9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Hieno juttu jotta nykyään löytyy reiluuttakin näissä takuuasioissa
Itse tahtoisin kiittää Mäkelän Auton henkilökuntaa erinomaisesta palvelusta, mainiosta varaosien toimituksesta, kullanarvoisista neuvoista/ohjeista jne, joten kyllä hyvää palvelua saa kun valitsee oikean paikan
Minä en lähtenyt edes kokeilemaankaan tuota 8 vuoden jatkettua mottoritakuuta koska huoltoja on suoritettu missä lie italialaisissa huoltamoissa ja joitain puuttuikin, tosin öljyt oli vaihdettu 20tkm:n välein. Ja on tämä ollut ihan mielenkiintoinen ekskursio 9-5:n ja b2x5:n syvimpään olemukseen

Itse tahtoisin kiittää Mäkelän Auton henkilökuntaa erinomaisesta palvelusta, mainiosta varaosien toimituksesta, kullanarvoisista neuvoista/ohjeista jne, joten kyllä hyvää palvelua saa kun valitsee oikean paikan

Minä en lähtenyt edes kokeilemaankaan tuota 8 vuoden jatkettua mottoritakuuta koska huoltoja on suoritettu missä lie italialaisissa huoltamoissa ja joitain puuttuikin, tosin öljyt oli vaihdettu 20tkm:n välein. Ja on tämä ollut ihan mielenkiintoinen ekskursio 9-5:n ja b2x5:n syvimpään olemukseen

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Yksi mielenkiintoinen juttu tuosta B205 ilmeni öljynvaihdon kanssa. Ei siedä yhtään "ylitäyttöä". Tuli tuossa tehtyä väliöljynvaihto. Kun ohjekirja mainitsee öljytarpeen suodattimen kanssa 4,0L ja mulla oli vähän vajaa 4L kannu Mobil 1 niin se koneeseen, tarkistan tosin mittatikulla öljymäärän ennen kuin olen kaatanut ihan kaikkea. Joo, koitin odotella muutaman minuutin, että varmasti kerkiää öljyt valumaan öljypohjaan. Mutta omasta mielestä juuri sopivasti maksimiin menee vajaallakin kannulla. No, eipä aikaakaan kun pidempien taukojen jälkeen alkaa käynnistettäessä pölläyttämään kivan sinisen savumerkin pakoputkesta. Ei kun taas saappaan alle. Onneksi parin desin öljyn poisto auttoi tähän. On kuulemma paikallisella Saab-huoltoliikkeessäkin huomattu sama asia, kun kävin siellä jälkeenpäin asioimassa/utelemassa. Kuulemma odottelevat vartinkin verran, ennen kuin mittaavat öljymäärän.ng900aero kirjoitti:...Ja on tämä ollut ihan mielenkiintoinen ekskursio 9-5:n ja b2x5:n syvimpään olemukseen
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Jaajaa, taas vetkuttelevat tuon kanssakoistha kirjoitti:Lisää hupia: Saab on ilmoittanut, ettei tuota kuuluisaa kampikammion tuuletuksen korjaussarjaa saakaan asentaa kuin erikoistapauksissa. Seuraava modifikaatio (numero 6) on tulossa ilmeisesti syksylle.
Lähde: http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... difiering5
Jokohan Saabin insinöörit saisivat ratkaistua asianTämä alkaa muistuttamaan opiskeluaikojen harjoitustöiden palautusten ja bumerangien jatkuvaa ketjua. Eikös tämä lause
ole ollut suurinpiirtein jokaisen päivityksen yhteydessä ?Saab planerar nu att den slutliga lösningen av vevhusventilationsproblemet ska bestå av ett rejält modifierat vevhusventilationssystem.


Tuon pöntön ja noiden letkujen eristäminenkin saattaa olla fiksu veto koska tällöin kondensiolta vältytään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Onkos muka Wössnereissä sitten paksummat männänrenkaat, ja onko mäntä about 2cm korkeampi? Pelkkä männänrenkaan jäykkyys ei meinaa mitään, vaan etupäässä tuo paksuus, ja männän pituus, jolloin ei pääse heilumaan sylinterissä. Perinteistä tuosta konetyypistä ei saa mitenkään muuten kuin vaihtamalla tilalle vanhemmantyyppiset männät.KARELPA kirjoitti:Jos sulla on koneessa 9-5 eli 235:n männät niin koneen huohotus ei ole poistunut mihinkään. Koko huohotus ongelma johtuu noista männistä eikä mistään muusta.
Edit: Niin ja kun nyt on tiedossa tuon b2x5:n normaalia suurempi huollontarve niin eipä siinä mitään, itse vaihdan parit seuraavat öljyt 2500km:n välein ja sitten 5-7tkm tai jopa aiemmin jos alkaa näyttämään mustalta, ja huohotinjärjestelmän puhdistuksessa ei kauaa mene, lämpöeristettynä ei pitäisi kondensoidkaan niin pahoin.
Ja melko varmasti nuo alkuperäiset männätkin kestävät ns. siistiä ajoa, en meinaa virittää tuota kulkinettani ollenkaan, ja sitä käytetään varovaisesti kaikin tavoin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tämä moottori ongelma ei onneksi koske minua, ng900T autona, mutta kyllä minä silti olen aina vaihtanut ahdettuihin n.7500:n kilsan välein. En edes ole katsonut ohjekirjasta onko näissä vanhemmissa 10 000 vai 15 000. Ja huippuöljyillä tietenkin. Tinkiä voi sitten jossain muussa kohdassa.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Tuo 7500 kuulostaa aika sopivalta vaihtoväliltä, jo 5000km:n jälkeen alkaa olla öljyt aika likaisia jokaisessa koneessa. Eli 7500 on maks synteettisillä ja 5000 mineraaleilla, aivan kuten 80-luvulla oli yleinen totuus, ei öljyt niistä ajoista ole mihinkään kehittyneet.georges kirjoitti:Tämä moottori ongelma ei onneksi koske minua, ng900T autona, mutta kyllä minä silti olen aina vaihtanut ahdettuihin n.7500:n kilsan välein. En edes ole katsonut ohjekirjasta onko näissä vanhemmissa 10 000 vai 15 000. Ja huippuöljyillä tietenkin. Tinkiä voi sitten jossain muussa kohdassa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sen verran näytti kohu tästä aiheesta vaikuttaneen, että paikallinen saappihuolto taannoin 90 tkm huollossa laittoi Shell Helix Ultra 5W40 ja nyt kuukausi sitten tehdyssä 110 tkm huollossa Saab Turbo Oil, oisko se sitten 5W30 ?
http://www.elkparts.co.uk/product_info. ... ts_id/1898
http://www.elkparts.co.uk/product_info. ... ts_id/1898
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Eikös noihin suositella 0W40, eli pitäisi olla mahdollisimman ohutta ja pesevää öljyä?
Tuntuu käytännössä toimivan hyvin tuo huohotusjärjestelmän mod.2, tosin tuossa meidän 9-5:ssä on isommat huohotusputket, ei tule öljysumua, ei pölläyttele eikä näyttäisi vievän öljyäkään, eli suosittelen varauksella.
Kuitenkin, olipa mikä tahansa versio tuosta huohotusjärjestelmästä, tärkeintä on että se on varmasti auki, eli öljyloukon ja putkien säännöllinen puhdistus lienee suositeltava, ennaltaehkäisevä toimenpide.
Tuntuu käytännössä toimivan hyvin tuo huohotusjärjestelmän mod.2, tosin tuossa meidän 9-5:ssä on isommat huohotusputket, ei tule öljysumua, ei pölläyttele eikä näyttäisi vievän öljyäkään, eli suosittelen varauksella.
Kuitenkin, olipa mikä tahansa versio tuosta huohotusjärjestelmästä, tärkeintä on että se on varmasti auki, eli öljyloukon ja putkien säännöllinen puhdistus lienee suositeltava, ennaltaehkäisevä toimenpide.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98