Tri-Lo kirjoitti:Mimmi kirjoitti:Tri-Lo kirjoitti:Kattaako LL-B luokitus myös LL-A:n?
Ei.
Molemmat luokitukset voivat kyllä olla samassa öljyssä.
Mutta pelkällä LL-B-025 luokituksella (kuten aika monissa öljyissä nyt) ei ole siis hyväksytty bensamoottoreihin? Oletko varma?
"Mimmi" kirjoittaa aivan oikein. LL-B on GM:n longlife-luokitus dieselmoottoriöljylle. Tuon olemassaolo ei itsessään kerro tuotteen olemista hyväksytty GM:n bensakoneen longlife-öljyksi. Noh, aika usein näillä öljyillä kuitenkin löytyy iso kasa muita bensakoneen öljyluokituksia (esim. API, ACEA tai vaikka muiden automerkkien luokituksia). Eli usein näitä voi oikein hyvin käyttää bensiinimoottorissa, mutta eivät vaan ole GM:n hyväksymiä longlife-öljyjä eikä ehkä kannata sitten vetää sitä kolmenkympin vaihtoväliä, jos nyt muutenkaan kannattaa.
Ihan yleisenä asiana mainittakoon myös se, että dieselmoottorin öljyä rasittavat ominaisuudet on erilaiset kuin bensiinikoneen ja joku öljy kestää toisia olosuhteita paremmin.
Otetaan vielä loppuun puolikäytännöllinen esimerkki vaikkapa Mobil Synt S 5W-40. Tuosta löytyy LL-B muttei LL-A:ta. Lisäksi siltä löytyy esim. Bemarin vanhempi longlife, Porschen hyväksyntä, Mersun vanhempi longlife, Volkkarin vanhemmat ei-longlife öljyluokitukset. Kenraalimpia amerikkalaisia API- ja eurooppalaisia ACEA-luokituksia siitä löytyy sekä bensa- että dieselkoneille. API-luokituksissa ne S-kirjaimella alkavat on bensiinimoottorin luokkia ja C-kirjaimella dieselien. ACEA-luokituksissa A-kirjaimella alkavat on bensiinimoottorin luokkia ja B-kirjaimella dieselien. Noista löytyy netistä varmastikin tarkempia määritelmiä. Ja vaikka sillä ei ole LL-A:ta, niin kyseinen öljy pörisee kokemusperäisesti ihan mukavasti vaikkapa mun metusalem-ikäisessä 9-5:ssa, kun pitää järkevät vaihtovälit.
E