SRS-valosta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Hep, viisaammat korjatkoon, mutta.... tässä pitkä tarina:

Mulla on tuo sama koodi kiusannut jo useamman vuoden - valo syttyy aina välillä käynnistyksen yhteydessä. Sitten rupesin tekemään niin, että annoin itsetestin mennä läpi ennen kuin pyöräytin moottoria - toimi yli vuoden, kunnes kerran unohdin jutun ja käänsin avaimen kerrasta taas perille asti. Valo syttyi saman tien.

Keväällä alkoi käynnistyksessä ilmetä alle sekunnin viive, siis startti alkoi pyöriä vasta hetken avaimen käännön jälkeen. Kesällä sitten antautui kokonaan eikä enää inahtanutkaan. Jännite kyllä putosi alle 8v, mutta startti ei pyörinyt. Vaihdoin startin hiilet ja taas pelitti. Samalla herkistelin kaikki isot maadoitukset sekä + liitokset lähtien akun navoista. Mikään niistä ei ollut yksistään kovin huono, mutta tempun jälkeen starttijännite nousi lähelle 11V joka tilanteessa. Aiemmin se oli välillä alle kymmenenkin. Lisäksi mysteerinen latausjännitteen jatkuva heiluminen (yli 1V) loppui ihan kokonaan. Nänköhän jossain oli kuitenkin iso ylimenovastus.

SRS piirien itsetesti on ymmärtääkseni vain vastusmittaus ja koska se alkaa heti kun virrat laitetaan päälle myös alentunut starttijännite saattaa olla osatekijä vikakoodin triggaamisessa. Omassa autossani tämä vielä korostuu, koska käytän talvella Webastoa joka päivä. Webastohan koettelee akun varakapasiteettia pitkällä juoksulla aika kovasti (starttijännite on alhaalla lämmityksen jälkeen kuormitettaessa) ja akku kannattaa valita tämä mielessä (Optima Yellow Top olis varmaan hyvä) ja uusia kylmästi kahden vuoden välein.

Nollautin SRS valon taas tällä viikolla - saas nähdä kuinka äijän käy. Katsastus kyllä prkl 8O pomppas päästöistä - oli takapöntössä reikä ja iso jäännöshappi sitten sekoitti myös lambda-arvon eikä katsuri suostunut laittamaan imuria veks päältä. On se happi sitten vaarallinen lisäaine - myös pakokaasuissa. Uusi Simons putkisto on nyt Matkahuollossa oottamassa tekijäänsä.

Tapsa -94 CSE 2.3 FPT CC stg 3
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Muutaman kerran tuon valon kanssa taistelleena ja kuitanneena. Mielestäni tuo valo lopettaa vilkkumisen jos kysessä on jännitteen laskun aiheuttama vika eli vika ei ole ns."päällä" koko ajan. Mutta jos on katkos tai muu pysyvä vika niin valo vilkkuu koko ajan?

Nykyisin laitan ensin valo kytkimen keski asentoon (normaalisti päivä valo asennossa eli kytkin vasemmalla) laitan virrat päälle ja odotan kunnes SRS valo sammuu ja käynnistän sitten vasta ja kytken valot päälle sen jälkeen. Homma on toiminut hienosti. Pitänee katella varaosa boksi talven mittaan ja vaihella elkot siihen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mimmi kirjoitti:>Boxin piirikortti on monikerroslevy, joten jokapoika ei elkoja vaihda.
Juu en aatellukaan ihan ite tehä vaan ammattilaisen ammavehkeillä (eli pikku veikka) suorittaa tuo operaation.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siemensin boksissa tuo elkojen vaihto ei ollut mielestäni mitenkään
hankala juttu.
( tina imuri on kylläkin must tässä touhussa )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

V-M kirjoitti:Muutaman kerran tuon valon kanssa taistelleena ja kuitanneena. Mielestäni tuo valo lopettaa vilkkumisen jos kysessä on jännitteen laskun aiheuttama vika eli vika ei ole ns."päällä" koko ajan. Mutta jos on katkos tai muu pysyvä vika niin valo vilkkuu koko ajan?
Kyllä, näin se juuri on. Sain juuri itsekin todeta. :)

Ajattelin vaan täsmentää tuota, koska oli aiemmin tässä threadissa hieman ristiriitaista. Tai näin siis ainakin M94:ssa.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vilkkuu vissiinkin jos on mikä vaan tilapäinen vika, esim huono kontakti törmäys anturiin.
Vastaa Viestiin