9-5 versus A6

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Japso kirjoitti:Kyllä diiseli kuuluu maatalouskoneisiin.
Totta vaikka nykypäivänä on tehotkin saatu aika bensavehkeiden tasolla.
Tosin tuo tomaatti sopii hyvin niihin koska veto alue on niin lyhyt :wink: 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Hane_81 kirjoitti:
niin ja jos sinulla edes "vähän" reilummin voimaa siinä autossasi niin omalta kaistaltasi kuuluu se rusahdus..
Niin, sellainen kallis rusahdus. :(

No onneksi on täysin laillinen vakio, niin ei ole tuota ongelmaa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

michael kirjoitti:Ei varmaan voi vastaan väittää (tai voi, mut se on homojen hommaa), mutta kyllä automaatti on heti automaatti-ilmastoinnin jälkeen THE luxusvaruste.

Aattele ny ite!:) ei tarvii vekslata!
Nii, turha väittää vastaan.

Manuaalissa on kyllä se paha kun kaikki hommat katkee aina vaihtamisen ajaksi, hyvä kun tiehen muistaa katsoa. Onneksi hengitys sujuu jo samaan aikaan.

En tiiä mutta mitä ite noita tomaageja on käyttänyt niin kyllä se välillä aika vekslaamista on, ellei muuta niin ainakin taskuparkkitilanteessa kun sitä keppiä ei voi veivata ihan samaan malliin kuin manuaalin hämmenintä. Eli kun pitää vähän varovasti sitä keppiä liikutella ja odottaa että vetokytkeytyy ja sitten taas toiseen suuntaan...

Tosin kyllä silti voisin käyttikseen kelpuuttaa automaattilaatikon. Tai johonkin varttimailiautoon mutta silloin ei puhuta Saabin ZF:stä.
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Automaatista ja dieselin vääntöalueesta ym. kommentoisin...

Helkkarin hyvä varuste se automaatti kaupunkipyörityksessä etenkin talvella mutta tietysti siitä se hämmentämisen "ilo" (riippuu askista) puuttuu. Makuasia, kummasta tykkää... Ette vissiin ole sitten kuulleet käsivaihtamisen mahdollisuudesta automaattilootan yhteydessä (Audin Tiptronic tai Saabin "mikä lie"). Onhan uudessa viitosessakin jo ratissa vaihtimet.

Automaattilootat on "jonkin verran" kehittyny sitten 80-luvun satkujen luistavien ja rytkivien tomaattiaskien. Automaattilootan puolesta puhuu monikin seikka, mutta jos asiaa ajatellaan tunneperäisesti niin mielipidettä on yhtä montaa kuin on puhujaakin.

Mitä tulee dieselien suppeaan vääntöalueeseen niin eipä tuo ole jäänyt vaivaamaan vaikka tottahan se alue varmaan usein on suppeampi kuin bensassa ja alhaisemmilla kierroksilla käytössä. No bemussa se on käytännössä 1600-5000 kierrosta, mutta se onkin sieltä parhaasta päästä. Volkkarilla se vääntöalue tunnetusti on ollut aika suppea.

Mutta käytännössä tuo dieselien matalien kierrosten heikko vääntö yleensä tarkoittaa vaan sitä että se alitehoinen "traktori" on häipynyt toivottaman kauas ennen kuin bensakone ja etenkin sen kuski alkaa "raivoamaan".

http://www.audi.fi/VV-Auto/Audikampanja.nsf/HTML/Lemans

Sitä vartenhan vaihteisto on että välitetaan se moottorin vääntöalue ja tehot sopivasti vetäville pyörille. Onko se sitten automaatti vai manuaali, se kai on jokaisen oma valinta.

Niin ja mitä tulee tuohon kaupunkikiihtyvyyteen, niin muistanpa joskus kusettaneeni Volvon perus S80:n Kadetilla, jossa oli 1,2 työntötankokone. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuossa ikivanhassa pätkässähän todetaan että 9-5 Aerossa on vakionakin jo 30hv liikaa:
http://www.dailymotion.com/relevance/se ... o?from=rss

400hv tuollaisessa taitaa olla aika järjetön ajatus?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei tuo mikään rata-auto olekaan, varmaan alustasarjalla tulisi huomattavasti parempi. Kivasti näytti potkaisevan kakkosella ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
michael
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 06:40
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja michael »

9-5T kirjoitti:
michael kirjoitti: automaatilla
ei tarvitse keskeytää keskustelua kaverin kansssa välityssuhteen vaihtamisen ajaksi
Mites ratin kääntö, onnistuuko puhuessa?
:) Myönnän, esimerkki oli aika ontuva, tarkoitin että jos on tekemässä jotain muuta huomiota vaativaa (soittaa jollekin, navi, radio tms.), niin on yksi asia vähemmän murehdittavana.

Manuaalilla on paikkansa, mutta 9-5:teen, joka on lähinnä henkilöiden ja tavaroiden kuljetusväline, sopii paremmin automaatti mielestäni. Sporttiin taas ehdottomasti kova laatikko, mutta 9-5 ei ole sportti (edes aero), johtuen muumuassa fyysisistä mitoista.
9-5 wagon 2.3t A 2005
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Ja manuaali voi olla kiva, mutta Saabin lootat on kyllä jostain melko syvältä, semmosii aavikoita ja sitten arvotaan seuraavaa pykälää sisään.

PS: Mites ois BMW:n uusi bensakone? 400Nm ja 1300rpm...alkaa kiisselit olee tukalassa paikassa.
Viimeksi muokannut Speedou, La Joulu 30, 2006 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
STCF #3
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Jo vain, hyvin on topicci laajennut, on riisseliä ja on tomaattia. Ei, ei sitten kumpaakaan, ei uutta biimeri konetta, ei 3.0 tdi:tä. Mulla tuleva auto on myös harrastus, eli rakentelun kohde, en tosiaankaan ala ajelemaan paikasta toiseen millään tehtaalta tulleelta kompromissi kasalla. En kaipaa mitään tajuntaa laajentavaa kiisselin alavääntöä, kun potut (siis jos A6:n, 9-5:ssa gt3071) alkaa 2500rpm:n jälkeen puhumaan jää kaiken maailiman maatalouskoneet taakse, ja kauas. En kaipaa mitään "ajamisen huolettomuutta", ajaminen tuntuu nautittavalta kun se on ajamista. Käsi käy ja kumi laulaa...

EDIT: täytyy myöntää että kyllä tomaattikin lähtee, oon sellaisenkin tomaattikolkin kyydissä ollut joka myös liikahtaa, ehkä tulevaisuudessa jopa enemmänkin...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Taidatpa tuossa listassa olla vakio Aeroa, määpä en sellaista havittelekkaan. Samoin en myöskään ole maatalouskoneita vakiolla jättämässä, kaikkihan perustuu rakenteluun, eikös. En sitten tiedä miten noista riisseleitä saa lisää potkua? Nyt tietysti joku valopää tokaisee ettei niitä tarvitse virittää, on kuulemma tarpeeksi tehoa...

Samoin en todellakaan ole upottamassa jotain reilu 80t euroa autoon, ei mulla siihen rahkeet riitä. Sitä paitsi tuo bemari riiseli irtoaa viivalta 0-100 6,6 seguntia, ei todellakaan riitä tuplapotutettuun A6:seen. Eihän se riitä edes "ei mandariiniturbo" etuveto kolkin jättämiseen.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Tri-Lo kirjoitti:Tuostahan löytyy melko tuore esimerkki->http://www.maptun.com/cars.php?id=157

Projektista myös paljon juttua STCS:n foorumilla->http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0

Toinen ketjussa esiintyvä -06:nen pääsi vielä parempiin lukemiin, 490hv/640Nm.
Joopa joo. Toimiikohan muuten kun dynossa? Kyllä noi ruotsalaisfirmojen T7 turaukset on ollu melko heikkoja esityksiä.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

2.2TiD kirjoitti:Taitaa eräällä jos toisella olla SIDistä muutama pixeli pimeenä kulutusten kohdalta...

Asialliset korjausohjeet löytyy toisaalta.

Kävin katsomassa sen listan ja sieltähän se sarvikuono löytyi sijalta 80/85!

Että se siitä urheilullisuudesta mutta kuten jo todettua niin Saabia ei osteta urheilullisuuden vuoksi vaan eikös turvallisuus, mukavuus + ergonomia lie kärkisijoilla. Ihan tärkeitä arvoja sinänsä.

Sinänsä mukavaa huomata että täällä saadaan "keskusteluakin" aikaiseksi ja miksei saataisi, kun on noinkin pyhästä asiasta kyse. :wink:
Minusta Saab on turvallisuutensa lisäksi urheilullinen. Saattaapi johtua siitäkin, että aikaisemmat autot olleet epäurheilullisia. Moottoripyörät olivat sen sijaan kovinkin urheilullisia.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

JouniCSE kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Tuostahan löytyy melko tuore esimerkki->http://www.maptun.com/cars.php?id=157

Projektista myös paljon juttua STCS:n foorumilla->http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0

Toinen ketjussa esiintyvä -06:nen pääsi vielä parempiin lukemiin, 490hv/640Nm.
Joopa joo. Toimiikohan muuten kun dynossa? Kyllä noi ruotsalaisfirmojen T7 turaukset on ollu melko heikkoja esityksiä.
Siitä en lähde väittelemään. :wink:
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

2.2TiD kirjoitti:Että se siitä urheilullisuudesta mutta kuten jo todettua niin Saabia ei osteta urheilullisuuden vuoksi vaan eikös turvallisuus, mukavuus + ergonomia lie kärkisijoilla. Ihan tärkeitä arvoja sinänsä.

Sinänsä mukavaa huomata että täällä saadaan "keskusteluakin" aikaiseksi ja miksei saataisi, kun on noinkin pyhästä asiasta kyse. :wink:
No voi pyhä ristus, ei mulla ole koskaan mikään vakio, niin koneeltaan, alustaltaan kuin jarruiltaan ollut tähtäimessä. Mä ostan (ehkä)/ostin Saabin koska siitä saa rakentamalla just sellaset "urheilullisen" paketin kun haluaa (itäeurooppalaiset tahi vinosilmä pirssit ei mahdu mun uskontoon, ok, Pajeron verran tästä luistan). Aihio on hyvä, ainekin on ollut T5 kolkissa. Kieltämättä 9-5 Aero gt3071:llä, pulssipakosarjalla ja muilla vaadittavilla kone härpäköillä, säädettävillä Koneilla, nelimäntä jarruilla, ja muilla mielenkiinoisilla palikoilla kiinnostaa, ja kiinnostaa hitosti. Jos tollasen Aerosta rakennan, pyydän ne pyhät topgearin äijät sitä koeajamaan.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
VVV
"Hirsch"
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Noista rata-ajoista voisi todeta sen verran, että katsotaan mikä on tilanne sitten kun joskus saadaan neliveto kuvaan mukaan ja esim 9-3 Aero sinne ratatestiin. :wink: Tai edes uusi 9-5 Aero mielenkiinnon vuoksi. Tuo TopGearin mallihan on pre-facelift.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Vastaa Viestiin