Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Kyllä pitäis alhaalla lukea onko auto vai econ tila päällä. Juurikin tuossa ala kuvan tapauksessa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Ne eivät ole vaihtoehtoisia tiloja. Toinen voi olla päällä ilman toistakin, tai yhtäaikaa, tai ei kumpikaan päällä.900i kirjoitti:Kyllä pitäis alhaalla lukea onko auto vai econ tila päällä. Juurikin tuossa ala kuvan tapauksessa.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Voi olla, että jotain jää nyt huomaamatta mutta kyllä tuo käyttöohjekirja on luettu nyt niin moneen otteeseen ja vieläkään en löydä vastausta, miksi nuo tekstit "Auto" tai "Econ" eivät ilmesty ACC- näyttöön.Mimmi kirjoitti:Et sitten näemmä lukenut käyttöohjekirjaa kunnolla, kun kysyt asiaa, joka selostetaan käyttöohjekirjassa.
ACCsi toimii ihan oikein.
Jos nyt oikein muistan niin aikaisemmin ainakin nyt talvella näytössä on lukenut sekä "Auto" että "Econ" yhtäaikaa, kun on konetta käynnistetty ja liikkeelle lähdetty.ballantine kirjoitti:Ne eivät ole vaihtoehtoisia tiloja. Toinen voi olla päällä ilman toistakin, tai yhtäaikaa, tai ei kumpikaan päällä.900i kirjoitti:Kyllä pitäis alhaalla lukea onko auto vai econ tila päällä. Juurikin tuossa ala kuvan tapauksessa.
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Siis auto-nappulaa painaessa pitäisi aina syttyä auto-teksti, joka toisella näppäyksellä katoaa muut symboolit.
Silloin tuo alempi näyttö on normaali jos vaikka auto tilanteessa on säädetty manuaalisesti vaikka puhallinnopeutta.
Silloin tuo alempi näyttö on normaali jos vaikka auto tilanteessa on säädetty manuaalisesti vaikka puhallinnopeutta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1098
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
tuli tänään huomattua parkkihallissa ettei toi mun ilmastointi lyö päälle.
onkos se niin että, jos kylmäaineet on loppu niin kompurakaan ei lyö päälle
missä ajassa voi kompura mennä jumiin jos sitä ei käytetä/ei lyö päälle
onkos se niin että, jos kylmäaineet on loppu niin kompurakaan ei lyö päälle
missä ajassa voi kompura mennä jumiin jos sitä ei käytetä/ei lyö päälle
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1098
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Ok elikkä ei pitäisi olla pelkoa että menisi juntturaan ku ilmastointi pelas vielä syksyllä...Mimmi kirjoitti:On, koska silloin alipainekytkin ei anna kompressorille jännitettä.sabatti 96 kirjoitti:tuli tänään huomattua parkkihallissa ettei toi mun ilmastointi lyö päälle.
onkos se niin että, jos kylmäaineet on loppu niin kompurakaan ei lyö päälle
missä ajassa voi kompura mennä jumiin jos sitä ei käytetä/ei lyö päälle
Jäätymissuojakin vaikuttaa asiaan, eli oliko autosi riittävän kauan hallissa (useita tunteja)?
Ei ainakaan talvi riitä jumittamiseen.
auto oli yli tunnin parkkihallissa...
pitää viel kokeilla vaihtaa relettä, sitä kun neuvottiin tässä samassa topicissa.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1098
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
ahaa... vois huomenna kokeilla uudestaan (sulatella) pidemmän aikaa, sillä aikaa vois vaikka laitta penkkeihin nahanhoitoainetta sun muuta pientä sisustan puunausta.
ilmastoinnin huollosta mulla ei ole mitään tietoa millon viimeeks tehty...
ilmastoinnin huollosta mulla ei ole mitään tietoa millon viimeeks tehty...
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Pikapesun jälkeen tänään kokeilin tuota kompuraa/ilmastointia lämpimässä parkkihallissa. Puolisentoista tuntia lämmittelyä noin riitti. Käynnistä auto ja anna käydä muutama minuutti tyhjäkäyntiä(mikäli esim. parkkihallin muut asiakkaat sen sallivat..) Kompura hyppää käyntiin kyllä, ajovalot himmenee ja kierrokset laskee(hyvin hetkellisesti).
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1098
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
niijoo tänään pidin sitä joutokäynnillä varmaan jonku 10min... mutta konepelti auki. pelti kiinni lämpenee varmaan paremmin...
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Kaksi tuntia auto lämpimässä tilassa, acc- valinta: AUTO (vaikka 22 astetta), muutama minuutti, vaikka sitten kymmenen tyhjäkäyntiä ja toivottavasti kompura ilmottaa olemassaolostaan.
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1098
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
joo ei se reilu tunti näköjään riitä.
kahen tunnin seisotus 17 asteisessa hallissa ja johan lähti flektit pyörimään ja rupes kajuuttaan tuleen kylmää ilmaa.
kiitos mimmi ja ysikolme valaistuksesta
kahen tunnin seisotus 17 asteisessa hallissa ja johan lähti flektit pyörimään ja rupes kajuuttaan tuleen kylmää ilmaa.
kiitos mimmi ja ysikolme valaistuksesta
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Kevät tuli ja uudet kujeet. Eikun vanhat.nd4spd kirjoitti:Mulla sama homma. Tulin siihe tulokseen, että aineet on loppu. Pitää katella joku täyttötarjous jostai liikkeestä.
Ei näemmä tälläsessä vanhassa vessassa kestä aineet talven yli
MazdaSpeed6
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Kyllästyin (tai vaimo kyllästyi) kuumailmapuhaltimeen eli rikkinäiseen automaatti-ilmastointiin. Itselläkin alkoi olla tukalat oltavat näillä helteillä ja lisäksi huomasin että rikkinäinen, pelkkää kuumaa ilmaa puhaltava "ilmastointi" rasittaa auton muitakin paikkoja kuten SID:n näyttöjä. Alempi näyttö oli todella lämpöinen/ kuuma pitkähkön reissun jälkeen ja nyt siitä on puolet pikseleistä tippunut tien poskeen.
Aloin etsimään vikaa oikein tosissani ja mahdollinen vianaiheuttajakin löytyi: Jumittava askelmoottorin runko ja vivusto. Vivusto piti sirittävää ääntä. Korjaus menee suurinpiirtein näin:
1. Ottaa hanskalokeromuovisysteemin pois. N. kuudella torksiruuvilla ja yhdellä pultilla kiinni (10mm hylsy). Irrota varovasti jos et halua rikkoa hanskalokeron valoa. Irroita myös siis valon kaksi johtoa.
2. Ottaa vänkärin jalkotilasta muovisen suojalevyn pois. Mulla oli vain yhdellä torksiruuvilla alhaalta kiinni. Ruuvi on hiukan piilossa siellä verkkosta kyhätyn säilytysjutun luona. Lähti nätisti kun hiukan vääntelee ja repii rystyset verille.
3. Nyt pitäisi näkyä automaatti-ilmastoinnin askelmoottori ja siihen liittyvät vivut.
4. Tässä vaiheessa on hyvä testata onko vika jumittavassa askelmoottorivivustossa vai jossain muualla.
Testaus tapahtuu seuraavasti:
4.1. Irroita askelmoottori metallivipuineen. Se on kiinni kahdella pienellä torksiruuvilla. Älä irroita pelkkää moottoria vielä.
4.2. Askelmoottorisysteemistä lähtee metallinen vipu, joka ohjaa kahta muovista vipua. Irrota varovasti metallinen vipu muovisista vivuista vääntämällä varovasti jäykkää muovista lukitusnipsua. Nipsu näkyy kuvassa.
4.3.Kun olet saanut vivustot erilleen niin käynnistä auto ja laita ilmastointi päälle.
4.4. Säädä muovivivustosta ilmastointia kylmemmälle eli muovivipuja ylöspäin. Jos ilmastointi alkaa puskemaan kylmää niin ilmastointi on tod.näk ehjä. Vivustoa alaspäin säätämällä alkaa puskemaan kuumaa.
5. Jos ilmastointi tuottaa kylmää niin testaa seuraavaksi askelmoottorisysteemin toimivuus.
5.1. Anna auton olla käynnissä ilmastointi päällä ja säädä kojelaudasta ilmastointia kylmemmälle. Jos askelmoottorisysteemin metallivipu liikkuu niin askelmoottori on ehjä.
6. Kokeile muovivipujen/ säätimien toimivuus. Omassa autossa alempi säädin oli jäykän oloinen joten otin koko alemman vivun pois ja silikonisprayta perään ja jätin torksiruuvin hiukan löysälle. Ruuvi näkyy kuvassa. Nyt vipu tuntuu liikkuvan herkemmin.
7. Irroita seuraavaksi itse askelmoottori rungostaan. Kannataa merkata vivun asento ennen irroitusta. Irroita myös liitin.
8. Nyt kun itse askelmoottori on irti niin se runko-osan metallivipu pääsee liikkumaan paremmin. Omassa vipu liikkui kankeasti. Rasvaus ei auttanut. Jos vipu laskeutuu omalla painollaan ja liikkuu muutenkin ilman nytkähdyksiä niin sitten voit alkaa kasaamaan pakettia kasaan.
9. Askelmoottorin rungon toisella puolella näkyy kolme muovitäppää jotka pitävät metallikannen kiinni rungossa. Veistele vaikka puukolla muovit pois niin että kansi pääsee hiukan raolleen.
10. Raota kantta vähän/ varovasti ja kokeile missä kohtaan vipu alkaa liikkumaan kevyesti. Vivun pitäisi laskeutua omalla painollaan. Tuo on sellaista kokeilua ja vivun liikuttelua ja takakannen oikean kohdan etsimistä.
11. Kun oikea "säätö" tuntuu löytyvän ja metallivipu liikkuu omalla painollaan, liimaa tai kolvaa kolme muovista takakannen kiinnikettä niin että takakansi ei pääse enää liikumaan.
EDIT: PELKKÄ KOLVILLA SULATTAMINEN EI RIITÄ. VAATII PIENET RUUVIT ETTÄ TAKAKANSI PYSYY KIINNI
12. Ruuvaa askelmoottori takaisin runkoon. Katso että metallivipu jää samaan asentoon kuin se oli irroitettaessakin. Muista kytkeä sähköt.
13. Askelmoottori ja sen rungon toimivuus kannattaa kokeilla vielä tässä vaiheessa. Eli käynnistä auto ja laita ilmastointi päälle.
14. Sitten vain kasaamaan vivustot ym.
15. Kun kaikki vivut ym on kiinni niin testaa taas ilmastointi. Nyt pitäisi puskea kylmää ja askelmoottorin pitäisi liikkua kun lämpötilaa nostaa ja laskee. Myös sirityksen pitäisi olla pois.
Työkaluina oli
Näillä ohjeilla omalla vastuulla. Ja mun Saab on siis vm 2000 2.2tid 9-3:nen.
Toivottavasti joku saa ohjeista selvän ja mukavaa jos joku muukin saa ilmastointinsa toimimaan. Mulla toiminut jo viikon
t.mika
Aloin etsimään vikaa oikein tosissani ja mahdollinen vianaiheuttajakin löytyi: Jumittava askelmoottorin runko ja vivusto. Vivusto piti sirittävää ääntä. Korjaus menee suurinpiirtein näin:
1. Ottaa hanskalokeromuovisysteemin pois. N. kuudella torksiruuvilla ja yhdellä pultilla kiinni (10mm hylsy). Irrota varovasti jos et halua rikkoa hanskalokeron valoa. Irroita myös siis valon kaksi johtoa.
2. Ottaa vänkärin jalkotilasta muovisen suojalevyn pois. Mulla oli vain yhdellä torksiruuvilla alhaalta kiinni. Ruuvi on hiukan piilossa siellä verkkosta kyhätyn säilytysjutun luona. Lähti nätisti kun hiukan vääntelee ja repii rystyset verille.
3. Nyt pitäisi näkyä automaatti-ilmastoinnin askelmoottori ja siihen liittyvät vivut.
4. Tässä vaiheessa on hyvä testata onko vika jumittavassa askelmoottorivivustossa vai jossain muualla.
Testaus tapahtuu seuraavasti:
4.1. Irroita askelmoottori metallivipuineen. Se on kiinni kahdella pienellä torksiruuvilla. Älä irroita pelkkää moottoria vielä.
4.2. Askelmoottorisysteemistä lähtee metallinen vipu, joka ohjaa kahta muovista vipua. Irrota varovasti metallinen vipu muovisista vivuista vääntämällä varovasti jäykkää muovista lukitusnipsua. Nipsu näkyy kuvassa.
4.3.Kun olet saanut vivustot erilleen niin käynnistä auto ja laita ilmastointi päälle.
4.4. Säädä muovivivustosta ilmastointia kylmemmälle eli muovivipuja ylöspäin. Jos ilmastointi alkaa puskemaan kylmää niin ilmastointi on tod.näk ehjä. Vivustoa alaspäin säätämällä alkaa puskemaan kuumaa.
5. Jos ilmastointi tuottaa kylmää niin testaa seuraavaksi askelmoottorisysteemin toimivuus.
5.1. Anna auton olla käynnissä ilmastointi päällä ja säädä kojelaudasta ilmastointia kylmemmälle. Jos askelmoottorisysteemin metallivipu liikkuu niin askelmoottori on ehjä.
6. Kokeile muovivipujen/ säätimien toimivuus. Omassa autossa alempi säädin oli jäykän oloinen joten otin koko alemman vivun pois ja silikonisprayta perään ja jätin torksiruuvin hiukan löysälle. Ruuvi näkyy kuvassa. Nyt vipu tuntuu liikkuvan herkemmin.
7. Irroita seuraavaksi itse askelmoottori rungostaan. Kannataa merkata vivun asento ennen irroitusta. Irroita myös liitin.
8. Nyt kun itse askelmoottori on irti niin se runko-osan metallivipu pääsee liikkumaan paremmin. Omassa vipu liikkui kankeasti. Rasvaus ei auttanut. Jos vipu laskeutuu omalla painollaan ja liikkuu muutenkin ilman nytkähdyksiä niin sitten voit alkaa kasaamaan pakettia kasaan.
9. Askelmoottorin rungon toisella puolella näkyy kolme muovitäppää jotka pitävät metallikannen kiinni rungossa. Veistele vaikka puukolla muovit pois niin että kansi pääsee hiukan raolleen.
10. Raota kantta vähän/ varovasti ja kokeile missä kohtaan vipu alkaa liikkumaan kevyesti. Vivun pitäisi laskeutua omalla painollaan. Tuo on sellaista kokeilua ja vivun liikuttelua ja takakannen oikean kohdan etsimistä.
11. Kun oikea "säätö" tuntuu löytyvän ja metallivipu liikkuu omalla painollaan, liimaa tai kolvaa kolme muovista takakannen kiinnikettä niin että takakansi ei pääse enää liikumaan.
EDIT: PELKKÄ KOLVILLA SULATTAMINEN EI RIITÄ. VAATII PIENET RUUVIT ETTÄ TAKAKANSI PYSYY KIINNI
12. Ruuvaa askelmoottori takaisin runkoon. Katso että metallivipu jää samaan asentoon kuin se oli irroitettaessakin. Muista kytkeä sähköt.
13. Askelmoottori ja sen rungon toimivuus kannattaa kokeilla vielä tässä vaiheessa. Eli käynnistä auto ja laita ilmastointi päälle.
14. Sitten vain kasaamaan vivustot ym.
15. Kun kaikki vivut ym on kiinni niin testaa taas ilmastointi. Nyt pitäisi puskea kylmää ja askelmoottorin pitäisi liikkua kun lämpötilaa nostaa ja laskee. Myös sirityksen pitäisi olla pois.
Työkaluina oli
Näillä ohjeilla omalla vastuulla. Ja mun Saab on siis vm 2000 2.2tid 9-3:nen.
Toivottavasti joku saa ohjeista selvän ja mukavaa jos joku muukin saa ilmastointinsa toimimaan. Mulla toiminut jo viikon
t.mika
Viimeksi muokannut Mike Hunt, Ti Elo 03, 2010 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Kiitos hra Huntille ohjeista!
Viikonloppuna, kun kerrankin lämpöä oli 27 C, ilmastointi päätti olla toimittamatta kylmää Illan sitten viiletessä, vastaavasti lämpöä ei tullut. Ennen ei ollutkaan temppuillut.
No, hanskalokeroa irti ja tutkimaan. Kohdan 6 tein just samoin, kuin Mike. Muutapa ei tarvinnutkaan. Ilmeisesti vuosien mittaan vaan kertyy pölyä, ym. likaa, joka tahmauttaa osat. Heti, kun suihkautin silikonia akselille, sisäkalut "putosivat alas". Alunperin, ruuvin ollessa vielä kiinni, vipu oli aika jäykkä. Moottori ja metallivipu tuntuivat pyörivän kevyesti ja voimaakin oli tallella.
Just, kun sain systeemin testattua, alkoi satamaan. Ei siinä viitsinyt pihalla perse pystyssä jäädä kastumaan. Ehtiihän tuon lokeron huomennakin laittaa takaisin.
Halpa remppa: puoli tuntia pyllistelyä
Viikonloppuna, kun kerrankin lämpöä oli 27 C, ilmastointi päätti olla toimittamatta kylmää Illan sitten viiletessä, vastaavasti lämpöä ei tullut. Ennen ei ollutkaan temppuillut.
No, hanskalokeroa irti ja tutkimaan. Kohdan 6 tein just samoin, kuin Mike. Muutapa ei tarvinnutkaan. Ilmeisesti vuosien mittaan vaan kertyy pölyä, ym. likaa, joka tahmauttaa osat. Heti, kun suihkautin silikonia akselille, sisäkalut "putosivat alas". Alunperin, ruuvin ollessa vielä kiinni, vipu oli aika jäykkä. Moottori ja metallivipu tuntuivat pyörivän kevyesti ja voimaakin oli tallella.
Just, kun sain systeemin testattua, alkoi satamaan. Ei siinä viitsinyt pihalla perse pystyssä jäädä kastumaan. Ehtiihän tuon lokeron huomennakin laittaa takaisin.
Halpa remppa: puoli tuntia pyllistelyä
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri
Sama vika, mikähän ois ratkaisu ?Arz kirjoitti:Kysytään tähän omakin kysymys automaattisesta ilmastoinnista. Nyt on ollut talven tultua sellainen ongelma että jos pitää hi asennossa ja puhallusta täysillä niin tulee ruutuun 00 ja ei toimi vähään aikaan puhallus. Mikäs tämä homma on?