Perääntunkijan kohtalo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jakke_ kirjoitti:Pitäis kehittää saabin perään jotain jolla sais perässä roikkujat kuriin.
Ei tartte kehitellä, tässähän tämä on......

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Tyypillä Mersussa 1400 hepoa, ihan hyvin kiihty 60-140 km/h. :) (videossa 1:10 -->) Nyt tietty hakemaan foorumin nopeinta Sabaa tuolla nopeusvälillä. Kiihdytyksille taisi oma ketjunsakin olla.
1983 SAAB 900 GL 3-door
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

joskus juuri kortiin saaneena tuli B-kadettiin asennettua lasinpesu säiliöstä letku ilmanputsarin kotelon läpi kaasarin kurkun päälle, lasinpesu säiliössä polttoöljyä ja sopivasti pesuria poljettaessa (kyseessä mekaaninen pumppu polkimien vieressä) oli savutus melkoinen. kyllä sai maantiellä puskurissa roikkujat jättämään sopivan turvavälin. sai olla vaan tarkkana ettei liian pienillä kierroksilla päästänyt polttista koneeseen tai meno muuttui aika rytkyttäväksi :mrgreen: poliisejakin auton runsas savutus muutamaan otteeseen kiinnosti :roll:
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyllä sitä peileihinkin kannattaa tosiaan vilkuilla. Eihän tuosta ole vielä montaa viikkoa kun onnistuin välttämään takaa tulevan törmäämisen satkuni perään. Seisoin siis paikoillani punaisissa valoissa ja otin tietoisen "riskin" lähtiessäni liikkeelle huomatessani takaa tulevan jarrutuksen olevan pahasti myöhässä.

Maantiellä ajelen normaliisti sen rajoitus+10 mittarissa ja nyt keväällä on huomannut, että nopeudet ovat hidastuneet viime syksystä huomattavasti. Mikäli hitaampia sattuu edessä olemaan, en kauhean pitkäksi aikaa jää miettimän perään. Joskus näkee valojen vilkuttelijoita, mutta harvemmin on kukaan lähtenyt ajamaan perään puskurissa. Edelleen satkussa on mukava vilauttaa peruutusvaloja jos tuntee toisen tulevan liian lähellä.
Täysmittaista raskaan kaluston yhdistelmääkin on mukavempi lähteä ohittamaan hieman taaempaa kuin alleajosuojan tuntumasta. Ehkä parin kilometrin ajan ehdin ajaa perässä ja katselin kun pieni kippo lämmitteli renkaitaan heittelemällä autoaan viivojen välissä. Puolitutun suoran alkamista ennen olikin mukava laittaa käsi valmiiksi vilkulle ja oikea jalka valmiiksi ohitukseen. Eipä suoralla ketään vastaan tullut ja pikkukippo jäi vielä ihmettelemään yhdistelmän perään. :roll:
Harvoin omista peileistä näen siis kenenkään lähestyvän, mutta kyllä tarkkailen niitä silti aktiivisesti. En tiedä mistä tämä rutiini on itselle tullut, mutta eipä tuosta haittaa tosiaan ole.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja wesku »

Musti kirjoitti:Yleensä muiden liikeradat pystyy ennakoimaan, mutta silloin tällöin saattaa jonkun paasilinnan kohdata. Niistä tilanteista selvitään sitten tuurilla tai taidolla (selkäydinreflekseillä).

Tähänhän monet etenkin ns. "nopeammat" näyttävät luottavan liikenteessä. Vielä yhden ohi ehtii koska suurin osa kuitenkin on puolinukuksissa ja liikeradat ennakoitavissa :)

Monasti onkin hauskaa kun pääsee yllättämään jonkun joka "vielä yhden ohi ehtii ennen kuin tekee nopean kaistanvaihdon" tai luulee ehtivänsä ympyrään ensin tmv., mikä sen hauskempaa kuin virnuilla peruutuspeiliin peräntunkijan vilkutellessa valoshowta.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Asiastahan en mitään tiedä, mutta olen aina pitänyt mopoilijoihin/moottoripyöräililijöihin varan, etten roiku ihan perässä juurikin siksi, kun olen olettanut niiden pysähtyvän autoani nopeammin äkkitilanteessa.

Muistaakseni autokoulussa puhuttiin, että moottoripyöräilijä reaktioaika detonaattoritestissä jarrutuksen alkamista mitatessa on keskimäärin nopeampi, kuin autoilijan. Ilmeisesti liittyi jotenkin siihen, että (etu)jarru on käsikäyttöinen. Onko perää?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja wesku »

Musti kirjoitti: paasilinna
Voi sitä onnistua yllättämään vaikka ajaisi motaria oikeaan suuntaan ja selvinpäin :)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

ABS:t on tähän asti kyllä pidentäneet jarrutusmatkaa verrattuna ei ABS:ään vai onko joku eri mieltä?
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja wesku »

Musti kirjoitti: Syntymähumala on ainoa selitys tuollaiseen käyttäytymiseen
Onneksi se ei näy puhalluskokeessa tai huumetesteissä, kokeiltu on useita kertoja.
Musti kirjoitti: :evil:
Voi harmi, niin siinä voi käydä jos ennakointi ei onnistunutkaan. Juuri tuollaisia naamoja näkyy peruutuspeilistä melko usein esim kehä2/turunväylä liittymässä.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5493
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja VKe »

wesku kirjoitti:
Musti kirjoitti: :evil:
Voi harmi, niin siinä voi käydä jos ennakointi ei onnistunutkaan. Juuri tuollaisia naamoja näkyy peruutuspeilistä melko usein esim kehä2/turunväylä liittymässä.
Totta, tuota asennetta täällä liikenteessä piisaa liikaa :evil: .
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Musti kirjoitti: Olen eri mieltä. Renkaan ja tien välisen kitkan ollessa riittävän suuri hyvin harva pystyy ns optimaalisen jarrutukseen ilman ABS:ää. Kitkan pienetessä Horstin softa antaa kuitenkin periksi, eikä löydä enää maksimihidastuvuutta.

Joka tapauksessa olisi kiva verrata jarrutusmatkoja - sun mopo vs mun saab :D
Teoriassa kai ABS:n matka on aina pidempi. Olen ollut siinä luulossa että useimmiten myös käytännössä mutta en ala väittämään kun en ole opiskellut asiaa sen enempää. Nykyään alkaa jo unohtaa asioita enemmän kuin oppii uusia. :)
Mopolla on vaikea tehdä tehokasta jarrutusta. Jos alkaisi vertailemaan niin joutuisi jarruttamaan useamman kerran ennen kuin löytyy se maksimin raja jossa pysyy vielä pystyssäkin. On tuota tullut joskus tehtyä moottoriradalla. Takarenkaanhan pitäisi myös olla tiessä kiinni koska muuten se ei jarruta vauhtia ollenkaan. Joskus ratakoulutuksessa luulin tehneeni hyvän jarrutuksen satasen vauhdista niin porukat radan vieressä sanoi että takarengas oli ilmassa viimeiset 10-15m. Pahin ja yleisin vika prätkällä paniikkijarruttaessa tuleekin siitä että päästää itsensä liikkumaan eteenpäin jolloin painopiste sirtyy eteen ja perä nousee ilmaan.
9000CS 2,3
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5493
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja VKe »

Musti kirjoitti: Minun naamani ei juurikaan muiden tekemisistä muutu. Kuten sanoin, yhdentekevää minulle mitä muut puuhailevat. Ennalta arvaamatonkin ajokäytös on kuitenkin osittain ennakoitavissa, fysiikan lakeja ei kuitenkaan rikota.
No okei, jatketaan...

Ei minunkaan naama juurikaan muutu toisten tekemisistä paitsi silloin kun oman auton perseeseen kolautti joku kiireinen ja :evil: -kanssa-autoilija...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

wesku kirjoitti:Monasti onkin hauskaa kun pääsee yllättämään jonkun joka "vielä yhden ohi ehtii ennen kuin tekee nopean kaistanvaihdon" tai luulee ehtivänsä ympyrään ensin tmv., mikä sen hauskempaa kuin virnuilla peruutuspeiliin peräntunkijan vilkutellessa valoshowta.
Siis tarkoitatko lapsellisella provollasi ihan tosissasi sitä, että "yllättelet" kanssa-autoilijoita ihan huviksesi liikenteessä? Kuinka, estämällä ohituksen yllättävällä kaistanvaihdolla tai kiihdytyksella vai miten?

Estätkö ensin ohituksen ja sitten virnuilet taustapeilistä itse hankkimallesi "perääntunkijalle".

Jos viestisi sisältö tarkoitti tätä ja ohitetuksi joutuminen aiheuttaa noin psykoottisia ja liikenneturvallisuutta vaarantavia oireita ja suoranaista leikkimistä liikenteessä, suosittelen että luovut autoilusta kokonaan muiden eduksi ja turvaksi tai viimeistään temppuilusi näkevä viranomainen tekee asiasta paperityöt puolestasi.

Tai pidä nuo jutut edes suosiolla siellä Suoli24:n puolella.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mimmi kirjoitti: Vaitettavasti myös pyörissä jarrutus tapahtuu kitkan avulla ja siihen vaikuttaa jarrujen lisäksi myös renkaan ja tienpinnan välinen pinta-alakin. 4:ssä profiililtaan tasaisessa renkaassa on pointa-alaa reilusti enemmän kuin 2:ssa profiililtaan pyöreässä renkaassa.

Minähän en näistä mitään tiedä, kun en ole ajanut pyörilläkään kuin reilu 200 000km, autoilla on vasta reilu 1 000 000km takana.
Aika noviisi minäkin olen näissä ajohommissa. Toinen puoli asiasta lienee että auton massan ansiosta sen liike-energia on moninkertainen mp:än verrattuna joten sen pysäyttämiseen tarvitaankin kitkaa ja jarrutehoa enemmän. Lopullinen totuus on kai tuolla jossain ulkona.Eiköhän kohta tule joku fysiikan tohtori joka sen meille kertoo.
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Perääntunkijan kohtalo

Viesti Kirjoittaja wesku »

Minuteman kirjoitti: Siis tarkoitatko lapsellisella provollasi ihan tosissasi sitä, että "yllättelet" kanssa-autoilijoita ihan huviksesi liikenteessä? Kuinka, estämällä ohituksen yllättävällä kaistanvaihdolla tai kiihdytyksella vai miten?
Tapoja on monia. Em. esimenrkin turunväylä/kehä2 liittymässä jatkuvasti tyyppejä jotka kärkkyvät nopeammalla kaistalla paikkaa johon voi puikata juuri 50-100 m ennen liittymää jotta pääsevät vielä parin auton ohi ja takana sitten jarrutellaan. Ihme kyllä jo kymmeniä autojakin ohittaneille etuilijoille näyttää tulevan :evil: kohtauksia jos joutuikin jäämään sen yhden vanhan tonnarin taakse joka siirsi turvavälin edestä taakse juuri sopivassa kohdassa :)

Kaiken kaikkiaan, on ihan kiva yllätellä niitä jotka luulevat olevansa näppäriä ja nopeita, osoittamalla että joku muukin voi joskus ehtiä ensin.
Vastaa Viestiin