eli t7 kone alko tossa rallattelemaan ja rallatus kovelee kun kierroksia nostaa, öljyä lisätty 0,5litraa ja selkeesti kuuli että rallatus pieneni huomattavasti.
missä vika? nokkaketju?
T7 ja rallatus.
T7 ja rallatus.
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Re: T7 ja rallatus.
Itse havainnut samansuuntaisia oireita. Ketjut siellä rallattelee. Joo, oljyn määrä kannattaa kyllä aika-ajoin tsekata. T7:han kuluttaa öljyä, joka ei ole saabille oikein ominaista. Moottorin pesu sisältä fortella tms. Sanovat, että öljyn kulutus laskee.tonee kirjoitti:eli t7 kone alko tossa rallattelemaan ja rallatus kovelee kun kierroksia nostaa, öljyä lisätty 0,5litraa ja selkeesti kuuli että rallatus pieneni huomattavasti.
missä vika? nokkaketju?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: T7 ja rallatus.
Oliko se 110tkm kohdalla suuri huolto, jossa nokkaketju kiristimineen vaihdetaan tai pitäisi vaihtaa merkkihuollossa.
Vakio Mitsubishin 15T ahtimella öljyä joutu joskus lisään koneeseen, vaikka huohotusjärjestelmä oli päivitetty. Noin 15tkm öljynvaihtovälillä joutu lisään ainakin kerran öljyä.
Mitsun 19T ahtimella ei ole joutunut lisään öljyä...täytyy koputtaa puuta.
Öljynä Mobil 1 0W40 ollut aina käytössä.
Tuolla 15T ahtimella oli ajettu noin 70tkm ja klappia(noin näppi tuntumalla) ei ollut akselissa oikeen mihinkään suuntaan.
Vakio Mitsubishin 15T ahtimella öljyä joutu joskus lisään koneeseen, vaikka huohotusjärjestelmä oli päivitetty. Noin 15tkm öljynvaihtovälillä joutu lisään ainakin kerran öljyä.
Mitsun 19T ahtimella ei ole joutunut lisään öljyä...täytyy koputtaa puuta.
Öljynä Mobil 1 0W40 ollut aina käytössä.
Tuolla 15T ahtimella oli ajettu noin 70tkm ja klappia(noin näppi tuntumalla) ei ollut akselissa oikeen mihinkään suuntaan.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: T7 ja rallatus.
Ei nokkaketjulle ole mitään vaihtoväliä määritelty. Moniurahihnan vaihtoväli on tuo 110tkm.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: T7 ja rallatus.
ok. Kannattaako ruveta johonkin toimenpiteisiin vai tarkkailla ja pitää
öjynmäärä kohdillaan ja sillä ehkäistä rallatusta?
öjynmäärä kohdillaan ja sillä ehkäistä rallatusta?
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Re: T7 ja rallatus.
Joo se olikin moniurahihna rullineen 110tkm kohdalla.
Eikös se tasapainoketju ole joillakin alkanut rallattaan 180-200tkm kohdilla. Sen voi joko vaihtaa tai poistaa kokonaan.
Eikös se nokkaketjukin 200tkm jälkeen voi alkaa rallatteleen.
Eikös se tasapainoketju ole joillakin alkanut rallattaan 180-200tkm kohdilla. Sen voi joko vaihtaa tai poistaa kokonaan.
Eikös se nokkaketjukin 200tkm jälkeen voi alkaa rallatteleen.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: T7 ja rallatus.
Ketjuille ei voi määritellä mitään kilometrimääriä, autoilla ajetaan niin eri tavalla ja toisilla esim. vain lähinnä kaupunkiajoa. Hiukan alimitoitetuilta nuo kieltämättä tuntuu, mutta kaiketi öljyn likaantuminen ennenaikaisesti on suurin ongelma. Pieni ääntely esim. kylmäkäynnistyksen jälkeisinä minuutteina ei ole vaarallista. Vanhempieni 9-5:ssa on yli 250tkm, siskoni NG900:ssa yli 330tkm, heidän 9-3:ssa yli 230tkm ja omassani vajaa 170tkm - eikä yhteenkään ole vaihdettu tai poistettu ainoatakaan ketjua. Eikä turboa. Kaikkiin vaihdetaan öljyt kympin välein johtuen myös suht.pienistä km-määristä vuodessa, eikä myöskään huohotusten kanssa ole ollut mitään tuskaa. Öljyä ei kulu huoltovälillä juurikaan, joskus puoli litraa lisätty. Öljynä ollut Mobil 1 0-40.