CS:n vetokoukku ja pistoke?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Käsittääkseni ei ainakaan alkuperäisen koukun ohjeiden mukaan noita sivurautoja tarvitsisi asentaa CD malliin.
On senverran CC/CS:ää tiukempi perä. :)
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Kurko kirjoitti:Käsittääkseni ei ainakaan alkuperäisen koukun ohjeiden mukaan noita sivurautoja tarvitsisi asentaa CD malliin.
On senverran CC/CS:ää tiukempi perä. :)
No, kyllä kieltämättä ihmettelin vähän koko rautoja, mutta laitoin kuitenkin.
Ei ne ainakaan haittaakaan... Eli siis oli lomalla aikaa askarrella :wink:
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Jep jep,

Itsellä on taas edessä toisinpäin menevä operaatio. Pitäis irroittaa tuo kiinteä vetokoukku, kun on niin perkuleen ruosteinen. Lähtisi koukku hiekkapuhallukseen ja polttomaalaukseen.

Kuis se liitin piuhoille siellä takakontissa? En ole oikein pikaisella katsomisella sitä paikallistanut. Onko se siellä varapyöräkotelossa? Onko piuhat katkottava, että saa pohjasta läpi?

Itse pistoke on kiinni siinä metalliläpyskässä koukun vieressä. Pistoke on varmaan siinä ihan ruuveilla tai vastaavilla?

Kiitti kaikille etukäteen.

-Hessu-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hessu75 kirjoitti:Kuis se liitin piuhoille siellä takakontissa? En ole oikein pikaisella katsomisella sitä paikallistanut. Onko se siellä varapyöräkotelossa? Onko piuhat katkottava, että saa pohjasta läpi?
Meinaatko hiekkapuhaltaa ne johdotkin? Monissa koukuissa se pistorasian kiinnitystaustassa on johtoa varten sivuun asti auki oleva ura eikä pelkkä reikä, jolloin johdot saa koukusta irti ilman mitään pujotteluita. Eli voisit antaa pistorasian johtoineen olla kiinni autossa koko operaation ajan.

Liitin on vasemman takavalon alla, valaisimen muovisuojus kontin kulmasta sisäpuolelta pitää irrottaa. Jotta johdot saisi kontin pohjan läpi pois, pitää irrottaa johdot pistorasiasta tai liitinrungosta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 301#184301
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

jus kirjoitti:
hessu75 kirjoitti:Kuis se liitin piuhoille siellä takakontissa? En ole oikein pikaisella katsomisella sitä paikallistanut. Onko se siellä varapyöräkotelossa? Onko piuhat katkottava, että saa pohjasta läpi?
Meinaatko hiekkapuhaltaa ne johdotkin? Monissa koukuissa se pistorasian kiinnitystaustassa on johtoa varten sivuun asti auki oleva ura eikä pelkkä reikä, jolloin johdot saa koukusta irti ilman mitään pujotteluita. Eli voisit antaa pistorasian johtoineen olla kiinni autossa koko operaation ajan.

Liitin on vasemman takavalon alla, valaisimen muovisuojus kontin kulmasta sisäpuolelta pitää irrottaa. Jotta johdot saisi kontin pohjan läpi pois, pitää irrottaa johdot pistorasiasta tai liitinrungosta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 301#184301
Elä nyt höpsi,

Oisin sen pistokkeen irroittanut siitä koukun vierestä. Sitten vasta puhallukseen.

Pitää tutkia...

-Hessu-
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re:

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

dieselmies kirjoitti:
V-M kirjoitti:Minua kiinnostais myös tuo vararengas kotelon rauta 8O Kuvaa?

V-M
http://www.monoflex.nu/shop/pdf/se/30.804.pdf
Tuli hankittua CD-mallin irroitettava koukku, ja asentaa pitäisi CSE-malliin.

Tuon kuvan tukiraudat kontin sisällä ova täysin erilaiset kuin tuossa minkä ostin, mutta itse koukun kiinnitysreiät ovat kyllä kohdillaan.

Mukana tuli 2 kpl sellaisia lattaraudan pätkiä, n. 50cm, joihin on toiseen päähän hitsattu kallelleen kiinnityspalat, eli koko hässäkkä on ikäänkuin T:n mallinen.

Mahtaisikohan kellään olla kuvaa tuosta CD-kontin asennuksesta, se autttaisi erittäin paljon!

Koukku on Kovil, ja alkuperäinen Saab-koukku (kait?), joten sen puolesta pitäisi passata?
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: CS:n vetokoukku ja pistoke?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Mikäs firma valmisti tuon tonnarin orkkiskoukun? Sellainen irroitettavakuulainen se varmaan oli.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: CS:n vetokoukku ja pistoke?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Myöhemmissä tonnareissa valmistaja oli Brink (60-123 000). Osanumero CD:lle 8679771 ja CS:lle 8679789, ero johtunee juuri noista eroavaisuuksista asennusraudoissa. Löytyy myös ilman Saabin merkkejä, mutta tarvikkeena tuota ei enää saa (niinkuin ei Koviliakaan). Esim. Brinkin irtokuulaa saa edelleen Kahalta n.100€ hintaan, jos vain on esittää koukkurungon tyyppinumero.

Ennen Brink-kautta orkkiskoukku taisi olla Monoflex, ainakin päätellen kruununmallisesta "operointihantaakista". Tuo Brink on helkkarin fiksu, niin toiminnaltaan kuin ulkonäöltään (ollessaan irrotettuna).

Suomesta tuntui olevan mahdotonta löytää minkäännäköistä irrotettavaa (saati yhä irtoavaa!) koukkua tonnariin. Tuli kyseltyä pariin kertaan täällä, sekä soiteltua kaikki purkaamot Suomessa, jotka purkavat Saabia, sekä muutama "sekalainenkin" ihan kokeilumielessä. Lisäksi Suomen liiikkeiden nettihaut eivät ollenkaan tunteneet vetokoukkua omana nimikkeenään. Kohdistin siis etsinnän Ruotsin puolelle (lagabasen.se ja bildelsbasen.se), jossa valikoimaa riitti ja listaukset olivat monipuolisia. Hintoja eivät kovin innokkaasti ilmoittaneet listausten yhteydessä, mutta kysyvälle kerrottiin ja taso oli varsin kohtuullinen. Alkoi siis vahvasti vaikuttaa siltä, että Ruotsista ostettuun autoon piti hommata vielä koukkukin samasta maasta...

Lopulta löysin hyväkuntoisen Brinkin ja varmistelin mailitse, että kyseessä on varmasti täydellinen kitti (siis ml. juuri nuo vahvikeraudat varapyöräkoteloon ja kontin pohjaan/sivuille). Kuulemma oli, joten kaupat tehtiin. Maksoin setin perjantaina ja autokuski soitti maanantaiaamuna ovikelloa iso laatikko vieressään. Rahti tuollaiselle ~20kg kuutiolle oli muuten n.30€. Ei kulje siihen hintaan kovin pitkälle Suomen sisälläkään!?!

Kun avasin laatikon, paljastui setin todellinen täydellisyys: mukana oli lähetyslistan lisäksi alkuperäinen asennusohje n.6 kielellä, mukaanlukien Suomi. Lisäksi osat oli siististi pussitettu ja jopa merkitty vänster/höger. JOKA IKINEN purkaessa irrotettu ruuvi ja mutteri seurasi koukun mukana! Yhden prikan jouduin laittamaan omistani eikä sitäkään olisi asennusohjeen mukaan tarvittu. Itse vetokuula oli uudenveroinen, mitä nyt kidan kohdalta oli maalit kuluneet. Kuulan säilytyspussi varoitus-/ohjelappuineen tuli tietty mukana samoin kuin suojahattu. Koukku oli vuoden 1995 autosta, eikä olisi tarvinnut mitään ehostusta ennen asennusta. Tokihan tuon rungon kuitenkin hioin ja maalasin...

Minulta siis ihan täydet pisteet ko. yritykselle, joka oli muuten Signalen (Signalen AB, Västra Oknebäcksvägen 7, 383 25 Mönsterås, Email: info@signalenab.se, Vxl: 0499-490 00, Fax: 0499-490 40) . Jo ostoa edeltävä sähköpostinvaihto sujui notkeasti; vastaus tuli keskim. 45 min. viiveellä. (Eli vastaus lähti Ruotsista 15min aikaisemmin kuin kirjoitin kysymyksen Suomessa!) :D :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: CS:n vetokoukku ja pistoke?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Sain sellaisen mielikuvan tuosta Suomik:n erittäin hyvästä kirjoituksesta että irroitettavakuulaiset vetokoukut olisivat ns. kivenalla täällä kotoSuomessa Olin hetkisitten puhelinyhteydessä KOVIL OY:n myyntiin Savonlinnaan ja kysäisin 9k CS e.m vetokoukun saatavuutta. Vastaus oli jotta CS:N koukkuja löytyy 4kpl suoraan hyllystä hintaan 330e/kpl. Jos löytyy tarvetta koukulle niin soitto 015 57840/ myynti niin ainakin 4 pääsee "irtokoukun" omistajaksi :D
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: CS:n vetokoukku ja pistoke?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Tuo on varmasti hyvä uutinen monelle, sen verran usein noita ostoilmoituksia täälläkin näkyy. Enpä tullut itse tehtaalle soittaneeksi, vaan luotin "maahantuojan", siis edustajan sanaan. No, heidän arvionsa meni 4kpl pieleen.. :lol:

Itselle oli jo tuo SAAB/Brink muodostunut varsinaiseksi päähänpinttymäksi, ja olihan tuo käytetty nyt hiukan halvempi (rahteineen n.150€). Nähtyyn vaivaan nähden olisi joka tapauksessa ollut PALJON helpompi soittaa suomeksi Savonlinnaan ja tilata hyväksi tiedetty, iskemätön tuote.

Kiitos J.V.A. vinkistä! :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: CS:n vetokoukku ja pistoke?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ihan OT muuten mutta tosta kysynnästä; laitoin joskus oman irrotettavan CSE:n koukun myyntiin nii kerkes illan aikana tulla joku 5privaviestiä et pistä koukku tulemaan.

...ja Tobbana korjas potin :lol:
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: CS:n vetokoukku ja pistoke?

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Muutama kymysys tuosta koukun kiinnittämisestä ja vetämisestä.

Eli, kun CS-pohjaiseen autoon laittaa koukun, niin minkälaisia kuormia tuolla uskaltaa vedellä ilman tukirautoja kontin puolella?

Ja tuleeko itse koukku tosiaan vain tuohon takapalkkiin ja kontin / silmukan kiinnikkeisiin pulteilla kiinni?
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: CS:n vetokoukku ja pistoke?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Itse Kovilin koukun tuossa syksyllä asentaneena niin laittaisin ehdottomasti ne sivuraudat! Näin tein itsekin. Taitaa tuo CS:n kori olla sieltä peräpäästä senverran "vääntöherkempi" johtuen auton monikäyttöisyydestä jolloin takaselkänojan kaatamalla saa ruhtinaaliset tilat pitkänkin tavaran kuljettamiseen.
CD:n kiinteä takaselkänoja tukee "ehkä" riittävästi sitä perälistoa mutta itse laittaisin siihenkin ne tukiraudat sivuille ja tietysti vararengassyvennyksen pohjaan tulevan tukipalkin. Tämän palkin tarkoitushan on juuri tukea sitä koukun kiinnityskohtaa vetosilmukan poiston jälkeen. Ainakin Kovilin koukku oli kiinni kahdella 10mm pultilla sieltä vetosilmukan reistä sekä kolmella 10mm pultilla puskurin takaa sen runkopalkkiin. Nämä peräkontin sivuihin kiinnitettävät raudat eivät ole varsinaisesti kiinni vetokoukussa mutta antavat varmuuden perän kestävyydestä jarrullisen vaunun vetoon aina 1800kg asti.
Jokainen itse päättäkööt minkälaista kuormaa uskaltaa vetää jos jättää erityisesti tähän malliin suunnitellut korinjäykisteet pois.
Kovilin irroitettavan koukun saatavuus on juuri nyt suoraan hyllystä 3 kpl ja paikkakuntahan on tuo Savonlinna ja hinta 330.00 e kpl.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Vastaa Viestiin