Ei jokaisessa risteyksessä ole rajoitusmerkkiä. Esim edellisessä asuinpaikassani oli tilanne jossa tultiin 40 rajoitusalueelta pois ohi rajoitusalueen päättymisen merkin. Siitä päätielle käännyttäessä oli rajoitus 60 vaikka risteyksessä ei ollut mitään merkkiä. Koko 40 alue oli taajaman ulkopuolella.Saappi Kuski kirjoitti:Suomessa on kaksi nopeusrajoitusta, taajamassa 50km/h ja taajaman ulkopuolella 80km/h. Kaikki muut ilmenee nopeusrajoitusmerkistä jonka ohi ajaa.
Aika yksinkertaista minusta.
Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
En tuohon luottaisi. Olisikohan ennakkotapauksia ? Paikkoja joissa kuudenkympin alueelle pääsee rajoitusmerkin ohi on varmaan tuhansia, onkohan joku joskus onnistunut mitätöimään sakkonsa tuolla perusteella ?9-5T kirjoitti: Päätielle kääntyjällä on taajaman ulkopuolella 80km/h kunnes toisin kerrotaan merkillä.
Tuli muuten nyt mieleen myös toinen paikka jossa rajoitukset erialiset eri suunnista tullessa. Turun ohikulkutien ja ykkösmoottoritien risteys Piikkiössä. Muuttuva rajoitusmerkki jossa yleensä vilkkaan liikenteen aikana 60 on vain ohikulkutiellä ja risteyksiin ykköstieltä tuleville ei ole kummastakaan suunnasta rajoitusmerkkiä lainkaan.
Erityisesti vielä askarruttaa ylikomisarion kommentti kunnallislehden jutussa "Kovin yleinen ongelma ei ole, ensimmäisen kerran itse kuulen tällaisesta ristiriidasta." Aivan käsittämätöntä että näinkin tavallinen asia näyttää olevan liikkuvan poliisin edustajalle vieras.
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Tuota olen monesti ihmetellyt ja itsekseni kironnut. Samasta syystä tulee ajettua kyseistä tieosuutta vain pakon edessä.Kangasalla Lahdentiellä on leditaulut ja pöntöt. Ja ekstrana vielä nopeusnäyttö.
Kun taulussa on 80 porukka ajaa 75 ja kun taulussa on 100 porukka ajaa 75. Huono osuus poliisille kun ei saa sakkoja. Ilmankos niitä ei tuolla näy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
No ei sisällä ei, kuten ei moottoritie alkaa -merkkikään. Taajaman merkit ovat ainoita nopeusrajoitusten lisäksi, joista voi nopeusrajoituksen päätellä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Ainakin vielä jokunen vuos sitten oli Joensuu-Kajaani välillä 120km/h kaksikaistaisella tiellä jos en ihan väärin muista.
#3834
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Miksi hidastelet sellaisen merkin kohdalla joka ei Suomessa kerro mitään nopeusrajoituksesta ?9-5T kirjoitti: Esim. hesasta päin tullessa on rampilla moottoritie päättyy merkki
jolloin minä ainakin tiputan 120km/h->100km/h
Se missä kohdassa rajoitusmerkittömältä rampilta siirrytään toiselle tielle ja edellisen tien rajoitus lakkaa voimasta onkin täysin hämärän peitossa enkä tiedä ennakkotapausta. Autokoulussa kysyin opettajalta missä kohdassa rajoitusmerkittömältä rampilla motarilta poistuttaessa pitää jarruttaa kahdeksaankymppiin, ei suostunut vastaamaan. Esim. Paimiossa Helsinkiin päin mentäessä jos poistuu motellin rampista tulee suojatiekin eteen ilman mitään nopeusrajoitusmerkkiä.9-5T kirjoitti: (ehkä 80km/h lienee oikea mutta en tiedä onko laissa näin kirjoitettu tai ennakotapausta) ja heti ohikulkutielle liityttyä on muistaakseni 100km/h merkki.
Se taas ei ehkä ole kovin rauhallista että 60 rajoituksella ajavien sekaan liittyy porukkaa nopeuksilla 80-120 + toleranssi.9-5T kirjoitti: Luulis että ohikulkutien ennen risteystä oleva 60km/h on juuri rauhoittamassa liittymää että tumpulatkin pääsee rampilta ohikulkutielle eikä liittymisen jälkeen ole enää tarvetta hidastella.
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
SS kirjoitti:No ei sisällä ei, kuten ei moottoritie alkaa -merkkikään. Taajaman merkit ovat ainoita nopeusrajoitusten lisäksi, joista voi nopeusrajoituksen päätellä.
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa pitää paikkaansa mutta suurimmassa osassa Eurooppaa moottoritien merkki tarkoittaa 130 rajoitusta (Saksassa rajoituksen päättymstä) ja moottoritie päättyy merkki siirtymistä normaaliin maantierajoitukseen 80/90/100 tai jotain muuta maasta riippuen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Eilen oli mielenkiintoinen tilanne Turkuun motaria ajettaessa. Vaihtuvat merkit olivat pimeinä ennen (maailman ihmeellisimpiä rakennustyön taidonnäytteitä, joita jokaisen läpiajavan suomalaisen autoilijan tulee rähmällään kunnioittaa) tunneleita, liekö normaalisti näyttävät 100km/h. Lainsäädäntö tuskin erikseen määrää tunnelin rajoitusta?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Ei sekään taida olla varmaa onko niin että poistumisramppi kuuluu kokonaisuudessaan siihen tiehen jolta ollaan poistumassa ? Pitäisikö kuitenkin hidastaa jo viimeistään puolessavälissä ramppia ?9-5T kirjoitti:....jos rampilla haluaa vetää sen viimeisen 100m 120km/h ennen tavalliselle tielle liittymistä josta tietty alkaa 80km/h jollei muuta kerrota jatkakaa rauhassa se viimeinen 100m ettei tule hidasteltua.
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Niinpä sitten taitaa olla että jos satut ajamaan ramppiin 120 km/h ja kyseinen poliisi mittaa nopeutesi saatkin sitten odottaa kortittomana käräjiä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.9-5T kirjoitti: Muutama viikko sitten poliisi sanoi radiossa että poistumisramppi on kokonaisuudessa 80km/h jollei muuta kerrota koska ei ole enää motaria mutta minä sovellan motaria kunnes tulee loppumismerkki tai risteys tavalliselle tielle.
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Eikös se oli kumminkin niin että risteys katkaisee rajoituksen
Onko ramppi risteys enpäs tiedä
Ja mites sitten kun tulaan rampilta tielle eikös siinä pitäis nostaa nopeus päätien mukaiseen nopeuteen.
Ja taitaahan aika monessa rampissa olla nopeus merkitty.
Ja jotenkin muistelisin ettei 120kmh voida suoraan tiputtaa 80kmh eikös pitäis olla 100 merkki välissä.

Onko ramppi risteys enpäs tiedä

Ja mites sitten kun tulaan rampilta tielle eikös siinä pitäis nostaa nopeus päätien mukaiseen nopeuteen.
Ja taitaahan aika monessa rampissa olla nopeus merkitty.
Ja jotenkin muistelisin ettei 120kmh voida suoraan tiputtaa 80kmh eikös pitäis olla 100 merkki välissä.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Eipä kait selvässä palstamaailmassa mitään, mutta reaalielämässä asioita saanee pohtia.9-5T kirjoitti:Mitä ihmeellistä tuossa on? Rajoitus jatkuu samana kunnes toisin jotenkin ilmoitetaan eikä sillä mitä niissä yleensä on ole mitään merkitystä.
Usein niissä on seuraavat rajoitukset
1 en ole löytänyt koko tunnelia
2 100km/h
3 120km/h
4 120km/h
5 100km/h
6 100km/h
7 100km/h
8 100km/h
9 100km/h
Noiden kattopätkien vaarallisuudesta on julkisuudessa jauhettu siitä lähtien, kun kyseistä tietä alettiin rakentamaan. Edellisellä kerralla jokainen taulu ennen tunnelia näytti 100 tai 80. Tällä kerralla turvallisuusasialla ei näyttänytkään olevan niin suurta väliä eikä edes ilmeisen voimassa ollutta 120 tarttenut näyttää. Tai mistä näistä tietää, onpa motarin vanhalla pätkällä kerran vasemman puoleinen taulu näyttänyt 100 ja oikella seisoi 120.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
120km/h voi olla vaikka Uudenkaupungin Siwan ohikulkevalla hiekkatiellä jos merkillä niin määrätään.9-5T kirjoitti:Eikö 120km/h voi olla vain motarilla ja motari päättyy...
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Minä käsitän tämän sillä tavalla että kuskin joka lähtee potk.. siis Keimolan kesoilin pihasta moottoritielle, pitää, varmistaakseen että ei riko lakia, moottoritiellä periaatteessa ajaa 80km/h, jos hän ei TIEDÄ että siellä 120km/h. Tämä siksi, että hän on ajanut taajama päättyy merkin ohi aikoinaan ja vaikka onkin ajanut 120km/h rampilta ylös, hän ei voi tietää vaikka Kesoilin kohdalla olisi 80km/h rajoitusmerkki (joka häneltä siis on jäänyt näkemättä sen takia että hän meni kesoilille).Mimmi kirjoitti:Weskuhan sitten tietää mikä on rajoitus esim. Keimolan rampissa 3-tiellä?
Ko. ramppihan vie huoltoasemalle (ja sieltä takaisin moottoritielle) eikä huoltoasemalta pääse laillisesti minnekkään muualle.
Näitä ramppeja löytyy myös esim. 1-tieltä Kivihovista.
Jos kesoilin kohdalla mtiellä olisi 60km/h merkki, kukaan ei voi vaatia että rampilta tulija tietää tämän, mutta tulijalla on oikeus vedota 80km/h rajoitukseen koska ollaan taajaman ulkopuolella eikä muita merkkejä ole näkynyt.
EDIT: aijoo, puhuitkin rampeista ja mikä rajoitus niitä koskee... Niistä on väännetty niin paljon että en ota kantaa. Pitäisi olla oikeuden päätös.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ma Elo 31, 2009 09:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Eri rajoitus samalla moottoritiellä?
Minä ajattelen asian niinpäin että jos ei voi olla niin se pitää lukea jossakin. Laithan kieltävät ja rajoittavat asioita eikä päinvastoin.9-5T kirjoitti:Käsittääkseni ei voi olla mutta kaivatko pykälän jossa kerrotaan että voi olla.Saappi Kuski kirjoitti:120km/h voi olla vaikka Uudenkaupungin Siwan ohikulkevalla hiekkatiellä jos merkillä niin määrätään.9-5T kirjoitti:Eikö 120km/h voi olla vain motarilla ja motari päättyy...
"Suomessa on kaksi nopeusrajoitusta, taajamassa 50km/h ja taajaman ulkopuolella 80km/h. Kaikki muut ilmenee nopeusrajoitusmerkistä jonka ohi ajaa."
Eli en näe mitään syytä sille miksi periaatteessa ei voisi olla. Mitään järkeähän tuossa ei ole tosin.
9000CS 2,3