
virilastusta
Re: virilastusta
Täällä myös 2.0T Hirschin virillä ja muutoskatsastettu on 155kw tehoille ja minulla on myös nuo pienemmät jarrut. Auto oli jo muutoskatsastettu saksassa ja siinä oli muutoskatsatuksessa mainittu hirschin alusta -35mm ja lastu(sis. suuttimet). ei ongelmia suomen rekisteröinti katsastuksessa. Eli alusta ilmeisesti täytyy muuttaa, ja jos ei tarvi, niin kyllä se ainakin kannattaa
jarrut kyllä päivitän keväällä noihin 308mm kokoisiin ihan omasta tahdosta.

Re: virilastusta
WISsin 2007 mukaan moottorilla B235L 2.3T varustetuissa autoissa on seuraavat jarrut;
VM 2004 etu 308 mm taka 300 mm tämä oli ensimmäinen 2.3T
VM 2005 etu 308 mm taka 286 mm koskee EU ja GB, US-versiossa oli pienet jarrut 288/286 mm.
VM 2006 ja 2007 samat kuin VM 2005.
Toisaalta katselin yhtä myytävää 95:sta 2.3t . Se oli esittelyauto, ja myyjä sanoi siinä olevan 220 hp. Se oli katsatettu. Minusta sen jarrut olivat silmämääräisesti samankokoiset kuin itselläni on 2.0T:ssä. Vertasikn jarrulevyä jarrukilpeen ja vanteeseen.
terv,
george
VM 2004 etu 308 mm taka 300 mm tämä oli ensimmäinen 2.3T
VM 2005 etu 308 mm taka 286 mm koskee EU ja GB, US-versiossa oli pienet jarrut 288/286 mm.
VM 2006 ja 2007 samat kuin VM 2005.
Toisaalta katselin yhtä myytävää 95:sta 2.3t . Se oli esittelyauto, ja myyjä sanoi siinä olevan 220 hp. Se oli katsatettu. Minusta sen jarrut olivat silmämääräisesti samankokoiset kuin itselläni on 2.0T:ssä. Vertasikn jarrulevyä jarrukilpeen ja vanteeseen.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: virilastusta
Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
Olivatko nämä peräisin siis EPC:stä:
mutta WIS 2007 sanoo georgen mukaan juuri kuten 9-5T. Eli M-autossa pitäisi katsella EPC:n sijasta WISiä?G-mies kirjoitti:Article : Jarrukotelo
PartNo : 5391990
Usage : 2002-2005, B235R, B308E, D308L, LH. 16'' Brakes
Order Quantity : 1
Article : Jarrukotelo
PartNo : 5392014
Usage : 2002-2005, B205E, B235E, D223L, B235L, LH
Order Quantity : 1
9-5 2,0t Wagon -05
Re: virilastusta
Ristiriitaista tietoa löytyy, EPC sanoo yhtä WIS toista. Löysin minäkin nyt WISsistä tuon jarruhomman, jopa vertailutaulukon, mitä jarruja missäkin mallissa on käytetty. Sen perusteella tarvitset 16" jarrut eteen, kuten tässä ovat jo viisaammat todenneet. Aikaisemman postauksen tiedot olivat EPC:stä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: virilastusta
Kannattaakos tuota vakuuttaa, jos maahantuojakin on ollut samaa mieltä?jlu kirjoitti:Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
Nopeeta vaan sama kirjallisena ennen kuin mieli muuttuujlu kirjoitti:
Siellä sitten EPC:stä tavattiin ja kuulemma myös maahantuojalta kyseltiin ja minulle sitten todettiin, että 2,0t:ssä ja 2.3T:ssä olisi samat jarrut.

Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: virilastusta
Lopullinen kanta tuo ei vielä ollut kummaltakaan. Kaikki keskustelut käyty vasta puhelimessa.Saab-man kirjoitti:Kannattaakos tuota vakuuttaa, jos maahantuojakin on ollut samaa mieltä?jlu kirjoitti:Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
9-5 2,0t Wagon -05
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: virilastusta
Onko kellään kokemusta V6:n virittämisestä. En nyt tunne suurta intohimoa sen suuntaan mutta kaipa tämä on avoin foorumi kysellä. 

SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: virilastusta
Löytyvät:Mimmi kirjoitti:Mistäs kohdasta sinä tuollaisia luet, kun minun WISsisäni lukee vain vakio ja raskas auto?
jarrut --> jarrulevyt ja -palat --> mittarin kuva --> jarrukonfiguraatiot
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: virilastusta
On niin tehokas auto jo, ettei paljoa tarvi!Peter Finn kirjoitti:Onko kellään kokemusta V6:n virittämisestä. En nyt tunne suurta intohimoa sen suuntaan mutta kaipa tämä on avoin foorumi kysellä.

(Ei löydy Hirschiä eikä Maptunia, mutta voimaa.com löytyy 3.0TiD:lle. BSR:ää löytyy pensa V6:lle sitten. Vakio 200hp ja 310Nm, PPC:llä 220hp (+20hp) ja 340Nm (+30Nm).)
#3431
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: virilastusta
Kyllä tuo Pockyn BSR väitti voivansa sen tehdä, miten, en tiedä.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: virilastusta
Nordiclta (eli siis http://www.trolli.nu) löytyy lastu Saab 9-5 V6 MY99-01 Stage 2 240hv / 390Nm, et eiköhän sen pitäis käydä tuohon... Itsekkin mietin tuota lastua ku oli aikaisemmin griffin kiikarissa...Mimmi kirjoitti:Mites ajattelit sitä virittää, kun ahtimessa ei ole minkäänlaista ohjausta? Kyseessä on varmaankin sinun B308:si? D308:n saa lastua.
900 GL 3D -83
Re: virilastusta
Mut puhehan oli virittämisestä, ei ahtojen nostamisesta... Virittäminen ei ymmärtääkseni tarkoita pelkästään ahtojen nostamista... 

900 GL 3D -83
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Lisä heppoja kevätlaitumelle
Virittämisessä nälkä kasvaa äkkiä syödessä. Nyt olisi kiinnostuksen kohteena, josko kevätlaitumelle saisi lisää heppoja laukkaamaan.
Autoni on 9-5 aero aut vm2000, johon on asennettu Nordicin steg 2 (258 hv, 382 Nm). Olisi kiva nostaa nuo tehot tuonne 300 hv:n tuntumaan ja väännön 400 Nm:n hujakoille. Ne lienee maksimi arvoja mitä tuo automaattiloota vielä sietää?
Onkos kukaan automaattia viritellyt 300:n tuntumaan?
Autoni on 9-5 aero aut vm2000, johon on asennettu Nordicin steg 2 (258 hv, 382 Nm). Olisi kiva nostaa nuo tehot tuonne 300 hv:n tuntumaan ja väännön 400 Nm:n hujakoille. Ne lienee maksimi arvoja mitä tuo automaattiloota vielä sietää?
Onkos kukaan automaattia viritellyt 300:n tuntumaan?
Jarru on vauhdin surma!
9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Re: virilastusta
Tuli tänään käytyä hakemassa lopullinen kanta Tampereelta. Hirschin asennus tyssäsi siihen, että ohjelmointilaite sanoo, että tarvitaan jarrupäivitys eikä etene varsinaiseen ohjelmointiin. Siinä vaiheessa ryhdyttiin sitten selvittämään tilannetta ja jostain saatiin sitten kaivettua, että Hirschille on faxattava ko. auton VIN ja vakuutus siitä, että jarrupäivitys on tehty (tähän oli Hirschin valmis lomake). Olin tuota jarruasiaa M-auton moneen kertaan pyytänyt selvittämään loppuun saakka, mutta ajattelin kokeilla siten, että ensin laitetaan Hirschin softa sisään ja vasta sitten jarrut, mutta näinpäin se ei siis onnistu. Jäi siis homma tänään tekemättä.jlu kirjoitti:Lopullinen kanta tuo ei vielä ollut kummaltakaan. Kaikki keskustelut käyty vasta puhelimessa.jlu kirjoitti:Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
Hirsch-päivitykset on muuten 30% alennuksessa MY02-05:
http://www.hirsch-performance.ch/
30% Discount
This special offer gives owners of used Saabs a chance to enjoy the Hirsch Performance driving experience at a very attractive price. The offer is valid for software upgrades for the Saab 9-3 and Saab 9-5 from MY05 and older. The recommended retail price (RRP excl. VAT.)is reduced 30% from December 1st onwards.
9-5 2,0t Wagon -05
Re: virilastusta
Maahantuojan rooli paljastui minullekin varsin suureksi Hirsch-asiassa. Kuulemma Hirsch-päivityksen laskukin tulee maahantuojan kautta.9-5T kirjoitti:Itse selvitin asiat ennen viritystä ja selvitys vaiheessa ei jälleenmyyjällä ole mitään virkaa. Tosin suomen säädökset riittää kertomaan muutoksen välttämättömyyden joten maahantuojalta täytyy vain pyytää paperi jossa vakuuttvat alustan/jarrujen vastaavan jonkun tehoista vertailuautoa.
Otetaanpa vielä kertauksena, tajusinko mitä 2,0t:n Hirsch-virittäminen vaatii:
- Muutetaan etujarrut vastaamaan 2,3T (220 hv)
- Hirsch-päivityksen tekijä toteaa jarrut päivitetyksi ja lähettää faksin Hirschille, joka vapauttaa päivityksen ko. VIN:lle
- Hirsch-softa ohjelmoidaan
- Pyydetään/saadaan Hirschiltä todistus pakokaasupäästöistä ja maahantuojalta vakuutus siitä, että auto vastaa 220 hv vertailuautoa
- Muutoskatsastetaan
Kysyn vielä lisää, kun kaikki ei tuntunut olevan edelleenkään M-autossa selvää: Onko jarrupäivitys tehtävä alkuperäisillä osilla? Onko jarrupäivitys tehtävä valtuutetussa huollossa (käytännössä siis samassa paikassa kuin Hirsch-päivitys)? Miten maahantuoja toteaan jarrujen vastaavan vertailuautoa?
9-5 2,0t Wagon -05