9-3 tulpat lastutettuun versioon?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

No joka päivä oppii jotain uutta. Sittenhän tässä ei ole mitään hätää.
Joillain nettisivuilla oli kuvia tuollaisesta tulpasta ja ei ihan noin tarkkaa kuvaa, mutta siinä se näytti ns. normaalin tasaiselta. Kai minun on sitten uskominen itseäni viisaampiin. Kiitos vaan 9-5T :)
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itseni ei ole tarvinnut 'taistella' yhtään noiden tulppien kanssa. Eli ovat pelanneet hyvin lastutetussa 9-3 T5 :ssa. :) Tehoja on jotain 240 hv ja vääntöjä noin 380-400 Nm. Auto pelaa hyvin mielestäni. :) Eli tulpat ovat ne perinteiset NGK BCPR7ES-11.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

juhokare kirjoitti:Itseni ei ole tarvinnut 'taistella' yhtään noiden tulppien kanssa. Eli ovat pelanneet hyvin lastutetussa 9-3 T5 :ssa. :) Tehoja on jotain 240 hv ja vääntöjä noin 380-400 Nm. Auto pelaa hyvin mielestäni. :) Eli tulpat ovat ne perinteiset NGK BCPR7ES-11.
Eikös Maptunin sivuilla sanota että jopa pikku t:stä että lastun (steg 1) kera laitetaan 7:n tulpat? Ja sama homma T:n kanssa jossa lastu? Ite noudatan ko ohjetta vaikka lastu onkin eri firman. Ei ongelmia itseasiassa 6:n tai 7:n tulppien kanssa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Termos kirjoitti: Mulla on tuossa sigun autossa (170hp/280Nm => 235hp/380Nm "lastuvoimaa") Maptunin suosittelemat BCPR7ES-11 - tulpat 1,2 millin kärkivälillä. Pikkaisen auto nykii pienillä kierroksilla, mutta liekö syy sitten jossain muualla kuin tulpissa :roll:

Onkohan turha homma vaihtaa tulppien tyyppiä noihin 8ES:iin?
Nostetaanpa, kun nyt on uutta asiaa.

Vaihdoinpa uudet BCPR7ES-11 - tulpat, mutta naputtelin kokeeksi kärkiväliksi tasan millin. Kyllä kannatti, auto vetää selkeesti paremmin, eikä nypytä pintakaasulla ajellessa. Eikä ole mikään placebo-ilmiö, vaimokin kertoi auton kiihtyvän nyt paremmin vähemmällä kaasupedaalin tallaamisella :wink: .

Entiset samanlaiset tulpat olivat reilun vuoden vanhat, ajettu ~18 000 kilometriä. Ihan hyvän näköiset, mutta asennetaessa säädetty 1,2 millin kärkiväli oli selkeesti liian suuri tuohon koneeseen.

Oppia ikä kaikki...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Termos kirjoitti:
Termos kirjoitti: Mulla on tuossa sigun autossa (170hp/280Nm => 235hp/380Nm "lastuvoimaa") Maptunin suosittelemat BCPR7ES-11 - tulpat 1,2 millin kärkivälillä. Pikkaisen auto nykii pienillä kierroksilla, mutta liekö syy sitten jossain muualla kuin tulpissa :roll:

Onkohan turha homma vaihtaa tulppien tyyppiä noihin 8ES:iin?
Nostetaanpa, kun nyt on uutta asiaa.

Vaihdoinpa uudet BCPR7ES-11 - tulpat, mutta naputtelin kokeeksi kärkiväliksi tasan millin. Kyllä kannatti, auto vetää selkeesti paremmin, eikä nypytä pintakaasulla ajellessa. Eikä ole mikään placebo-ilmiö, vaimokin kertoi auton kiihtyvän nyt paremmin vähemmällä kaasupedaalin tallaamisella :wink: .

Entiset samanlaiset tulpat olivat reilun vuoden vanhat, ajettu ~18 000 kilometriä. Ihan hyvän näköiset, mutta asennetaessa säädetty 1,2 millin kärkiväli oli selkeesti liian suuri tuohon koneeseen.

Oppia ikä kaikki...
Kyllä ne BCR8ES:kin toimii, kun säätää kärkivälin 0,75-0,8 mm:iin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Noista platinatulpista sen verran, että G60 VW:ssä käytetään Boschin platinoja ja niissä kärkiväli 0,6 mm. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin koska platina on kallista ja kestävää, niin käytetään ohutta keskielektrodia, mikä aiheuttaa sen, että käytetään pientä kärkiväliä, että saadaan voimakas kipinä. Saabissa taas DI-kasetin toimivuuden kannalta pitäisi olla se 1-1,1 mm:n kärkiväli. Tästä taas aiheutuu sellainen yhdistelmä, mikä ei välttämättä toimi Saabissa. Voihan toisaalta olla, että platinatulpan rakenteen ansiosta Saab mittaa myös pienemmällä kärkivälillä oikein. Eli pitäisikö platinatulpilla olla se 0,6-0,7 mm? Jos jollain on platinat, niin voisi varmaan kokeilla.
9-5 2.3 MY2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitäs järkeä on laittaa kalliita platinatulppia kun niiden hinnalla vaihtaa useampaan otteeseen hyviksi ja toimiviksi todetut BCPR7ES-11:t?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

ng900aero kirjoitti:Mitäs järkeä on laittaa kalliita platinatulppia kun niiden hinnalla vaihtaa useampaan otteeseen hyviksi ja toimiviksi todetut BCPR7ES-11
Samaa mieltä, mutta jos jo ostanut, niin olisi varmaan hyvä saada käytettyä. Ja minulla vakiokoneessa ainakin toimii 6:nen tosi hyvin, jopa niin hyvin, että juuri tällä viikolla sanoin morsiamelleni, että kohta joku paikka laukeaa, kun auto toimii, niin hyvin.
9-5 2.3 MY2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: Noin miljoona kilometriä on toiminut platinat B205:ssa, 1mm väli ja 60000km vaihtoväli.
No tuossa tulikin jo vastaus edellä esittämääni kysymykseen :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin