Sähköikkunoiden katkaisijat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Huomenta Saabistit!

Onko kukaan vaihtanut vanhaan (-92) Tonnariin uudemman mallista ikkunannostin katkaisijapakettia etupenkkien väliin. Kaikki toimii, mutta uudemassa olisi vielä parempi ergonomia.

Lisänä siinä on/olisi keskuslukituksen "kaupunkikytkin". Sen johdottaminen ei lienee ylivoimasta. Liekkö johtosarja liitin muuten samanlainen?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja pevi »

Liitin on sama, eli ikkunat saat toimimaan heittämällä.

Jollei autossasi mene kaikki ovet lukkoon myös matkustajan avainpesästä, niin joudut asentamaan kuskin oveen toisenlaisen moottorin. Lisäksi tulee johdotus, kuten Mimmi mainitsi.

Minulta ainakin löytyisi uudemman mallin kytkimetkin...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2653
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Mahtaisiko vm. 94 cd tontun sähköikkunahissit mennä vm.93 cc tontun veiveillä varustettuihin oviin heittämällä moottoreineen päivineen? Onko kukaan tehnyt tällaista operaatiota. cc tontun keskikonsolin katkaisijapaneeliin tulee ainakin saman vahvuinen kaapeli kuin cd:n paneeliin, vaikka cc:n paneelissa on vain se lock kytkin. Ja meneekö oviin mahdollisesti tarvittavat piuhat veivilasimallissakin? Ei ole vielä joutanut purkamaan cc:n ovipaneeleita että olis nähnyt tilanteen. Täytyy juhannuksen jälkeen koettaa keritä katsella tilannetta :)
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja Eero »

pevi kirjoitti:Liitin on sama, eli ikkunat saat toimimaan heittämällä.
Muistaakseni vanhimmissa oli erilainen ja uudempi kabiinin päin samannäköinen ei mennyt. Mahdollisesti välimalli ja uusin menevät samoihin liittimiin.

Voi olla että sekoitan myös 900 mallin kytkimiä päässäni... :P
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja Eero »

ysitonnari93 kirjoitti:Mahtaisiko vm. 94 cd tontun sähköikkunahissit mennä vm.93 cc tontun veiveillä varustettuihin oviin heittämällä moottoreineen päivineen? Onko kukaan tehnyt tällaista operaatiota. Ja meneekö oviin mahdollisesti tarvittavat piuhat veivilasimallissakin?
Ovia vaihdelleena...

Vanhemmissa ja uudemmissa hisseissä on muutaman sentin ero pulttijaossa. En kyllä tiedä missä vuodessa vaihtuu ja miksi. Uudemmissa nostimissa on vaihteiston ruuvin nousukulmassa eroa vanhempiin. Olen kerran vaihtanut vanhemman moottorin uunempaan oveen. Jouduin katkaisemaan paketin vaijerin kohdalta. Eli uudemman kiinikkeet, luisti ja vaijeri vanhemmasta moottori vaihteisto ja puolet vaijeripyörää/koteloa. Myös ainakin takaoven lukkomekanismissa ja kahvassa on oven sisällä eroja.

Veivillisissä ovissa ei ole johdotusta nostimille. Nippu on kohtuu helppo vaihtaa oven sisältä. Sitä en tiedä tulevatko johdotukset liittimille pilareihin jossa ovisähköjen liittimet ovat.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja Eero »

Eero kirjoitti: Vanhemmissa ja uudemmissa hisseissä on muutaman sentin ero pulttijaossa.
Siis sen kiskon kiinnikkeet oven ylä- ja alareunassa.

Myös moottorilta tulevat vaijeriputket ovat erimittaiset uusi/vanha. Sen takia jouduin katkaisemaan paketin vaijerikelasta.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2653
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Nythän tää alkaa mennä mielenkiintoiseksi, eli ei ilmeisesti mene heittämällä mutta se on kuitenkin mahdollista riippuen siitä kuinka paljon on valmis tekemään hommia mahdollisesti vaadittavien muutostöiden suhteen :!: Kovin mielellään sitä ei tietenkään alkaisi poraamaan uusia reikiä niitä sähköklaseja varten oman hyväkuntoisen käyttötontun oviin. Sähköpuoli on sitten järjestettävissä aina jollain konstilla :D Ei se ihan mahdottomalta idealta kuullosta, mutta katotaan miten äijällä rahkeet riittää. Toisaalta jos olis automaalarin vikaa, niin vois heittää ovet kokonaisina paikoilleen ja sit maalais vain uusiks. Mutta katotaan nyt mitä vastaan tulee :D
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja Eero »

Muistaakseni ovet ovat rungoltaan samoja ilman porauksia. Kaikki muu käynee paitsi lasinnostajan kiinityksissä oli se parin sentin ero jostain vuosimallista alkaen. Ainakin CS ovissa -95 ja -96 oli lyhyempi kiinnitys väli ja erilainen nousu moottorinruuvissa eli nopeampi lasin nosto. Voi olla, että jo -92 olis muuttunut silloin kun CS tuli, tästä ei minulla ole tietoa.

Liittimetkin oli muistaakseni samat joten laisinnostajien erot ei vaadi johdotus muutosta.

Keskuslukolle repsikan oveen tuli kolmas johto ymmärtääkseni samaan aikaan kuin lukitus nappi lisättiin keskikonsoliin.

Se missä voi olla ongelmia on se pilarin liitin jos sinne ei tule kaikkia johdotuksia. Eli jos laittaa veivi ikkunoitten tilalle sähköiset niin onko johdotuksia kytkimiltä ovipilariin.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2653
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Tänään tuli tutkittua tuota sähkölasinvaihto hommaa ja veivimallin cc:n ovipilareihin tulee kaikki tarvittavat karvat, että niiden puolesta onnistuu sähkölasien / peilien asennus etuoviin. Oven sisällä oleva johtosarja pitäisi vaihtaa ja ikkunahissin alapään kiinnityskorvake on noin sentin verran eri paikassa. Tarvittavat sähköt kulkee veivitontussa myöskin sulakerasian kautta, että senkin puoleen kaikki on ok :) CC tontun takaoviin tulee myös tarvittavat karvat, ainoa ero on liittimissä. -94 cd tontussa on koko 9-karvainen kaapeli samassa mustassa liittimessä ja -93 cc tontussa kaapeli tulee kahteen valkoiseen liittimeen: pyöreässä liittimessä on 6 karvaa ja lattamallin liittimeen tulee loput 3 karvaa jotka menisivät takaoven sähkölasin käyttökytkimelle kaikki mikäli sellainen olisi varusteena. Etuovissa selviäisi suht vähällä työllä, mut takaovien liittimet vaatisi muutoksia. Sekin olisi mahdollista että laittaisi sähköikkunat toimintaan ensin etuoviin ja sitten myöhemmin paremmalla ajalla myös takaoviin, mutta se vaatisi takapäässä taasen oikeiden karvojen yhdistämistä tilapäisesti kun jos ottaa toisenkin takaoven lasikytkimen irti niin koko systeemi lakkaa toimimasta! Että tällainen tapaus :D Ja joka päivä oppii lisää kun jaksaa perehtyä :saab: :iin
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja Eero »

Lienee helpointa etsiä sopiva johtosarja oveen. Välttyy liitoksilta...

Eri pituisen lasinnostajan pystyy pingoittamaan oveen. Vaijeri pomppaa kyllä pois rissalta. En tunnusta että olisin kokeillut 8)
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2653
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Sähköikkunoiden katkaisijat

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Kaikista vähimmällä pääsis kun vaihtais koko auton paremmin varusteltuun :lol: Mut ei oikein vielä malta luopua kun ei ole mennyt edes 300000 rikki :D Melkoinen vääntö niissä etuovien sähkölaseissa on kun oli cd:ssä molemmin puolin alapään korvakkeen kiinnitys irronnut kiskosta ja yläpään pultit oli löystynet melkein irti. Molemmat toimi kuitenkin siitä huolimatta. Heftasin migillä toisen puolen alapään korvan kiinni kiskoon Kuva
Molemmin puolin oli myös alkavat railot pellissä moottorien vieressä Kuva
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Vastaa Viestiin