittamaan satulasta käsijarrun olleessa pois päältä eli ei pidä olla juurikaan esijännitystä. Pikkuisen vipua työntämällä vaijeri on irroitettavissa. Takajarrusatuloiden säätöruuveista käsijarru hieman laahaavaksi.
Tällä tavalla sain ainakin itse juuri tänään hyväksytysti jarrujen osalta leimalta. Käsijarru alkaa ottaa kiinni n. 3 naksun kohdalla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Siellä on menty "säätämään" väärästä paikasta eli keskikonsolista josta ei tehdä muuta kuin vaijereiden pituuden perusasetus. Laita perusasetus keskikonsolin kiristysmuttereista oikeaksi eli niin että satulan vivun ja rajoitintapin väli on lepoasennossa 1mm ja säädä vasta sen jälkeen satuloiden 12 tai 13mm tulppien alta löytyvistä 4mm kuusiokoloista käsijarru niin että kierrä kokonaan kiinni niin tiukalle ettei levy pyöri, ja sen jälkeen vartti tai puolikierrosta auki.
Kun tuolta väärästä päästä mennään "säätämään", aiheutuu se että satulan käyttövipujen liikerata jää liian pieneksi ja satuloiden sisäinen automaattisäätö ei lähde toiminaan oikein ja käsijarru tulee tehottomaksi.
Ja hah Minuteman olet aivan oikeassa. Käsijarrun merkkivalon kytkinkin on ranetettu jeesusteipillä toimimaan kun on "säädetty". Jarrupalatkin oli valmiiksi uudet eli varmaan viime katsatukseen on pitänyt olla ranen asialla jo. Tai sitten käyty tarjoo leimalle enne myyntiä, olihan tuota vikalistaa jonkin verran muutakin pientä kun käytin...
Oisko katsastus pelottanut kun pitänyt auto vaihtaa ja varmaan tuota ACC säädön toimimattomuuttakaan osannut korjata... Noh äkkiäkös nuo puuhastelee kun on edes vähän kartalla.
Jos vaijereita vaihdetaan eikä jakseta paneutua asiaan tarpeeksi, on aika todennäköistä että vaijerin kuoren kahvanpuoleinen pää ei tule perille asti lattiassa olevaan pidikkeeseen. Jos ei ole perillä asti, vaijeri voi jäädä liian tiukalle eikä säätövara riitä.
Vänkärin puolen takajalkatilasta kynnyslista pois ja matot ylös, "kardaanitunnelin" päältä vaijerit peittävä peltikansi pois, mahdollinen keskikyynärnojan jalka pois ja keskikonsolin takakulmien ruuvit pois. Ainakin osa näistä on tehtävä jotta näkee onko vaijerit kuten kuuluu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00