Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
f-19
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

moonlight-tuning kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Uskoisin myös että "ahtamattomuuteen" vaikuttaa selkeästi suurempi turbo. Pakopesähän kokohan vaikuttaa spoolaamiseen, että kuinka iso se mahtaa olla? Kompurahan tuossa ahtimessa oli imo todella suuri (kannen ja kotelon väliin jäi n.2mm) joten olisi ymmärrettävää että pienillä kaasun asennoilla noin iso pumppu tee vielä mitään?
Joo, mutta kyse olikin siitä että kun alkaa ahtamaan muutaman polkaisun jälkeen normaalisti :wink:
Luinpas hyvin :oops:

350 000km ei olisi missään mielessä liikaa alkuperäiselle turbo-saabille. Kuluissakaan ei olisi mitään eroa. Kone ei välttämättä kehrää enää yhtä siististi, mutta oikein huollettuna toimisi varmasti.
Viimeksi muokannut f-19, Pe Elo 04, 2006 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juho80
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Minä tein sisempiin vetoniveliin teräsholkit päälle, kuva löytyy projektiosiosta, aika näyttää miten kestää.
Rasvoina on ulommassa Mobilgrease xhp222 ja sisemmässä Mobillux EP2. Nuo on mukaeltu korjaamokäsikirjasta, jossa Esso nebula EP2 ja Esso Beacon EP2, kumpikaan ei sisällä molybdeenisulfidiaa tai grafiittia.
Sisemmässä vetonivelessä menee neulalaakerit melko tukkoon tuosta grafiitista/molybdeenisulfidista..
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Juho80 kirjoitti:Minä tein sisempiin vetoniveliin teräsholkit päälle, kuva löytyy projektiosiosta, aika näyttää miten kestää.
Rasvoina on ulommassa Mobilgrease xhp222 ja sisemmässä Mobillux EP2. Nuo on mukaeltu korjaamokäsikirjasta, jossa Esso nebula EP2 ja Esso Beacon EP2, kumpikaan ei sisällä molybdeenisulfidiaa tai grafiittia.
Sisemmässä vetonivelessä menee neulalaakerit melko tukkoon tuosta grafiitista/molybdeenisulfidista..
Okei, eli kannattaisi kokeilla eri rasvaa noihin sisempiin, kun mulla ei tosian ole ulompien kanssa, vaikka molemmat motonetistä :oops: , mitään ongelmia.. Nyt toi kylläkin edellisistä kerroista poiketen ravistaa 40-70km/h nopeudessa, ja 2 ja 3 vaihteilla.

Pakoputkikin tippus tossa aivan kokonaan. Musta turbossa on pakko olla joku tuki turbon ja takatuen välissä, mulla ei ollu mitään eli putki on kiinni turbossa ja seuraavaksi takimmaisen vaimentimen kohdalta kumeilla. Eli mulla on putki tosta klemmarin kohalta jatkettu Kuvaja sitten sieltä takimmaisesta pöntöstä kiinni kumeilla puhjasta ja toi kuvassa oleva jatko irtos niin koko putki rojahti asvaltille, ja just yhden audin ohituksessa, taas oli ilmeet audissa näkemisen arvoisia :oops: , no nyt siellä on vaihdelaatikossa kiinni oleva latikka mihin on hitsattu pakoputkiklemmari. Pitäis pysyä.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
f-19
"Hölösuu"

Turbon/pakosarjan tukenahan kuuluu olla vaihteistoon kiinni tuleva rauta. Pakoputken ensimmäinen tuki on vaihteistossa kiinni myös, oikeanpuolen vetarin edessä.
Juho80
"Hirsch"

pakosatsin rauta tuossa onkin, kuvassa näkyy.
Minäkin jouduin tekemään uuden tukiraudan laatikosta pakoputkeen, kun ei 4-v. vaihteistossa ollut paikkaa tuelle.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Hallu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jotenkii näyttää toi termo-teippi siltä että on kastelu unohtunnu ennen asennusta :)
f-19
"Hölösuu"

Juho80 kirjoitti:pakosatsin rauta tuossa onkin, kuvassa näkyy.
Minäkin jouduin tekemään uuden tukiraudan laatikosta pakoputkeen, kun ei 4-v. vaihteistossa ollut paikkaa tuelle.
Joo sanottiinhan tuossa että "joku tuki turbon ja takatuen välissä", eli joku kolmas tuki sen turbon lootakannakkeen ja takimmaisen kannakkeen välissä... taas heikkoa luetun ymmärtämistä meikällä.

Juho, onko sulla sitten kokilli? Omassa -85 tjsp 4v:ssä oli reiät siellä vetarin vieressä. Tai hmm, jos se oli sittenkin 5v kun ei kestänytkään :)
Juho80
"Hirsch"

On kokilli joo, vm.-79 900 turbosta 7. enskalla..
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

f-19 kirjoitti:Turbon/pakosarjan tukenahan kuuluu olla vaihteistoon kiinni tuleva rauta. Pakoputken ensimmäinen tuki on vaihteistossa kiinni myös, oikeanpuolen vetarin edessä.
Mulla ei ole siinä tukea, tein tonne vaihdelaatikon perään kahden alimmaisen pultin alle tukiraudan. Laitan kuvan kun jotenkin saan sen nettiin :twisted:

Mulla olisi voinu olla paikkakin tollaselle tuelle josta höpötätte jos oisin tiennyt että siellä semmonen kuuluis olla. Mutta kun kaikki on pakko tehdä vaikeimman kautta..
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

93t sport kirjoitti:Jotenkii näyttää toi termo-teippi siltä että on kastelu unohtunnu ennen asennusta :)
Se on ollu irti pariin otteeseen ja ei oikein tykkää siitä irrottelusta, nykyisin se asuu tuolla pihalla sellasena haperona..kun sellasta silppua ei saanu enää takain putken ympärille, kävin kyllä keräilemässä sen ton putken pudottua asvaltilta :lol: En sitten tiedä että onko tollasesta oikeesti apua mihinkään ?
Nossuttaa
Hallu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hallu »

moonlight-tuning kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Jotenkii näyttää toi termo-teippi siltä että on kastelu unohtunnu ennen asennusta :)
Se on ollu irti pariin otteeseen ja ei oikein tykkää siitä irrottelusta, nykyisin se asuu tuolla pihalla sellasena haperona..kun sellasta silppua ei saanu enää takain putken ympärille, kävin kyllä keräilemässä sen ton putken pudottua asvaltilta :lol: En sitten tiedä että onko tollasesta oikeesti apua mihinkään ?
Joo, herkkää tavaraa, ku on asennettu niin muuttuu perin haperox eli ei voi koskea just olleskaa :)
Kyllä se eristää lämpöö, se että miten hyödyllistä se on on taas eri juttu... :roll: eli ainakin mulla pakosrj hilseilee pahasti ton alta, DP ei koska on 4" rosteria :)

Kuva
Turbo16
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

93t sport kirjoitti: Joo, herkkää tavaraa, ku on asennettu niin muuttuu perin haperox eli ei voi koskea just olleskaa :)
Kyllä se eristää lämpöö, se että miten hyödyllistä se on on taas eri juttu... :roll:
Ei nouse todellakaan konehuonelämmöt niin korkeaksi, tosin vaatii se paljon muutakin.. Vaikka lämmöneristemattoa konepeltiin, meillä on kuupassa sen tyylistä.
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

Käytiin kuistelemassa Alastarolla vaihteeksi :lol: Ja kyllä toi yliohjaa oikeen prkeleesti.. Varttimailiaika kasvoi sekunnilla kun edessä oli huonohkot 8O vakiokokoiset renkaat, ja rata oli liukas.
Nossuttaa
f-19
"Hölösuu"

Kyllähän se yliohjaa kun laittaa yliohjaamaan, mutta ei se og900 sitä mitenkään yllätyksellisesti tee. Mitä niitä sun ajolinjojas kaukaa katselin niin aika kovin paiskoit mutkaan niin ei ihme että tarjoaa perää sivulle :). Kyllä se og-saappi on edelleen perusominaisuudeltaan aliohjaava mikäli sitä ajaa "normaalisti". Eiköhän monella autolla onnistu minkäläinen ajokäytös tahansa kun sen siihen ajaa.

Itse käsitän asian niin että mutkaan ajettaessa (jarrutus tehty ennen mutkaa eikä keskellä sitä...) mikäli kevyt veto päällä lähtee perä kevittämään auto yliohjaa ja jos puskee sinne viitaan :) eli ulos mutkasta niin auto aliohjaa. Ehkä olen sitten ymmärtänyt väärin ja se auton käytös onkin kuskista riippuva ominaisuus ? :D

En tiedä käytännössä millainen on ilman paiskomista yliohjaava etuveto, vai onko moisia edes? Takavedoilla onnistuu nykypäivän ominaisuuksilla sekä yli- että aliohjaavuus. Mutta niistä vielä vähemmän kokemuksia, saatika radalla.
moonlight-tuning
"Viggen"
Viesti:

f-19 kirjoitti:Kyllähän se yliohjaa kun laittaa yliohjaamaan, mutta ei se og900 sitä mitenkään yllätyksellisesti tee. Mitä niitä sun ajolinjojas kaukaa katselin niin aika kovin paiskoit mutkaan niin ei ihme että tarjoaa perää sivulle :). Kyllä se og-saappi on edelleen perusominaisuudeltaan aliohjaava mikäli sitä ajaa "normaalisti". Eiköhän monella autolla onnistu minkäläinen ajokäytös tahansa kun sen siihen ajaa.

Itse käsitän asian niin että mutkaan ajettaessa (jarrutus tehty ennen mutkaa eikä keskellä sitä...) mikäli kevyt veto päällä lähtee perä kevittämään auto yliohjaa ja jos puskee sinne viitaan :) eli ulos mutkasta niin auto aliohjaa. Ehkä olen sitten ymmärtänyt väärin ja se auton käytös onkin kuskista riippuva ominaisuus ? :D

En tiedä käytännössä millainen on ilman paiskomista yliohjaava etuveto, vai onko moisia edes? Takavedoilla onnistuu nykypäivän ominaisuuksilla sekä yli- että aliohjaavuus. Mutta niistä vielä vähemmän kokemuksia, saatika radalla.
No olen ajanut takavetoja radalla ja useita etuvetoja, ja kyllä saabi ehdottomasti etuvedoista helpoiten tarjoaa perää sivulle. Ja tossa kun kirjoitat että jarrutetaan ennen mutkaa niin teen ja pikkusen ennen kurvin puoltaväliä kaasu auki jolloin ahto osuu siihen hetkeen kun suora alkaa.

Ja mutkaan paiskomisesta en tiedä, aika nopeelta vaikutti muihin verrattuna. Nopeampiakin tietenkin oli radalla. Eikä tollanen saabi musta normaaliajossa saisi aliohjata ??? Mutta kun äärirajaa ajaa niin mun yliohjaa.

Mutta asiaan eli kun tulee suoralta kurviin niin:

Alusta on löysä = siirtää painoa etupyörille ja keventää takapäätä
Jarrut on takana liian hyvät, kun etupää haihtuu
Ja renkaat huonommat takana (edelleen kitkat)

Suoraa linjaa kurviin et saa on jarrutuksessa (ennen kurvia) vaihdettava radan reunalta toiselle jolloin huomaa että perä on epävarma ja irtoamassa, reippaampi jarrutus heitää sen selkeään luisuun. Ja sitten kurviin käännettäessä perä saa sivuvoimaa "vastaheitosta" ja irtoaa. Ja jo noissa jarrutuksissa on erittäin levoton. Etupääkin luistaa muutamassa kurvissa kuten pääsuoran jälkeisen oikean jälkeinen vasen jossa puskee kallistuksesta tai jostain johtuen miltei aina. Mutta pääsuoran jarrutukseenkin on pakko tulla varoen koska heitti siinäkin pariin otteeseen (mm nelariaudin ohitus) perän sivulle..

Renkailla on kyllä suuri vaikutus tähän asiaan kuten ajotyylilläkin, mutta kyllä mä sen verran olen ajanut noita että toi yliohjaa helpommin kun esim 500 sarjan BMW, ennen lemminkäistä olevan loivan monella etuvedolla voi ajaa täysiä mutta saabilla irtoaa perä käännössä. Mutta tosta ollaan samaa mieltä että kurvista ulos tullessa aliohjaa kun täysi hönkä päällä.

Liukkaalla Saabi on mustakin aliohjaava sen takia ihmettelenkin että miksi alkaa yliohjata kuivalla asvaltilla kesällä.

Enkä yleistänyt vaan sanoin miten toi mun käyttäytyy, ja kyllä sinne olisi kyytiin saanyt tulla, vai näyttikö niin hurjalta 8O

Ja nyt ei puhuta kurvista ennen pääsuoran alkua..siinä haettiin luisuja tarkotuksella kun meillä oli kuvaajat siinä :lol:
Nossuttaa
Vastaa Viestiin