jcarlson kirjoitti:Riittäähän tuo minulle, kun katsoo noitakin tuloksia, niin kartalla pysytään kuitenkin. Syytä on muistaa, että tehotavoite on 300hv. Ja liikkeelle lähdetään siitä mitä on ja millä pitää tulla toimeen. Sitä luksusta kun ei ole, että voisi valita kaupan hyllyltä parhaat mahdolliset komponentit ja kasata niistä täydellisesti toimiva kokonaisuus. Vrt. 18T vs 19T. Teoriassa toki jälkimmäinen on parempi, sitä en kiistä.
Tuo mun edellinen juttu ei ollut suunnattu sulle, lähinnä yleistä höpinää mitä on odotettavissa kun 18T fööniä lähedetään piiskaamaan reilusti yli kolmen sadan humman, kuten muutaman viripajat tykkää tehdä.
Sun tapauksessa kun heateen sitä 300 hummaa, niin 18T kompura pärjää siinä vertailussa varsin hyvin. Esim dynossa B235R:n perusmodeilla (IC, putket in ja out) hönkii 300hp lukuja 230g/s = ~430SCFM ilmamäärällä joka istuu varsin hyvin kartalla oli painesuhde lähes mikä tahansa.
19T ei tässä yhteydessä tuo mitään ekstraa pahimmassa tapaukessa raskaampi kompura on vaan haittana.
jcarlson kirjoitti:
Omassa autossanihan ei ruiskuboksi osallistu päätöksentekoon ahtopaineiden osalta lainkaan, vaan ne tulee säädettyä itse sopiviksi.
Putkistohan tässä tuli rakenneltua samalla, kolmetuumainen ihan alusta loppuun, yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella ja ilman kattia. Nostoa näistä nokista löytyy se 8.65mm ja aukioloaika on 252 astetta. Käsittääkseni siis jyrkemmät kuin minkään ng-saabin vakionokat (m l. viggen). Kannen virtauksista on paha sanoa, mutta hieman on parannusta vakioon B234 kanteen. Pakosarja on kylläkin vakio, mutta voipi olla että siihenkin tulee tässä vielä muutos.. IC:nä toimii keulalle asennettu uudemmanmallisen 9000:n cooleri. #7 mitsun pakopesä ei kyllä luonnollisestikaan virtaa yhtä hyvin kuin potun. Jos se alkaa tässä ahdistamaan, niin pitää tosissaan alkaa harkitsemaan pakopesän porttausta ja vaikkapa ulkoista hukkaporttia. Alhaisen budjetin virityksellä tarvitsee turvautua itsetehtyyn.
Jos en väärin muista, niin B235R:ssä (viggen, 9-5 aero) 231 asteen nokka 8.3mm nostolla. Virimielessä ko. myllyyn työnnetään 2.3 ng900 vaparin nokkia, joille vastaavat arvot on 246 astetta ja 8.6mm, eli ero käytännössä minimaalinen.
jcarlson kirjoitti:
Minkänäköinen on muuten Viggenisi dynokäyrä, paljonko löytyy heposia tuolla virtaamalla?
Dynossa en ole vielä tällä spekillä käynyt, kun tuo säätö, eli softa jumppa vielä hieman vaiheessa. Tähän tulee näillä näkymin onneksi korjaus parin viikon päästä, jonka jälkeen olisi tarkoitus mennä rullille pyörähtämään.
Kylla kait sieltä yli 300hp todellista löytyy, mene ja tiedä.
Jos vääntökäyrä noudattaa yhtään laskennallista mg/sytytys arvoa, on odotettavissa kohtalaisen horizontaalikäyrä 2800-5500 välille.