Mimmi kirjoitti:Nythän oli kuitenkin puhe lämpötilan muutosnopeudesta, eikä subjektiivisesta epämukavuuden tunteesta.
Lämpötilan muutosnopeus riippuu lämpötilaerosta ja järjestelmään lisätystä energiasta. Tässä tapauksessa auringon suora lämpösäteily (tai sen puute) ja matkustajien lämpö (n. 60W/nuppi) tekevät auton kuumenemisesta nopeampaa kuin kylmenemisestä. Kuumassa auringossa seissyt auto on pätsi jossa on kuumempaa kuin ulkona, kylmässä seisseessä autossa on aluksi yhtä kylmä kuin ulkona (paitsi että se tarjoaa tuulensuojan).
Se että eristys toimii yhtä hyvin kumpaankin suuntaan ei tässä tapauksessa ole ainut huomioon otettava seikka.
Mimmi kirjoitti:Esim. Lähi-idän asukas kokee varmasti paljon epämukavammaksi <-30´C kuin >+40´C.
Lähi-idän asukkaallakin on yleensä toppavaatteet päällä kun hän istahtaa autoon -30C pakkasella. Mieltymyksistä en olisi niin varma, varsin yleinen käsitys maailmalla on että kylmä on kuumuutta helpommin ratkaistava ongelma.